آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

دبیرکل ناتو : اوکراین به زودی سامانه های ضدهوایی بیشتری دریافت می‌کند

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز جمعه اعلام کرد که وزرای دفاع این ائتلاف بر سر ارسال سامانه‌های ضدهوایی بیشتر به اوکراین به توافق رسیده‌اند.…

رونمایی از فیلم‌ساز داعش



  اخباربین الملل,خبرهای  بین الملل, داعش


 شبکه خبری سی.‌ان‌.‌ان در گزارشی از فیلم‌ساز داعش رونمایی کرد. این شبکه خبری، از «عمر اومسن» 41 ساله که اصالتی سنگالی دارد، اما در شهر نیس فرانسه زندگی و رشد کرده‌‌است، به‌عنوان سازنده فیلم‌های هالیوودی داعش نام برده‌ شده‌است.

 

به گفته مقامات فرانسوی، او توانسته به کمک ویدئو‌های آنلاین خود که به نوعی تحسین حوادث تروریستی 11 سپتامبر است، شمار زیادی از فرانسوی‌زبانان را جذب داعش و آنان را راهی سوریه و عراق کند. گفته می‌شود که اومسن در سال 2013 به سوریه رفته و رهبری یکی از گردان‌های جهادی را برعهده گرفته است.

او در مقابل کامپیوتر خود نشسته، به صفحه آن خیره شده، هدفونی زیبا بر گوش دارد و با کلیک موس صفحه را عوض می‌کند. نامش «عمر اومسن» است. چنین به نظر می‌رسد که در دفتر کار خود نشسته است. روی تی‌شرت استتار و دیوار موج‌دار پیرامونش هیچ نشانی از محل کار بر خود ندارد. آنجا یک مرکز عضوگیری برای جهادیون در سوریه است. آن کلیپی که وی رویش کار می‌کند نه قطعه‌ای موسیقایی و نه خبر است بلکه قطعه‌ای تبلیغاتی برای اسلامگرایان رادیکال برای تحسین حملات شارلی ابدو است که در ژانویه 2015 حدود 12 نفر را در پاریس کشت.

 

به گزارش سی‌ان‌ان «عمر اومسن یک سوپر جهادی فرانسوی است». مقام‌های فرانسوی می‌گویند او از طریق ویدئوهای آنلاین خود – که با نام «19HH» منتشر می‌شود که نوعی تحسین است از 19 مرتکب حملات 11 سپتامبر- توانسته تعداد زیادی از فرانسوی‌زبانان را جذب کرده و روانه سوریه و عراق کند. به همین جهت از او با عنوان «سوپر جهادی» یاد می‌شود. او در ویدئوهای خود از تکنیک‌های هالیوودی استفاده می‌کند تا مسلمانان جوان فرانسوی را متقاعد به پیوستن به جهاد در سوریه و عراق کند.

اومسن، 41 ساله، در سنگال متولد شد اما در همان اوان کودکی به فرانسه مهاجرت کرد و در نیس بزرگ شد. براساس گزارش رسانه‌های فرانسوی، او در دوران زندان به رادیکالیسم روی آورد. او در سال 2013 به سوریه رفت و رهبری یکی از گردان‌های جهادی را در دست گرفت. اومسن در میان حامیانش به‌عنوان یک رهبر معنوی جایگاه خاصی دارد. «فواد الباتی» که در سوریه با اومسن‌ آشنا شد، می‌گوید: «همه به او همچون خدا می‌نگرند.»

 

موسسه «اقتصاد و صلح» می‌گوید حدود 25 تا 30 هزار مبارز خارجی که 21 درصد از آنها از اروپا هستند، در فاصله 2011 تا 2015 به سوریه و عراق سفر کردند. جیمز کلاپر، مدیر اطلاعات ملی آمریکا، می‌گوید: این رقم اکنون بسیار بالاتر است. در ماه فوریه، او به کمیته نیروهای مسلح سنا گفت که «بیش از 36 هزار و 500 مبارز خارجی، از جمله 6 هزار و 600 نفر از کشورهای غربی، از آغاز بحران در سال 2012 به سوریه سفر کردند.» اگرچه تفرجگاه‌های جنوب فرانسه ممکن است از مناطق جنگی دور باشد اما «نیس» به بستر یا سرچشمه عضوگیری برای جهادیون تبدیل شده است. «بوبکور بکری»، یکی از مبلغان محلی در نیس، می‌گوید افرادی را می‌شناسد که «جذب دروغ‌های فراوان او در مورد بهشت شده‌اند.» او می‌گوید: «آنها ظرف چند هفته یا چند روز دگرگون می‌شوند. آنها همچون بمب هستند... آنها می‌کوشند تا این افراد را از جامعه جدا و منزوی‌شان سازند.»

با وجود سرکوب اما خروج جهادیون از این کشور همچنان ادامه دارد. بر این واقعیت بیفزایید این مساله را که از نوامبر گذشته و زمان وقوع حملات پاریس، این کشور در وضعیت فوق‌العاده به سر می‌برد. به گزارش سی‌ان‌ان به نقل از آمارهای وزارت کشور فرانسه، تعداد جهادیون در فرانسه طی 6 ماه اخیر افزایش 13 درصدی داشته است. به تعبیر دیگر، از می‌تا جولای سال جاری 69 نفر به گروه‌های افراطی در سوریه و عراق پیوسته‌اند. یوروپول می‌گوید: «درصد قابل‌توجهی از کسانی که به تروریست‌ها در سوریه و عراق ملحق می‌شوند اکنون زن هستند.»

سی‌ان‌ان می‌نویسد زنی به نام «نورا» در میان گروهی که اومسن رهبری آنها را به عهده داشت، دیده شده است. او تنها نبود. 50 زن دیگر هم بودند. در کنار آنها دخترانی 5 تا 10 ساله هم بودند که مشغول بازی بودند. این دختران از یک کشور نبودند بلکه از ملیت‌های مختلف بودند. این باور وجود دارد که نیروهای داعشی دختران کوچک را نزد خود نگه می‌دارند و به تدریج آنها را شست‌و‌شوی مغزی داده و برای انجام عملیات به غرب و موطن اصلی‌شان می‌فرستند. سی‌ان‌ان می‌افزاید پر بیراه نیست اگر اومسن را «فرد پشت‌پرده» در حملات اخیر در فرانسه بدانیم چراکه او تاکنون مسوول جذب بسیاری از شهروندان فرانسوی‌زبان به داعش بوده است.


 اخبار بین الملل  -  دنیای اقتصاد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------