سیسی از طرح ۵ بندی قاهره برای سوریه تا شروطش برای احیای رابطه با ترکیه گفت



  اخباربین الملل ,خبرهای   بین الملل , سیسی

رئیس جمهوری مصر با اشاره به اینکه مشکل موضع گیری در سوریه به دلیل آن است که در این کشور رویکردها و منافع با یکدیگر تداخل دارند، پنج اصل اساسی رویکرد قاهره برای حل بحران سوریه را ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر در گفتگویی مطبوعاتی با سردبیران روزنامه‌های دولتی مصر از جمله الاهرام، الاخبار و الجمهوریه در کاخ الاتحادیه واقع در شرق شهر قاهره گفت: موضع گیری مصر نسبت به بحران سوریه بر پنج ستون اصلی استوار است و آن احترام به خواست مردم سوریه، دستیابی به راه حلی مسالمت آمیز برای بحران در این کشور، حفظ تمامیت اراضی سوریه، خلع سلاح شبه نظامیان و گروه‌های افراطی، بازسازی این کشور و از سرگیری فعالیت نهادهای داخلی سوریه است.

سوریه از مارس ۲۰۱۱ سوریه شاهد جنگ داخلی بوده است. در این در گیری‌ها صدها هزار تن از مردم سوریه کشته شده و میلیون‌ها تن دیگر آواره شده‌اند.

سیسی در ادامه به مساله فلسطین پرداخت و فاش کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه از محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای مذاکرات مستقیم در مسکو دعوت کرده است.

سیسی در این رابطه اشاره‌ای به اینکه آیا تاریخ این مذاکرات تعیین شده یا نه و نیز موضع‌گیری دو طرف فلسطینی و اسرائیلی نسبت به این دعوت چه بوده، نکرد.

سیسی تلاش‌های کنونی برای حل مساله فلسطین را آبی راکد توصیف کرد که به شرط خواست دو طرف فلسطینی و اسرائیلی و نیز جامعه جهانی باید تلاشی در این راستا صورت گیرد.

رئیس جمهوری مصر گفت: پوتین به من ابلاغ کرد که از عباس و نتانیاهو برای نشستی در مسکو برای مذاکرات مستقیم دعوت کرده است.

وی افزود: رابطه مصر با هر دو طرف فلسطینی و اسرائیلی این امکان را برایش فراهم کرده که نقشی محوری در دستیابی به راه حلی برای ایجاد صلح و در نهایت ایجاد امید برای تشکیل کشور مستقل فلسطین در کنار اسرائیل داشته باشد.

وی درباره تغییر رویکرد اسرائیل نیز گفت: درک اهمیت تحقق صلح از سوی طرف اسرائیلی بیشتر شده و درک لزوم دستیابی به راه‌حلی برای این مساله نشانه‌ای مثبت است.

سیسی در ادامه این گفتگو حل مساله صلح را منوط به پایان یافتن اختلافات میان گروه‌های فلسطینی و ایجاد بستر مناسب برای گفتگویی واقعی و تحقق آشتی ملی در داخل جنبش فتح و یا میان فتح و حماس دانست.

در اواسط مه گذشته سیسی هر دوطرف فلسطینی و اسرائیلی را به از سرگیری مذاکرات مستقیم برای تحقق صلح دعوت کرد.

مذاکرات میان دو طرف اواخر آوریل ۲۰۱۴ بدون هیچ نتیجه قابل ذکری پس از ۹ ماه مذاکره با نظارت آمریکا و اروپا به دلیل مخالفت تل‌آویو با توقف شهرک سازی‌ها و پذیرش مرزهای ۱۹۶۷ به عنوان اصل مذاکرات و نیز خودداری از آزادی اسرای فلسطینی متوقف شد.

رئیس جمهوری مصر در ادامه گفت: قاهره به نظام سیاسی ترکیه زمان کافی خواهد داد تا موضعش را در قبال مصر اصلاح کند تا روابط دو کشور در سطح رسمی از سر گرفته شود. تصمیم مصر، تصمیمی ملی و مستقل است و اجازه دخالت از خارج را نمی‌دهد و مصر خواهان روابط با ترکیه بر اساس عدم مداخله در امور داخلی‌اش است.

رئیس جمهوری مصر در گفت‌وگو با سردبیران روزنامه‌های داخلی این کشور با تاکید بر عمق روابط میان مصر و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس گفت: مصر با توجه به تاکید مصر بر امنیت ملی خود و کشورهای عربی منطقه، نقش بزرگی در دستیابی به سازش‌ها در سوریه، یمن و لیبی دارد.

وی در ادامه روابط قاهره با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را ستود و گفت: خلاصه شدن این روابط در اعطای کمک مالی به مصر مساله‌ای نادرست است.

سیسی گفت: روابط ویژه قاهره با عربستان و امارات ثبات بوده و مصر به دنبال تقویت این روابط است.

وی درباره اختلاف نظر در مورد تعیین مرزهای دریایی میان مصر و عربستان و دو جزیره تیران و صنافیر گفت: با این پرونده در چارچوب احترام کامل به نهادهای دولتی و دستگاه قضایی دو کشور برخورد می‌کنم و پارلمان مصر اکنون فرصت مناسبی برای بررسی این توافق نامه دارد.

این مقام دولت مصر افزود: رسیدگی به این پرونده تعیین مرزهای دریایی مانند آنچه در مورد توافق با قبرس رخ داد و موجب کشف حوزه نفتی "ظهر"‌ شد،‌ فرصتی واقعی برای جستجوی ثروت‌های ملی است.

