شواهد جدید از ارتباط تروریست‌های غربی با عربستان/ دیدگاه «پوتین» درباره رابطه روسیه با ایران



 کیوسک بین‌المللی

ارتباط بندر بن سلطان با واقعه 11 سپتامبر و ارتباط عاملان حملات تروریستی اخیر آلمان با عربستان، بالا گرفتن جنگ لفظی میان ترکیه و اتریش، خودداری آمریکا از استرداد گولن به ترکیه، اظهارنظر مقام ارشد صهیونیست درباره رابطه با عربستان و مواضع پوتین در قبال ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، شواهد جدید درباره ارتباط عربستان سعودی با گروه های تروریستی بین المللی، موضوعی است که امروز مورد توجه برخی مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. به نوشته «سی ان ان»، از زمانی که 19 عامل حملات یازده سپتامبر 4 هواپیما را ربودند و مسیر تاریخ آمریکا را تغییر دادند، احتمال مشارکت رسمی عربستان در این حملات همواره روابط دو کشور را تحت تأثیر قرار داده است. حالا با افشا شدن 28 صفحه محرمانه از گزارش سال 2002 کنگره درباره این حملات و در شرایطی که ارتباطی ادعایی بندر بن‌سلطان، عضو ارشد خاندان آل سعود با هواپیماربایان فاش شده، هر چند که این اسناد محرمانه هیچ شواهد مستقیمی برای دست داشتن وی در این حملات ارائه نمی دهد، اما همچنان سوالات جدیدی درباره نقش عربستان سعودی در حملات یازده سپتامبر مطرح شده است. بر اساس این گزارش، شماره تلفن بندر بن سلطان نزد یکی از عوامل حملات 11 سپتامبر یافت شده است.

در همین راستا، «دویچه وله» نیز از ارتباط عوامل حملات تروریستی اخیر در آلمان با شاخه گروه تروریستی داعش در عربستان سعودی خبر داده است. دویچه وله اشاره می کند مهاجمانی که در وورتسبورگ و آنسباخ به عده‌ای از شهروندان عادی حمله کردند، با اعضای گروه تروریستی داعش مستقر در عربستان سعودی تماس داشتند. مأموران پلیس آلمان با بررسی لیست تماس‌های تلفنی مهاجمان به این موضوع پی برده‌اند. اشپیگل این خبر را در گزارشی منتشر کرده است. بنا به این گزارش، عامل سوءقصد در قطاری به مقصد وورتسبورگ با رابطان خود با این پیام خداحافظی کرده است: «ما همدیگر را در بهشت خواهیم دید». این جوان 17 ساله افغانستانی به نام ریاض خان احمدزی در 18 جولای با تبر عده‌ای را در قطار زخمی کرد.

بخشی از مطالب مهم امروز نیز به اخبار و گزارش های مربوط به ترکیه اختصاص دارد. در این زمینه، روزنامه «گاردین» از بالا گرفتن جنگ لفظی میان دو دولت ترکیه و اتریش خبر داده است. به نوشته این روزنامه، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، اتریش را «پایتخت نژادپرستی» خوانده است. چاووش‌اوغلو این اظهارات را روز گشته در یک گفت و گوی تلویزیونی و در واکنش به پیشنهاد کریستیان کِرن، صدراعظم اتریش، برای پایان دادن به مذاکرات الحاق ترکیه به اتحادیۀ اروپا بیان کرد. وی اظهارات کرن دربارۀ سرکوبگری آنکارا را رد کرد و «زشت» دانست. صدراعظم اتریش روز چهارشنبه گفته بود به‌دلیل مشکلات دموکراتیک و اقتصادی، وی با سران اروپا برای پایان مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیۀ اروپا صحبت خواهد کرد. پس از کودتای نافرجامِ بخشی از نظامیان ترکیه، روابط آنکارا با متحدان غربی‌اش دچار تنش شد.

در همین حال، روزنامه «وال استریت ژورنال» مدعی شده منابع آمریکایی می‌گویند که مقامات این کشور مدارک ارائه شده از سوی آنکارا را ناکافی می‌دانند و به همین دلیل قصد استرداد فتح الله گولن، روحانی تبعیدی را به ترکیه ندارند. مقامات آمریکایی به طرف ترک اعلام کرده‌اند شواهدی که از سوی ترکیه به منظور بازگرداندن گولن ارائه شده، نتوانسته آن‌ها را متقاعد کند و بیانیه‌های تهدیدآمیزی که از سوی مقام‌های ترکیه منتشر می‌شود، ‌آنان را دچار مشکل کرده است. مقامات دو کشور به طور مخفیانه چندین سناریو را که بر اساس آن می توان گولن را استرداد کرد، بررسی کرده‌اند، اما آمریکا تاکنون در این مذاکرات متقاعد نشده است. آنکارا اعلام کرده که فتح الله گولن، روحانی ترک‌تبار مقیم آمریکا، مغز متفکر کودتای اخیر در این کشور است و از آمریکا خواسته وی را به ترکیه تحویل دهد.

اظهارنظر یک مقام ارشد سابق رژیم اسرائیل درباره چشم انداز صلح این رژیم با عربستان سعودی، موضوعی است که روزنامه «جروزالم پست» به آن پرداخته است. به نوشته این روزنامه، مایکل ملکویر، وزیر سابق رژیم اسرائیل در امور اجتماعی و جوامع دور از وطن و معاون وزیر خارجه اسبق این رژیم گفته که اسرائیلی‌ها «زودتر از آنچه در خیال می‌گنجد» می‌توانند به عربستان سفر کرده و از این کشور دیدن کنند. ملکویر، یکی از افرادی است که اخیراً با یک هیئت از عربستان سعودی به ریاست انور عشقی، ژنرال بازنشسته عربستانی در تل‌آویو دیدار کرد. وی که روز سه‌شنبه در یک کنفرانس تلفنی به میزبانی «مرکز پژوهش‌ها و ارتباطات اسرائیل و انگلیس» شرکت داشت، همچنین گفت روزی که اسرائیلی‌ها بتوانند به عربستان سفر کنند جزء گزینه‌های محتمل است و «با کمک خداوند، خیلی زود اتفاق خواهد افتاد».

در نهایت، اظهارنظر رئیس جمهور روسیه درباره همکاری های کشورش با ایران، موضوعی است که خبرگزاری «اسپوتنیک» به آن پرداخته است. ولادیمیر پوتین گفت روسای جمهوری آذربایجان، ایران و روسیه، روز هشتم ماه اوت در باکو دیدار و درباره کریدور بین المللی حمل و نقل شمال- جنوب تبادل نظر خواهند کرد. وی اظهار داشت:«در تاریخ هشتم اوت، ما برای اولین بار بنا به دعوت الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان در نشست سران سه کشور در باکو دیدار و درباره دورنمای توسعه همکاری های درازمدت و دوجانبه که جنبه های مختلفی را شامل می شود، تبادل نظر خواهیم کرد، این جنبه ها عبارتست از روابط اقتصادی و انسانی،‌ موضوع امنیت و مبارزه با تروریسم». وی ضمن «راهبردی» خواندن روابط ایران و روسیه، از حمایت مسکو از عضویت کامل ایران در سازمان شانگهای، اختصاص یک وام دو میلیارد و پانصد میلیون دلاری به ایران و همچنین توسعه همکاری های هسته ای خبر داد.

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------