آیا واقعا ترامپ برای روسیه بهتر از کلینتون است؟ نظر خود روس‌ها چیست؟



  اخباربین الملل,خبرهای  بین الملل,ریاست جمهوری آمریکا

 دونالد ترامپ نامزد ریاست جمهوری آمریکا از حزب جمهوریخواه تا کنون در مواضع خود حمله ای به روسیه نکرده است و برخی نیز معتقدند که روس ها علاقمند روی کار امدن او در آمریکا هستند.

 به گزارش  خبر  آنلاین  دونالد ترامپ نامزد ریاست جمهوری آمریکا از حزب جمهوریخواه تا کنون در مواضع خود حمله ای به روسیه نکرده است و برخی نیز معتقدند که روس ها علاقمند روی کار امدن او در آمریکا هستند.

یکی از اقدامات جنجال برانگیزی که سبب شد تا این انگاره در میان افکار عمومی و حتی در میان نخبگان دو کشور پدید آید که روی کار آمدن دونالد ترامپ، نامزد ریاست جمهوری آمریکا از حزب جمهوریخواه، به نفع روسیه است و یا حتی میان آنها زد و بندی صورت گرفته درخواست رسمی او  از روسیه برای هک کردن ای میل های هیلاری کلینتون بود.

ترامپ در اظهار نظری غیرمنتظره، از روسیه خواست که با نفوذ در ایمیل های هیلاری کلینتون، ایمیلهایی را که گفته می شود گم شده اند پیدا کند.

او حتی از این پیشتر رفت و گفت: روسیه، با شما هستم. امیدوارم که بتوانید سی هزار ایمیلی را که ناپدید شده اند پیدا کنید. فکر می کنم، با این کار مورد تقدیر رسانه های ما قرار بگیرید.

ترامپ این اظهارات را اندکی پس از آن عنوان کرد که روسیه از سوی دموکراتها به نفوذ ذر ایمیلهای کمیته ملی دموکراتها متهم شد تا به کارزار انتخاباتی آقای ترامپ کمک کرده باشد.

رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در این خصوص به میدان آمد و گفت: ممکن است روسیه برای نفوذ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تلاش کند. اوباما، در مصاحبه با "ان‌بی‌سی" در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا روسیه برای نفوذ در انتخابات هشتم نوامبر تلاش می‌کند، گفت: هر چیزی ممکن است.

با این همه این سوالی جدی است که آیا واقعا روی کار آمدن دونالد ترامپ برای روس ها بهتر از کلینتون است؟

پاول دمیدوف استاد ارشد دانشگاه دولتی روابط بین‌المللی مسکو در گفتگو با نشریه روسی ار.ب.کا به این سوال پاسخ منفی داده و گفته است ترامپ یک سیاستمدار تازه کار است که هرگز عملکرد او قابل پیشبینی نیست. 

به عقیده این اندیشمند روسی کشورهای جهان و از جمله روسيه برای مقابله با چالش‌های کلان به طرف قابل پیشبینی در کاخ سفید نیاز دارند. ضمناً امروز برای اولین بار، بجای نامزد جمهوریخواهان، کاندیدای حزب دموکرات است که اعلام می‌کند روسيه دشمن آمریکا است. ولی علت اظهارات ترامپ در مورد توافق با روسيه و چین این است که آنها از آمریکا دور هستند اما ترامپ بی‌تجربه در امور دولتی ترجیح می‌دهد بجای صحبت از حل مسائل داخلی کشور به این نوع امور بپردازد.

این کارشناس ترامپ را یک عوام فریب و پوپولیست معرفی کرده و او را با شخصیت روسی معروف ولادیمیر ژیرینوفسکی مقایسه کرده و گفته است:  نباید سیاست واقعی با مبارزه انتخاباتی قاطی شود. برای مثال، مگر ما سخنان ولادیمیر ژیرینوفسکی یا سیاستمداران عوامفریب مشابه وی را جدی می‌گیریم؟

دمیدوف با اشاره به برنامه انتخاباتی هفت ماده ای ترامپ گفته است: در برنامه انتخاباتی ترامپ 7 بند هست که هیچ کدام به روابط آمریکا با روسیه ربطی ندارد او در مورد مسکو فقط حرف می زند و لذا  امید بستن به قولهای او ساده لوحی خواهد بود.

از نگاه این کارشناس  کلینتون که نمونه "تندروی دموکرات" محسوب مي‌شود اولاً بخوبی واقعیات سیاست جهانی را درک می‌کند و ثانیاً کلینتون همان فردی است که 8 سال قبل بازسازی روابط با روسيه را ترتیب داد. امر سوم این است که کاندیدای دموکرات می‌تواند ارزشها را از منافع جدا کند و اگر توافق در مورد اول میسر نشود مذاکره در مورد امر دوم آغاز مي‌شود. بیهوده نیست که در برنامه انتخاباتی وی علاوه بر "مقابله با ولادیمیر پوتین" نوشته شده است: "هیلاری می‌داند که ما باید نه تنها از منافع خود دفاع کنیم بلکه در هر مورد ممکن منافع مشترک را پیدا کنیم". این موضع مفهوم بوده و می‌تواند درصورت رویکرد صحیح به شکل مفید برای روسيه بکار گرفته شود.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------