هیلاری "معاف" شد



  اخباربین الملل,خبرهای   بین الملل , کلینتون

وب سایت شبکه خبری بی بی سی از معاف شدن هیلاری کلینتون از شهادت رسمی در پرونده ایمیل‌هایش خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین، این بنگاه خبری انگلیسی گزارش داد: منتقدان می‌گویند هیلاری کلینتون برای ممانعت از قانون دست‌رسی آزاد به اطلاعات، از ایمیل شخصی‌اش استفاده می‌کرده است.


در آمریکا یک قاضی حکم داده است که ضروری نیست هیلاری کلینتون در مورد استفاده غیرمجاز از ایمیل شخصی‌اش برای تماس‌های کاری در دوره وزارت‌خارجه، شهادت رسمی و سوگندخورده بدهد و به جای آن باید یک پاسخ کتبی به دادگاه بدهد.

یک سازمان حقوقی محافظه‌کار خواستار آن شده بود که خود خانم کلینتون با سوگند رسمی درباره این پرونده شهادت بدهد.

این گروه "دیدبان قضایی"، نزدیک به جمهوری‌خواهان در آمریکاست. هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، بابت استفاده از ایمیل شخصی‌اش در دوره‌ای که وزیر خارجه بود، زیر انتقاد شدید بوده است.

حالا با رای یک دادگاه در شهر واشنگتن، پایتخت آمریکا، خانم کلینتون ملزم به چنین شهادتی نیست و باید در سی روز آینده به پرسش‌های گروه "دیدبان قضایی" پاسخ مکتوب بدهد.

این حکم قاضی امت سالیوان می‌تواند فشار روی ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون را کم کند.

برای حزب دموکرات خوش‌آیند و مناسب نبود که خانم کلینتون ناچار شود در گرماگرم رقابت‌های انتخاباتی ساعت‌ها در دادگاه به سوال‌های وکیلان پاسخ بدهد.

این حکم زمانی آمد که تا روز رای‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ۸۰ روز باقی مانده است.

ستاد انتخاباتی دموکرات‌ها هنوز به این حکم واکنشی نشان نداده است.

گروه "دیدبان قضایی" از آن استقبال کرده و گفته است به‌سرعت برای گرفتن پاسخ مکتوب از هیلاری کلینتون اقدام می‌کند.

تام فیتون، رئیس این گروه، گفته تصمیم دادگاه یادآوری کرده است که هیلاری کلینتون از قانون بالاتر نیست.

قاضی دادگاه ایالتی با این استدلال وکیلان هیلاری کلینتون موافقت کرده است که مقام‌های عالی‌رتبه سابق را فقط در "موارد استثنایی" می‌توان به شهادت رسمی وا داشت.


هیلاری کلینتون که در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ وزیر خارجه آمریکا بود، در تماس‌های کاری‌اش از سامانه ایمیل شخصی خود استفاده می‌کرد که طبق قوانین دولتی ایالات متحده مجاز نبوده است.

او بابت این کار که باعث شده تماس‌هایش از دست‌رسی عمومی دور بماند، عذرخواهی کرده است.

طبق نظرسنجی‌ها، رای‌دهندگان آمریکایی می‌گویند ماجرای ایمیل شخصی هیلاری کلینتون به این برداشت کمک می‌کند که او غیرقابل‌اعتماد است.

وزارت دادگستری آمریکا ماه گذشته اعلام کرد در پی یک سال تحقیق به این نتیجه رسیده است که دلیلی برای پی‌گرد رسمی این عضو سابق کابینه باراک اوباما وجود ندارد.

در همین حال رئیس پلیس فدرال آمریکا هم گفت خانم کلینتون در استفاده از ایمیل شخصی‌اش "بسیار بی‌ملاحظه" بوده است اما هیچ دادستان معقولی از آن پرونده نمی‌سازد.


قاضی سالیوان که هیلاری کلینتون را از شهادت رسمی معاف کرده، از قبل به گروه "دیدبان قضایی" اجازه داده بود از چندین دست‌یار خانم کلینتون در ماه‌های گذشته شهادت رسمی بگیرد؛ شهادت‌نامه‌هایی که گفته شده است بعضی از آنها گاه برافروخته و غیرمعمول بوده‌اند.

این قاضی می‌گوید دادگاه باید معلوم کند که آیا استفاده وزیرخارجه سابق آمریکا از ایمیل شخصی‌اش به قصد ممانعت از قانون دست‌رسی آزاد به اطلاعات بوده است یا نه.

او در عین حال به گروه محافظه‌کار "دیدبان قضایی" اجازه داده است از جان بنتل، یک مسئول فنی در دفتر هیلاری کلینتون در دوره وزارتش شهادت رسمی بگیرد.

طبق گزارش بازرس وزارت‌خارجه، بعضی کارمندان پایین‌رتبه وزارت خارجه درباره استفاده هیلاری کلینتون از ایمیل شخصی‌اش ابراز نگرانی کرده بودند اما آقای بنتل از آنها خواسته بود دیگر در باره آن موضوع حرفی نزنند. خود جان بنتل و وکیلش حاضر نشده‌اند درباره این بخش از گزارش نظری بدهند.
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------