اردوغان به خاطر حمایت های گذشته اش از فتح الله گولن طلب عفو کرد



 اخباربین الملل,خبرهای بین الملل,اردوغان

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با اعتراف به حمایتهای گذشته خود از جماعت نور به رهبری فتح الله گولن و چشم پوشی از برخی فعالیتهای این جماعت از خدا و مردم ترکیه تقاضای بخشش کرد.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان ترک ، اردوغان در سخنرانی خود در نشست شورای دین در آنکارا با عنوان این مطلب افزود: عناصر خائن وابسته به فتح الله گولن با نفوذ در ارتش و نهادهای دولتی درصدد کودتا علیه دولت منتخب بودند.


وی افزود: من نیز در مقاطعی به آنان کمک کردم به رغم اختلاف نظر با برخی اقدامهای آنان با این نقطه نظر که یک جماعت اسلامی هستند به برخی فعالیتهای آنان در حداقل وجه مشترک مانع نشدیم و اجازه دادیم ، ما نتوانستیم چهره واقعی آنان را به مردم بشناسانیم ، خدا ما را عفو کند.


رئیس جمهور ترکیه با عنوان اینکه در پی انتشار برخی اسناد در باره فسادهای مالی بزرگ در دولت از فعالیتهای این جماعت ابراز نگرانی کرده اند ، افزود : حتی نتوانسته برخی از دوستانش در حزب حاکم عدالت و توسعه را نسبت به برخی اقدامات مشکوک این گروه متقاعد کند.


وی به هواداران فتح الله گولن هشدار داد: از امروز هرکس به حرکت گولن کمک کند باید برای تاوان دادن خود را آماده کند.


کارشناسان عقیده دارند که این سخنان اردوغان در واقع انتقاد از خود وی در مقابل گروهی است که پس از کودتای نافرجام 25 تیر از دولت و اردوغان در باره پاکسازی حدود 70 هزار تن از ارتش ، پلیس و دیگر نهادهای دولتی این سئوال را مطرح کرده بودند که ' مگر شما در 13 سال گذشته اداره کشور را در دست نداشتید؟' چطر ممکن است سازمان اطلاعات شما از فعالیتهای این افراد خبری نداشته باشد؟


به ادعای این منابع دولت ترکیه در هشت سال اول اقتدار خود با جماعت نور برای پاک سازی عناصر دست چپی ، لیبرال و لائیکها از نهادهای دولتی همکاری داشته و پس از بروز اختلاف میان طرفین بر سر چگونگی تقسم قدرت در سال 2013 رو در رو قرار گرفته اند. 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------