رئیس جمهوری مصر در بخش دیگری از سخنان خود بررسی کامل شرایط کنونی کشورهای عربی جهت برخوردی سازنده‌تر با مشکلات این کشورها و حفظ منافع آنان را خواستار شد و  با اشاره به اینکه اولویت ما باید ایجاد توافق میان تمامی کشورهای عربی باشد گفت‌وگو و مذاکره را بهترین راه برای حل هر مشکلی دانست.

سیسی تاکید کرد: چهار اصل اساسی در روابط مصر با کشورهای خارجی وجود دارد و آن مشارکت در برابر  وابستگی، اصولی تغییر ناپذیر، سیاست باز و متعادل در تمامی زمینه‌ها در روابط استراتژیک و  منافع و رویکردهای مشترک و احترام متقابل است.

وی گفت: اعتماد به سیاست‌های مصر هر روز بیشتر می‌شود و همکاری با این کشور افزایش می‌یابد. حوادثی که در منطقه رخ داده درستی رویکرد مصر را نشان می‌دهد.

این مقام دولت قاهره با اشاره به اینکه حوادث دو سال گذشته نشان داد که هیچ کس نمی‌تواند مساله‌ای را به مصر دیکته کند گفت: دولت قاهره در تصمیم‌گیری‌ها از استقلال کامل برخوردار است.

رئیس جمهوری مصر درباره موضع‌گیری این کشور در مورد درگیری‌ها در کشورهای همسایه گفت: سیاست‌های مصر بر چند اصل کلی شامل عدم دخالت در امور دیگر کشورها، حمایت از اراده مردم و راه حل‌های مسالمت آمیز استوار است.

سیسی درباره روابطش با کشورهای قاهره آفریقا گفت: قاهره فصل جدیدی از روابط با آفریقا به ویژه در زمینه تقویت روابط با کشورهای حوزه رودخانه نیل آغاز کرده است.

وی با اشاره به تقدیر این کشورها از قاهره به دلیل برخورد خردمندانه با پرونده سد النهضه در اتیوپی اظهار داشت: مذاکرات در مورد بررسی فنی این سد و همکاری سه جانبه با سودان و اتیوپی ادامه دارد.

سیسی در ادامه روابط قاهره - واشنگتن را  استراتژیک و مبتنی بر اصولی دانست که هر دو طرف به آن پایبند هستند و گفت: آمریکا امروز درک بیشتری از شرایط واقعی مصر پس از سه سال از انقلاب ۳۰ ژوئن دارد و همین امر آینده خوبی را برای روابط دو طرف رقم خواهد زد.

رئیس جمهوری مصر تاکید کرد: قاهره با تمامی چهره‌ها و گروه‌های سیاسی در جامعه آمریکا پیش از برگزاری انتخابات نوامبر آتی ارتباط خوبی دارد.

سیسی در پاسخ به این سوال که آیا انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا می‌تواند باعث تعلیق در تلاش‌ها برای ایجاد صلح میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی شود، گفت: آنچه اکنون اهمیت دارد تلاش برای حل این مساله است و الان نمی‌توانم بگویم که آیا این اقدامات دچار تعلیق شده است اما باید این اقدامات از سر گرفته شود و دو طرف فلسطینی و اسرائیلی و نیز جامعه جهانی خواهان این امر باشند.

وی درباره روابطش با روسیه تاکید کرد: این روابط عمیق، قوی، دارای ماهیتی ویژه و برخوردار از ابعاد تاریخی، سیاسی و اقتصادی است.

این مقام مصری تصریح کرد: حادثه سقوط هواپیمای روسی تاثیر منفی بر روابط دو جانبه مسکو قاهره نگذاشته و مصر حساسیت رهبران روس در مورد شهروندانشان را درک می‌کند و امیدوارم گردشگران روسی هرچه زودتر به مصر بازگردند.

رئیس جمهوری مصر در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تشکر از همکاری ایتالیا در پرونده مرگ دانشجوی ایتالیایی برای روشن شدن حقیقت با خانواده این دانشجوی ایتالیایی ابراز همدردی کرد و گفت: دستگاه تحقیقاتی هر دو کشور در این پرونده با یکدیگر همکاری دارند.

سیسی درباره موضع‌گیری مصر درباره حوادث یمن گفت: مصر هیچ گونه نیروی زمینی در هیچ یک از کشورهای منطقه ندارد و نیروهای دریایی این کشور در راستای تامین امنیت  و آزادی دریانوردان در تنگه باب المندب و تامین امنیت رفت و آمد کشتی‌ها به کانال سوئز تلاش می‌کنند همچنین بخشی از نیروی هوایی مصر با عربستان همکاری دارد.

وی درباره هشداری‌ که پیش از این نسبت به انتقال تروریست‌ها به لیبی و تبدیل این کشور به مرکز تجمع گروه‌های تروریستی جهت آغاز عملیات علیه مصر و شمال دریای مدیترانه داده بود گفت: هرچقدر فشارها بر گروه‌های تروریستی بر سوریه و عراق بیشتر شود آنها به لیبی منتقل می‌شوند. مصر تمامی تحرکات این گروه‌های تروریستی را از چند ماه گذشته زیر نظر دارد.

سیسی افزود: قاهره با قدرت از دولت و ارتش لیبی حمایت می‌کند و به آموزش نیروهای ارتش این کشور به لیبی کمک می‌کند.

وی درباره تحولات روند احقاق صلح در خاورمیانه تاکید کرد:‌ موضعگیری مصر ثابت بوده و این کشور در طول سال‌های گذشته و تا به امروز از تلاش‌ها حل مشکلات پیچیده منطقه همواره حمایت کرده و می‌کند.
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------