در پشت پرده ورود نیروهای نظامی ترکیه به سوریه چه می گذرد؟



  اخباربین الملل,خبرهای  بین الملل,نیروهای نظامی ترکیه به سوریه

دیپلمات ها و تحلیلگران باور دارند که حمله نظامی نیروهای ارتش ترکیه به خاک سوریه نشان می دهد که اردوغان از رویکرد پیشین خود مبنی بر لزوم کاره گیری اسد از قدرت عقب نشینی کرده است.

  خبرگزاری "بلومبرگ" با انتشار گزارشی درباره چرایی ورود غیر منتظره نیروهای نظامی ارتش ترکیه به خاک سوریه می نویسد:"در ماه های اخیر، ترکیه نشان داده است که آماده پذیرش نقشی برای اسد در هر راه حل سیاسی منظور برون رفت سوریه از بحران کنونی است. این یک تحول عمده و چرخشی آشکار درسیاست ترکیه محسوب می شود. "اونال جوویکوز" یک دیپلمات ارشد بازنشسته ترک می گوید:"ترکیه دریافته که چالش های مهم تری از مسئله کناره گیری اسد از قدرت وجود دارند. حامیان اصلی اسد یعنی روسیه و ایران درهای خود را به سوی انکارا گشوده اند. ترکیه قطعا بدون چراغ سبز روسیه اقدام اخیر را در سوریه انجام نمی داد".

به گزارش خرداد، این خبرگزاری اشاره می کند که قدرت های خارجی در حنگ سوریه به شدت درباره سرنوشت اسد با یکدیگر اختلاف نظر دارند و در این باره می نویسد:"ترکیه و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس همواره اصرار می کردند که اسد باید از قدرت کناره گیری در حالی که روسیه و ایران خواستار حفظ او در قدرت هستند و ایالت متحده نیز موضعی میانه در قبال نقش اسد در دوران گذار و انتقال قدرت اتحاذ کرده است.

به گزارش خرداد، این خبرگزاری اشاره می کند که چالش اساسی کنونی ترکیه آن است که اولویت را به مبارزه با اسد بدهد یا داعش که در داخل خاک ترکیه به اقدامات تروریستی مبادرت ورزیده است و یا این که بخواهد نیروهای شبه نظامی کرد در مرز سوریه و ترکیه را متوقف کند چرا که از نظر ترکیه این نیروها در ارتباط با پ ک ک  هستند که تروریست قلمداد می شود.

این خبرگزاری در ادامه می نویسد:"موضوع کردها تنش میان امریکا و ترگیه را نیز افزایش داده است. جو بایدن معاون رییس جمهوری امریکا اما در دیدار اخیر خود با مقام های انکارا نه تنها از عملیات ترکیه در سوریه حمایت کرد که از کردها خواستار عقب نشینی شد. "جوشوا لندیس" مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه در دانشگاه اوکلاهاما می گوید:"تصرف منبج و بازپس گیری کنترل آن از دست داعش تحول چشمگیر و عمده ای بوده است. نیروهای ویژه امریکایی کردها را به عقب نشینی فراخوانده اند آنان به وضوح متوجه نگرانی ترک ها از عزم کردها برای تشکیل یک دولت مسنقل هستند.

"رابرت فورد" سفیر پیشین امریکا در سوریه نیز در مصاحبه ای تلفنی با بلومبرگ اشاره می کند که پس از تنش ایجاد شده میان ترکیه و امریکا بر سر حمایت امریکایی ها از یگان های کردی مدافع خلق در سوریه امریکایی ها دیگر نمی خواهند درباره این گزینه مقاومت کنند. "دیمیتری ترنین" رییس بخش روسیه بنیاد کارنگی اشاره می کند که نکته جالب در آنحاست که روسیه هیچ واکنشی از خود در برابر اقدام ترکیه در خاک سوریه نشان نداده است. او می گوید که روس ها منافع مشروع ترکیه در قبال مسئله کردی را درک کرده اند و به نظر می رسد که با عملیات محدود آن کشور در ازای همکاری بیش تر ترکیه درباره حل و فصل سیاسی مناقشه با اسد موافقت کرده اند.

این خبرگزاری اشاره می کند که به نظر می رسد که موضع نیروهای شبه نظامی کرد در خاک سورهی در حال تغییر است و آنان از مناطق کردنشین در حال حرکت به مناطق عرب نشین هستند و از همین روست که ارتش سوریه نیز نگران شده و مواضع آنان را بمباران می کند.

"ایلتر توران" استاد علوم سیاسی در دانشگاه بیلگی ترکیه معتقد است که ترکیه پس از مداخله پوتین در جنگ داخلی سوریه  در سال گذشته و صدای قدرتمند روس ها در پای میز مذاکره فهمید که ناچار است در روند مذاکرات صلح شرکت کند.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------