نخست‌وزیر سابق پرتغال پیشتاز رقابت برای دبیرکلی سازمان ملل



 اخباربین الملل,خبرهای  بین الملل,نخست‌وزیر سابق پرتغال

به گفته دیپلمات‌ها، طبق نتایج دومین رای‌گیری غیررسمی در شورای امنیت، «آنتونیو گوترس» نخست‌وزیر سابق پرتغال در رقابت‌ تصدی پست دبیرکلی سازمان ملل پیشتاز است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، گوترس ۱۱ رای "تشویق" (موافق) و دو رای "دلسرد کننده" (مخالف) و دو رای "نظری ندارم" (ممتنع) دریافت کرده است. این نتایجی ضعیف‌تر از دور اول رای‌گیری در ماه گذشته محسوب می‌شود. با این حال گوترس ۶۷ ساله به سختی تلاش دارد تا پیشتازی خود را نسبت به سایر کاندیداها برای جایگزینی بان کی‌ مون حفظ کند. دبیرکل کنونی سازمان ملل پس از ۱۰ سال، اواخر سال جاری میلادی کناره‌گیری می‌کند.

ووک یرمیچ، وزیر امور خارجه سابق صربستان نیز در جریان این رای‌گیری عملکرد بسیار قوی از خود نشان داد و هشت رای "تشویق"، چهار رای "دلسرد کننده" و سه رای "هیچ نظری ندارم" دریافت کرد.

سوزانا مالکورا، وزیر امور خارجه آرژانتین هم در رای‌گیری عملکرد خوبی نشان داد و جایگاه سوم را به خود اختصاص داد و در میان زنان خواهان این پست، اول شد. مالکورا سابقا رئیس دفتر بان کی‌ مون در سازمان ملل بوده است و در این رای‌گیری هشت رای "تشویق" شش رای "دلسرد کننده" و یک رای "نظری ندارم" دریافت کرد. او در دور اول جایگاه هشتم را به دست آورده بود.

آنتونیو گوترس ۱۰ سال به عنوان رئیس آژانس آوارگان سازمان ملل خدمت کرد و بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۲ هم نخست‌وزیر سوسیالیست پرتغال بود. او در دور اول رای‌گیری غیررسمی، ۱۲ رای "تشویق"، سه رای "نظری ندارم" به دست آورد.

تحولات در این دور از رای‌گیری شورای امنیت سازمان ملل بدین معناست که باید چندین رای‌گیری دیگر هم انجام شود تا نهایتا بر سر دبیرکل آتی سازمان ملل توافق حاصل شود. اعضای شورای امنیت با درخواست‌هایی مبنی بر انتخاب یک زن به عنوان دبیرکل آتی روبرو هستند و ترجیح داده می‌شود که نامزدی از شرق اروپا انتخاب شود. تاکنون از این منطقه فردی به عنوان دبیرکل انتخاب نشده است.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------