آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

دبیرکل ناتو : اوکراین به زودی سامانه های ضدهوایی بیشتری دریافت می‌کند

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز جمعه اعلام کرد که وزرای دفاع این ائتلاف بر سر ارسال سامانه‌های ضدهوایی بیشتر به اوکراین به توافق رسیده‌اند.…

حضور پوتین در کریمه و درخواست مشترک آمریکا و اوکراین از روسیه



  اخباربین الملل,خبرهای   بین الملل , پوتین

پس از انتشار خبر حضور رئیس جمهور روسیه در شبه جزیره کریمه، آمریکا و اوکراین خواستار پایان تنش ها میان کی یف و مسکو شدند.

به گزارش  مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، با حضور در شبه‌جزیره کریمه گفت مسکو قصد ندارد روابط دیپلماتیک خود را با اوکراین بر سر مسألۀ کریمه قطع کند.

پوتین روز جمعه (۲۹ مرداد) به کریمه سفر کرد و در دیدار با شورای امنیت روسیه گفت با وجود توطئه تروریستی جاسوسان اوکراین در اوایل ماه اوت (اواسط مرداد) در کریمه مسکو نمی‌خواهد روابط خود را با این کشور قطع کند.

وی تصریح کرد: با وجود عدم تمایل مقامات کی‌یف برای داشتن روابط دیپلماتیک کامل در سطح سفیر، ما قصد نداریم روابط خود را با اوکراین قطع کنیم. ما در عین حال فرصت‌هایی برای گسترش ارتباطات ایجاد خواهیم کرد.

این در حالی است که پترو پروشنکو، رئیس جمهور اوکراین، در تاریخ ۲۱ مرداد به همۀ یگان‌های نظامیِ این کشور در نزدیکی شبه‌جزیرۀ کریمه دستور داد در بالاترین حالت آماده‌باش قرار بگیرند.

این آماده‌‎باش در حالی صورت گرفت که سرویس امنیتی فدرال روسیه در تاریخ ۲۰ مرداد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد حملۀ برنامه‌ریزی شدۀ سازمان اطلاعاتِ وزارت دفاعِ اوکراین را به شبه جزیره کریمه، خنثی کرده است. در بیانیۀ مقامات روس آمده بود که در جریان این عملیات، یک سرباز و یک مأمور سرویس امنیتی فدرال روسیه، کشته شدند.

سرویس امنیتی فدرال روسیه با «تروریستی» خواندن این اقدام گفته بود هدف از آن بی ثبات کردن وضعیت سیاسی-اجتماعی منطقه در آستانۀ آماده‌سازی برای برگزاری انتخابات بوده است.

تماس تلفنی و درخواست از روسیه
بعد از اعلام خبر حضور پوتین در کریمه، «جو بایدن» معاون رئیس جمهور آمریکا، و پترو پورشنکو، رئیس جمهور اوکراین، به صورت تلفنی به گفتگو پرداختند و در نهایت خواستار پایان درگیری ها در شرق اوکراین و همچنین خاتمه تنش ها میان کی یف و مسکو شدند.

استان‌های دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین از زمان آغاز عملیات‌ نظامی کی‌یف در آوریل ۲۰۱۴ (بهار ۱۳۹۳) که با هدف سرکوب اعتراضات طرفداران استقلال در این منطقه صورت گرفت، صحنه درگیری‌های شدید بین نیروهای طرفدار روسیه و ارتش اوکراین بود.

پوتین روز جمعه با اشاره به این‌که «گسترشِ روابط تجاری و اقتصادی» میان مسکو و کی‌یف «همواره باید مورد توجه» باشد، افزود در عین حال مسکو اقدامات امنیتیِ خود را برای حفظ جان ساکنان کریمه افزایش خواهد داد.

شبه جزیره کریمه نیز در پی بحران در اوکراین و برگزاری همه پرسی در سال ۲۰۱۴، با اکثریت آراء از این کشور جدا شد و به فدراسیون روسیه ملحق شد.

در پی برگزاری این همه پرسی، روابط روسیه با کشورهای غربی تیره شد. امریکا و متحدان اروپایی آن مسکو را به بی‌ثبات کردن اوکراین متهم می‌کنند و تحریم‌هایی را علیه چهره‌های شاخص روس و طرفدار روسیه اعمال کرده‌اند؛ مسکو اما دست داشتن در بحران اوکراین را به شدت رد کرده است.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------