محبوبیت رئیس‌جمهور مصر کاهش یافته است



  اخباربین الملل ,خبرهای   بین الملل ,رئیس‌جمهور مصر

با اینکه رئیس‌جمهور مصر هنوز نیمی از دوره ریاست‌جمهوری خود را گذرانده اما صحبت از نامزدی وی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۸ خیلی زود آغاز شده است. برخی وی را مسئول فروپاشی کامل اقتصاد مصر می‌دانند برخی نیز خواهان تمدید دوره ریاست‌جمهوری وی هستند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری ایلاف، با افزایش بحث و جدل بر سر نامزدی عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر برای یک دوره دیگر کاملا مشخص است که محبوبیت سیسی به دلیل بحران اقتصادی شدید که تأثیر منفی بر روی فقرا و طبقه متوسط جامعه گذاشته است، رو به کاهش است.

بحران اقتصادی در مصر با افزایش مالیت‌ها، افزایش قیمت نفت، آب و گاز همراه بوده است.

براساس نظرسنجی که مرکز پژوهش‌های "بصیره" انجام داده ۸۲ درصد از مصری‌ها عملکرد و اقدامات سیسی را بعد از گذشت ۲۶ ماه از دوره ریاست‌جمهوری‌اش تأیید می‌کنند اما ۱۲ درصد با عملکرد وی مخالفند و شش درصد نیز هیچ نظری ندارند.

با این توضیح که مرکز مذکور حامی نظام سیسی است.

در این نظرسنجی ۱۵۳۳ شهروند مصری ۱۸ سال به بالا از تمامی استان‌ها شرکت داشتند و ۸۴ درصد عملکرد سیسی را تأیید کردند. ۳۲ درصد از این افراد پروژه کانال سوئز را دلیل تأیید عملکرد سیسی دانستند. ۱۶ درصد نیز بهبود وضعیت امنیتی و ۱۱ درصد راه‌سازی را دلیل این مسئله دانستند. ۲۱ درصد از این میزان نیز دلیل مشخصی برای تأیید عملکرد سیسی نداشتند.

در مقابل حدود ۵۳ درصد افزایش قیمت کالاها را دلیل تأیید نکردن عملکرد سیسی دانستند. ۲۰ درصد نبود فرصت‌های شغلی و هشت درصد نیز افزایش بهای دلار و بهبود نیافتن وضعیت کشور را دلیل این مسئله عنوان کردند.

۶۶ درصد شرکت کنندگان نیز اعلام کردند که در انتخابات آتی بار دیگر سیسی را انتخاب می‌کنند. ۱۳ درصد با انتخاب سیسی مخالفت کردند و ۲۱ درصد نیز اعلام کردند که انتخاب سیسی بستگی به دیگر نامزدها دارد.

براساس نظرسنجی دیگری که مرکز پژوهش‌های رسانه و افکار عمومی طرفدار مخالفان انجام داد حدود ۷۴ درصد مصری‌ها با ادامه نظام سیسی مخالفند و تنها ۱۱ درصد با نظام وی موافقند. ۱۵ درصد نیز این مسئله برایشان اهمیتی ندارد.

بر اساس این نظرسنجی، میزان مخالفت گروه سنی کمتر از ۴۰ سال با نظام سیسی به ۸۱ درصد رسیده و این میزان در میان زنان و مردان به یک نسبت است.

گرچه هردوی این نظرسنجی‌ها تا حدودی جانبدارانه هسستند اما در هردوی آنها مشخص است که محبوبیت سیسی رو به کاهش گذاشته است.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------