داعش چگونه با کتاب های درسی کودکان را شست و شوی مغزی می دهد؟



کودکان می آموزند که باید هم تعهد به حکومت دینی داشت و هم با مسلمانانی که قوانین مذهبی را بر نمی تابند مبارزه کرد و باید هر شکلی از حکومت مبتنی بر خرد انسانی را باید رد کرد.

  نشریه "بیزینس اینسایدر" با انتشار گزارشی اشاره می کند که داعش رویکرد بسیار منظمی را برای القای باورهای خود به کودکان از طریق نهاد اموزش در پیش گرفته است.

  اخبار بین الملل,خبرهای   بین الملل,کودکان کار


 به گزارش خرداد، این نشریه می نویسد:"این گروه تروریستی با مدیریت مدارس و حتی ایجاد برنامه درسی تازه اموزش های مدنظر خود را به نسل بعد منتقل می کند. گزارش جدیدی از موسسه "واشنگتن برای خاور نزدیک" نوشته "جاکوب الیدورت" نشان می دهد که کتاب های درسی داعش چگونه سبب می شوند تا کودکان تحت تاثیر قرار گیرند و شست و شوی مغزی شوند". الیدورت در این بررسی می نویسد:"می توان محتوای متون درسی داعش را به دو دسته تقسیم کرد. در دسته اول مشخص می شود که چگونه سوژه های سنتی و رفتارهای آن مورد اشاره قرار می گیرند در این میان مطالعات مذهبی، قران، حدیث، عقیده و قانون شریعت قرار دارند که همگی تعریف ویژگی های ایمان و عمل اسلامی هستند در بخش دوم مسائلی مطرح می شوند که درباره رابطه فرد با دیگران هستند از آمادگی جسمانی، تاریخ، جغرافیا و ریاضیات که در پروژه دولت سازی داعش به شهروندان آموزش داده می شوند".

  اخبار بین الملل,خبرهای   بین الملل,کودکان کار

این نشریه در ادامه می نویسد:"در کتاب های درسی داعش دموکراسی های غربی محکوم می شوند و تفاوت های میان مردم بی ایمان و یا غیر مسلمان با منافقان و یا مسلمانانی که با غرب همکاری می کنند ذکر می شوند. هم چنین کسانی که با داعش همکاری نمی کند نیز باید از بین بروند. هدف داعش از آموزش جغرافیا به کودکان نه شناخت جهان غرب که فراتر از آن یادگیری مرزهای قلمروی خاورمیانه است که داعش به زعم خود خلافتش را در آنجا تاسیس کرده است".

  اخبار بین الملل,خبرهای   بین الملل,کودکان کار

 

  اخبار بین الملل,خبرهای   بین الملل,کودکان کار

 

این نشریه در ادامه با استناد به گزارش تازه منتشر شده نگاهی به محتوای کتاب های درسی داعش داشته است و می نویسد:"داعش اردوگاه های نظامی اموزشی برای بچه ها که از آنان تحت عنوان توله های خلافت یاد می شود دارد و در کتاب های درسی نیز می توان به آمادگی جسمانی و دروس مرتبط با آن اشاره کرد. داعش در کتاب های درسی خود به کودکان می آموزد که باید هم تعهد به حکومت دینی داشت و هم با مسلمانانی که قوانین مذهبی را بر نمی تابند مبارزه کرد. در این اموزش اشاره می کند که هر شکی از حکومت که برپایه خرد انسانی و هر قانونی که متفاوت از قانون خداوند باشد مذموم است".

این ارزیابی نشان می دهد برخلاف گروه های تروریستی پیش از داعش آن گروه در کتاب هایش نشان می دهد که هدفش ایجاد حکومتی اسلامی در کوتاه مدت و ایجاد بوروکراسی برای کنترل بر جمعیت تحت سلطه اش می باشد. براساس این گزارش در متون درسی مدارس داعش اورده شده که هر کسی که از خلیفه خودخوانده داعش ابوبکر البغدادی پیروی نکند کافر

  اخبار بین الملل,خبرهای   بین الملل,کودکان کار


این گزارش در بخش پایانی خود اشاره می کند که داعش نه فقط جزوه های کوتاه که نسخه های طویلی از تفاسیر قرون میانه تاریخی اسلام را نیز برای برنامه درسی دانش آموزان ابتدایی آماده کرده است. داعش از این طریق درصدد است تا به زعم خود نمونه اولین حکومت واقعی اسلامی از زمان صدر اسلام را به کودکان و نوجوانان معرفی کند. برای مثال در یکی از کتاب ها آمده است:"دانش آموزان باید افراد حاضر در جنگ بدر و نقش آنان را حفظ کنند. آنان باید مفاهیم مرتبط با خداوند و عقیده و یاری را در این داستان تشخیص دهند. آنان باید نیاز به ارعاب غیر مسلمانان و ناباوران و لزوم جنگ با آنان را درک کنند. دانش آموزان باید یاد بگیرند که در صورت نیاز و ضرورت اعضای خانواده شان را بکشند تا جامعه سعادتمند داشته باشند. آنان باید بدانند که جنگ در راه خدا به دفاع در مقابل دشمن محدود نمی شود بلکه باید قانون خداوند را اجرایی کرد و ناباوران را ترساند. در یکی از ازمون های داعش نیز این پرسش مطرح شده است که اصطلاحات ذیل را تعریف کنید: ارتداد، ماهیت جهانشمول ماموریت پیامبر (ص)، چگونه باید از کسی خواست تا اسلحه اش را تمیز کند و شیوه های جهاد و مجازات و مفهوم ایمان و برادری".
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------