نسخه آسیایی " دونالد ترامپ"



  اخباربین الملل  ,خبرهای  بین الملل ,نسخه آسیایی

دوترته رهبران کلیسا را "ریاکاران فاسد " خطاب کرده و مقامات سازمان ملل را با عباراتی چون "حرامزاده " مورد خطاب قرار می دهد. پس از بازتاب منفی اظهاراتش به شیوه ترامپ عقب نشینی کرده و می گوید شوخی کرده است.

"رودریگو دوترته " رییس جمهوری جدید و 71 ساله فیلیپین به خاطر مواضع و اظهارات خود تبدیل به چهره ای جنجالی و پرجاشیه شده است و بسیاری مواضع و عملکرد او را با " دونالد ترامپ" نامزد جنجالی جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ، مقایسه می کنند و او را نسخه آسیایی دونالد ترامپ می دانند.

 به گزارش عصر ایران با وجودی که زمانی بیش از دو ماه از ریاست جمهوری دوترته نمی گذرد اما او در همین مدت به خاطر اعلام مواضع جنجالی اش به ویژه در زمینه مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر تبدیل به چهره ای خبرساز در رسانه های جهانی شده است.

دوترته به پلیس کشورش دستور داده است هر جا که لازم می دانند به روی قاچاقچیان مواد مخدر اسلحه کشیده و آنها را از پای درآورند؛ او همچنین به معتادان به مواد مخدر نیز گفته است می توانند خانه های قاچاقچیان این مواد را آتش بزنند. بر اساس تخمین ها از زمان ریاست جمهوری او و در دو ماه گذشته حدود 2 هزار نفر در فیلیپین قربانی کارزار مبارزه با مواد مخدر دوترته شده اند.

او هفته گذشته در یک اظهار نظر جنجالی " سازمان ملل متحد" را حرام زاده خطاب کرده و گفت اگر لازم باشد فیلیپین این مجمع جهانی را ترک می کند. دوترته این اظهارات را در واکنش به انتقادهای نهادهای سازمان ملل از کارزار خشن  تحت حمایت او علیه قاچاقچیان مواد مخدر در فیلیپین بیان کرد. هر چند که او دو روز پیش در اظهاراتی گفت سخنانش درباره سازمان ملل شوخی بوده است. او در جمع خبرنگاران گفت : مگر نمی شود با شما شوخی کرد؟!

او پنج شنبه گذشته نیز در واکنش به گردن زدن یک جوان 18 ساله فیلیپینی به دست گروه تروریستی "ابوسیاف " (همپیمان داعش) در فیلیپین گفت:" سفارش من به پلیس و نیروهای مسلح در برابر همه دشمنان، نابود کردن آنها است. قاچاقچیان مواد مخدر را از بین ببرید و ابوسیاف را نابود کنید."

دوترته دو ماه پیش نیز در اظهاراتی رهبران کلیسای کاتولیک در فیلیپین را به چالش کشید و اظهارات توهین آمیزی علیه مقامات ارشد کلیسا داشت. او با اشاره به اینکه رهبران کلیسا به خاطر مخالفت با  و روش های جلوگیری از زادوولد عامل اصلی رشد جمعیت و فقر در کشور فیلیپین هستند ، رهبران کلیسا را با عباراتی چون " ریاکاران فاسد " و " حرامزاده ها" مورد خطاب قرار داد.

او سال گذشته نیز در حاشیه سفر پاپ فرانسیس به فیلیپین از ترافیک به وجود آمده در مانیل به خاطر سفر پاپ به شدت انتقاد کرد و سخنان توهین آمیزی علیه عالی رتبه ترین روحانی کاتولیک جهان بیان کرد.

