طرح‌های جدید «ترامپ» علیه مسلمانان/ ادعای دیدار محرمانه پوتین و اسد



  کیوسک بین‌المللی

نگرانی از امنیت سلاح های هسته ای آمریکا در ترکیه، بررسی احتمال تغییر سیاست های ترکیه در قبال سوریه، ادامه اعتراضات در برخی شهرهای آمریکا، طرح های جدید ترامپ علیه مسلمانان، مانور نظامی روسیه در شرق مدیترانه و ادعای دیدار محرمانه پوتین و اسد، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، بخشی از مطالب مهم امروز مطبوعات و رسانه های بین المللی به موضوعات مربوط به ترکیه اختصاص دارد. در این راستا، روزنامه «جروزالم پست» موضوعی را مورد توجه قرار داده که اخیراً درباره همکاری نظامی آمریکا با ترکیه مطرح می شود. به نوشته این روزنامه، یک اندیشکده آمریکایی هشدار داده که ممکن است گروه های تروریستی یا دیگر گروه های متخاصم، به سلاح های هسته ای آمریکا که در پایگاهی در ترکیه و در نزدیکی مرز این کشور با سوریه انبار شده، دسترسی پیدا کنند. بر اساس این گزارش، سیاست آمریکا مبنی بر نگه داشتن حدود 50 کلاهک هسته ای خود در پایگاه نظامی اینجرلیک ترکیه، ممکن است برایش مسئله ساز شود. اندیشکده «استیمسون» در گزارش خود همچنین اشاره می کند که هرچند تدابیر امنیتی از سوی آمریکا در این زمینه در نظر گرفته شده، اما این تدابیر تنها سبب کاهش ریسک می شود، نه از بین رفتن آن.
 
روزنامه «لس آنجلس تایمز» به بررسی گمانه های موجود درباره احتمال تغییر موضع ترکیه در قبال سوریه در پی بهبود روابط آنکارا - مسکو پرداخته و مدعی است که چنین احتمالی وجود ندارد. در این مطلب ضمن اشاره به روند اخیر بهبود روابط ترکیه با روسیه، به این موضوع اشاره شده که با این وجود، مقامات ارشد دولت ترکیه همچنان در مواضع خود نشانه هایی از عدم تمایل به باقی ماندن بشار اسد، رئیس جمهور سوریه را در قدرت از خود نشان می دهند. به عنوان مثال، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اخیراً گفت اگر از وی خواسته شود که میان داعش و دولت سوریه یکی را انتخاب کند، وی نمی تواند به چنین انتخابی دست بزند؛ زیرا از دید وی، «هر دو باید بروند». اخیراً نیز سخنگوی اردوغان در گفت و گویی با یک رسانه روسی گفت تا زمانی که بشار اسد در قدرت باشد، صحبت از روند گذار سیاسی در سوریه بسیار دشوار است.

ادامه ناآرامی ها در برخی از شهرهای آمریکا در اعتراض به خشونت پلیس، از جمله دیگر موضوعات مهم امروز است. به نوشته خبرگزاری فرانسه، در دومین شب اعتراضات خشونت آمیز به تیراندازی پلیس به یک جوان سیاه پوست در شهر میلواکی آمریکا، یازده مأمور پلیس زخمی شدند. رئیس پلیس میلواکی در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد: «هفت افسر پلیس و چهار معاون کلانتر در شهر میلواکی در اثر اصابت سنگ و آجر زخمی شده اند». ادوارد فلین، در تشریح آخرین وضعیت ناآرامی ها در شهر میلواکی گفت: «تیراندازی در شب گذشته همچنان ادامه داشت. ما شاهد تیراندازی در نزدیکی محل استقرار افسرانی بودیم که تلاش می کردند نا آرامی ها را مهار کنند». وی همچنین تأکید کرد که هیچ یک از افسران پلیس مبادرت به شلیک به سوی معترضان نکرده اند.

در مطلبی دیگر درباره آمریکا، «بی بی سی» اظهارات جدید دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را درباره ضرورت کنترل مسلمانان در هنگام ورود به ایالات متحده مورد توجه قرار داده است. ترامپ در سخنرانی روز گذشته خود در اوهایو به ارائه رویکرد سیاست خارجی و طرح‌هایش برای مبارزه با افراط‌گرایی اسلامی پرداخت و از برنامه‌ای که برای اعمال بازرسی‌های جدید در هنگام ورود افراد به داخل آمریکا در سر دارد، خبر داد. بر اساس طرحی که ترامپ در سر دارد، افرادی که مایل به ورود به داخل آمریکا هستند باید بازجویی‌هایی را درباره درک خود از ارزش‌های لیبرال غربی پشت سر بگذارند. ترامپ در این سخنرانی تأکید کرد که شهروندان برخی کشورها اصلاً قرار نیست ویزای ورود به آمریکا را دریافت کنند؛ اما به طور مشخص نگفت که این ها کدام کشورها هستند. وی همچنین گفت زندان گوانتانامو باید به فعالیت خود ادامه دهد.

برگزاری مانور نظامی روسیه در شرق مدیترانه، از جمله دیگر موضوعات مهم امروز است. بر اساس گزارش «اسپوتنیک»، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد مانور نیروی دریایی روسیه روز دوشنبه در شرق دریای مدیترانه آغاز شده و این مانور شامل شلیک موشک و توپ خواهد بود. در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: گروه ضربت نیروی دریایی روسیه مانورهای تاکتیکی را در شرق دریای مدیترانه آغاز کرده است. وزارت دفاع روسیه افزود: «در طول برگزاری این مانورها، قابلیت و توانایی نیروی دریایی روسیه برای حل و فصل بحران ها با ماهیت تروریستی مورد ازمایش قرار می گیرد». روسیه پیش از این برای حمایت از دولت سوریه، حضور نظامی خود را در منطقه افزایش داده است. چندین فروند کشتی و ناوچه نیروی دریایی روسیه که مجهز به سامانه موشک‌های دوربرد هستند، در این مانور شرکت دارند.

در نهایت، پایگاه اینترنتی «ورلد تریبیون» در مطلبی مدعی دیدار محرمانه روسای جمهور روسیه و سوریه و حصول برخی توافقات میان آن دو شده است. به نوشته این سایت، رئیس جمهور سوریه اخیراً در سفری به مسکو پیامی از جانب دمشق به تل‌آویو داده که منتظر تایید ولادیمیر پوتین است. گویا اسد در این دیدار پیشنهاد داده در صورت حمایت اسرائیل از دولت او، وی هم امنیت مرزهای شمالی اسرائیل را تضمین می‌کند. در ادامه این مطلب آمده که به طور قطع پوتین که به دنبال حفظ اسد برای حمایت از پایگاه نظامی و دریایی خود در مدیترانه است، از این طرح خرسند شده است. همچنین با خروج ترکیه از این کارزار قدرت و تمرکزش بر مشکلات اقتصادی، نظامی و سیاسی خود هیچ شکی وجود ندارد که هم اسرائیل و هم کردهای سوریه و عراق که به موفقیت‌هایی علیه داعش دست یافته‌اند، از چنین توافقی سود خواهند برد.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------