آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اشاره دوباره زلنسکی به احتمال مذاکره با روسیه

ارتش ایالات متحده آمریکا می‌گوید برای اولین بار یک هواپیمای نظامی تحت کنترل هوش مصنوعی در یک نبرد هوایی در مقابل جنگنده‌ای به خلبانی یک…

مخالفت کابینه اوباما با پروتکل استفاده نکردن از سلاح هسته‌ای در وهله نخست



  اخباربین الملل ,خبرهای   بین الملل , اوباما

پیشنهاد بررسی پروتکل استفاده نکردن در وهله نخست، از سلاح‌های هسته‌ای از سوی کاخ سفید برای تغییر سیاست چند ده ساله ایالات متحده با مخالفت اعضای برجسته کابینه و متحدان آمریکا مواجه شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه وال استریت ژورنال، این مخالفت جان کری وزیر خارجه، اشتون کارتر وزیر دفاع و ارنست مونیز وزیر انرژی و نیز متحدان‌شان در اروپا و آسیا در برابر باراک اوباما رییس‌جمهور، انتخاب‌های جاه‌طلبانه زیادی برای تقویت دستور کار خلع سلاح هسته‌ای‌اش قرار نمی‌دهد مگر این که او بخواهد تا به این مخالفت‌ها اهمیتی ندهد.

امکان اعلام پروتکل استفاده نکردن از سلاح هسته‌ای در وهله نخست، که صریحا حمله اولیه با یک سلاح هسته‌ای در هر نبردی را منتفی خواهد کرد، در نشست شورای امنیت ملی آمریکا در ماه ژوییه با مخالفت رو به رو شد. در این نشست کابینه اوباما طرح امکان خلع سلاح هسته‌ای را که می‌توانست تا پیش از پایان دوره ریاست جمهوری نمایان کند را مورد بررسی قرار داد.

طبق گفته افراد مطلع از محتوای این گفت‌وگوها در جریان این مباحث کری ابراز نگرانی متحدان ایالات متحده که به سه گانه هسته‌ای آمریکا (شامل بمب افکن‌ها، موشک‌های بالستیک و زیر دریایی‌های مجهز به موشک‌های بالستیک) وابسته هستند را بازگو کرد. هم‌چنین جاه‌طلبی‌های هسته‌ای کره شمالی و اقدامات روسیه در اروپا هرگونه تغییر در سیاست هسته‌ای ایالات متحده برای پنتاگون را پیچیده‌تر کرده است.

طبق گفته فردی آشنا به مباحث، مونیز که مسایل هسته‌ای را برای وزارت انرژی مورد بررسی قرار می‌دهد نیز با سیاست استفاده نکردن از سلاح هسته‌ای در وهله نخسته مخالفت کرد.

در نشست شورای امنیت ملی در نهایت اوباما درباره‌ی پیشنهاد استفاده نکردن در وهله نخست تصمیم‌گیری نکرد اما افراد آشنا به مسائل کاخ سفید می‌گویند مخالفت اعضای اصلی کابینه و متحدان ایالات متحده احتمال تغییر را کاهش می‌دهد. آن‌ها معتقدند با توجه به مباحث بحث‌برانگیزی که ممکن است این تغییر در بحبوحه انتخابات ریاست جمهوری به وجود آورد به نظر نمی‌رسد اوباما تصمیمش را در ماه‌های باقیمانده ریاست جمهوری‌اش در اعلام این سیاست  پیش ببرد اما این امر غیرممکن نیز نخواهد بود.

دیگر طرح‌های امکان‌پذیری که کابینه در این نشست مطرح کرد نیز با مخالفت رو به رو شد که این طرح‌ها شامل درخواست برای کنار گذاشتن طرح به‌روزسانی تسلیحات هسته‌ای ایالات متحده و پیشنهادها برای کاهش تسلیحات هسته‌ای استقرار یافته آمریکا بدون تعهد دو سویه روسیه بودند.

وزارت دفاع آمریکا پیش از این اعلام کرده بود که این وزارت‌خانه هیچ گونه کاهشی را در تعداد کلاهک‌های هسته‌ای استقرار یافته خود بدون توافق بر سر اقدام متقابل کرملین دنبال نخواهدکرد.

نتیجه این است که کار سیاسی که کاخ سفید سال گذشته به منظور توسه طرح‌های خلع سلاح هسته‌ای انجام داد ممکن است برای ماه‌های پایانی اوباما در قدرت محدودیت‌های زیادی در فعالیت در سازمان ملل ایجاد کند. جایی که اوباما در نظر دارد تا مسایل هسته‌ای را در کانون سخنرانی نهایی‌اش در مجمع عمومی ماه آینده قرار دهد. این سخنرانی در بیستمین سالگرد معاهده جامع منع آزمایش هسته‌ای انجام می‌شود که انفجار هسته‌ای را ممنوع می‌کند. ایالات متحده در سال 1996 این معاهده را امضاء کرد اما سنا هنوز آن را به تصویب نرسانده است.

این مخالفت با پروتکل استفاده نکردن از سلاح‌های هسته‌ای در وهله نخست و دیگر پیشنهادها نشان دهنده مشکلاتی است که اوباما در تلاش برای پیشبرد دستور کار خلع سلاح هسته‌ای با آن رو به رو شده است. او این دستور کار را برای نخستین‌بار در کمتر از سه ماه پس از ریاست جمهوری‌اش مطرح کرده بود.

اوباما در جریان سخنرانی سال 2009 در پراک متعهد شد که ایالات متحده به تفکرات جنگ سرد پایان خواهد داد و اقدامات ملموسی را در جهت جهان عاری از تسلیحات هسته‌ای انجام خواهد داد.

این اظهارات ماه‌ها بعد برای او جایزه صلح نوبل را به ارمغان آورد.

یک سال بعد اوباما معاهده استراتژیک جدید کاهش تسلیحات یا start جدید را با دمیتری مدودف، رییس‌جمهور وقت روسیه در پراگ به امضاء رساند تا نشان دهند در دستور کار خلع سلاح هسته‌ای پیشرفت صورت گرفته است.

کاخ سفید هم‌چنین توافق سال 2015 برای کاهش برنامه هسته‌ای ایران رابه عنوان یک پیروزی دیگر در دستور کار خلع سلاح هسته‌اش به شمار می‌آورد. روابط سرد با کرملین مانع از دست‌یابی اوباما به توافق‌های متقابل بیش‌تر در زمینه خلع سلاح هسته‌ای با روسیه شده است. ایالات متحده همراه با روسیه بیش از 90 درصد تسلیحات هسته‌ای جهان را در اختیار دارند. دراین اثنا روسیه به‌روزرسانی زرادخانه هسته‌ای‌اش را دنبال می‌کند.

کره شمالی نیز به شتاب بخشیدن به برنامه هسته‌ای‌اش ادامه می‌دهد.

یک مقام کابینه گفت: ما در آغاز فعالیت کابینه برای تحقق دستور کار پراگ اقدامات زیادی انجام دادیم اما متاسفانه شرایط امنیتی به ما اجازه نخواهد داد تا اقدام بیش‌تری صورت دهیم.

مقامات و افراد آگاه به موضوع گفتند، کابینه به دنبال بازنگری طرح نوسازی زرادخانه هسته‌ای است اما احتمالا نتایج برای بازپس‌گیری این طرح احتمالا دیر خواهد بود و در عوض برای رییس‌جمهور آینده بایگانی خواهد شد.
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------