اظهارات ضد کلیسای دوترته در حالی است که بیش از 80 درصد از جمعیت فیلیپین مسیحی کاتولیک هستند و بسیاری از آنها به شدت نسبت به دین و مذهب شان حساسیت دارند و فیلیپین یکی از پایگاه های اصلی مذهب کاتولیک در قاره آسیا محسوب می شود. رهبران کلیسا در ایام رقابت های انتخاباتی به سختی کوشیدند کارزار انتخاباتی دوترته رای نیاورد اما این تلاش آنها نتیجه نداد و این نامزد جنجالی در انتخابات به پیروزی رسید. بسیاری پیروزی او را مرهون شعارهای او در زمینه بازگرداندن امنیت داخلی ظرف مدت زمان 6 ماهه می دانند.

انتقادها در محافل بین المللی از رییس جمهور جدید فیلیپین افزایش یافته و بسیاری از نهادهای مدافع حقوق بشر نگرانی خود را از افزایش خشونت در فیلیپین ابراز داشته اند؛ اما رییس جمهور جدید نسبت به این انتقادها و ابراز نگرانی ها  گزارش ها بی تفاوت است و حتی گزارشگران سازمان ملل را با عباراتی توهین آمیز مورد هجو قرار می دهد.

او پنج شنبه گذشته  اظهارات خانم " اگنس کالامار" گزارشگر ویژه حقوق بشری سازمان ملل در خصوص اعدام های خودسرانه در فیلیپین را به باد انتقاد گرفت و این مقام سازمان ملل را " بی مغز" توصیف کرد.

خانم کالامار دوترته را متهم به ارتکاب" نسل کشی" GENOCIDE))  کرده است اما دوترته با بازی گرفتن واژه انگلیسی نسل کشی این اتهام را مورد تمسخر قرار داد و گفت: "   این کلمه (genocide) از دهان زنی بیرون آمده که شاید میخواسته خودکشی (suicide) کند. البته می توانید فکر کنید که او شاید غیر از نسل کشی (genocide) و خودکشی (suicide) می خواسته بگوید ساید بای ساید (side by side) یا آپر ساید (upper side) یا حتی آپساید (upside) یا هر کلمه دیگری شبیه به اینها."

تا صحبت های رییس جمهور فیلیپین به اینجا رسید یک خبرنگار فیلیپینی نیز در ادامه صحبت های دوترته چنین گفت: "شایه هم می خواسته بگوید سانی ساید(sunny side). " دوترته خطاب به او گفت: "شما خبرنگاران یک حرفی را می زنید و بعد ما هستیم که متهم به گفتنش می شویم. این یکی را دیگر خود شما اضافه کردید."

بسیاری از این نهادها ، مواضع رییس جمهور جدید فیلیپین را متناسب با یک دولتمرد و یک دولت مسئول نمی دانند و معتقدند فیلیپین وارد یک دوره جدید و خطرناک از خشونت دولتی شده است.
اما تفکر جدید و خشن رییس جمهور فیلیپین طرفدارانی نیز دارد؛ طرفدارانی که معتقدند تنها به شیوه رییس جمهور جدید می توان با بلای مواد مخدر در فیلیپین مقابله کرد.

دوترته در جریان مبارزات انتخاباتی خود وعده داده بود در صورت رسیدن به منصب ریاست جمهوری، بلای مواد مخدر را در شش ماهه نخست ریاست جمهوری از کشور فیلیپین ریشه کن خواهد کرد و حالا بسیاری معتقدند عمل به وعده انتخاباتی این دولتمرد جنجالی فیلیپینی ممکن است هزاران هزار قربانی خشونت به همراه داشته باشد؛ قربانیانی که شاید بسیاری از آنها بی گناه باشند و یا حتی مجازاتی غیر متناسب با جرم شان در حق آنها به مورد اجرا در آید.

بسیاری از ناظران دوترته را با ترامپ در آمریکا مقایسه می کنند و این دو چهره جنجالی را از بسیاری جهات مشابه هم می دانند و دوترته را نسخه آسیایی یا فیلیپینی دونالد ترامپ آمریکا می خوانند.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------