ادعای نماینده آمریکایی: اوباما در سال 2009، فرصت براندازی رژیم ایران را از میان برد/ تهران موشک‌های بالستیکش را برای بمب اتمی می‌خواهد



  اخباربین الملل,خبرهای   بین الملل ,توافق هسته‌ای ایران

نماینده جمهوری‌خواه آمریکایی مدعی شد اوباما درباره توافق هسته‌ای ایران و دیگر مسائل در خصوص کشورمان، استثنا قائل شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی فاکس نیوز، آدام کینزینگر، نماینده جمهوری‌خواه ایلی‌نوی، درباره توافق هسته‌ای با ایران و ادعاهای مطرح شده در خصوص لحاظ کردن برخی استثناءها در معامله با ایران، گفت: دولت اوباما باید در این خصوص توضیح دهد و ما پیگیر آن خواهیم بود.

وی درباره اینکه آیا توافقی پنهانی با ایران وجود دارد یا خیر، ادعا کرد: «واقعیت این است که این دولت رفتاری ناسالم با ایران را از روز نخست در پیش گرفته است. به یاد دارید که در 2009 که خیزشی بر ضد دولت ایران صورت گرفته بود  این اتفاقی بود که دانشگاهی‌های غربی و کارشناسان روابط خارجی 30 سال در انتظارش بودند. آنان می‌گفتند رژیم ایران با «خیزش» در داخل این کشور سقوط خواهد کرد، ولی اتفاقی که در عمل افتاد این بود که رئیس جمهور اوباما اعلام کرد در این موضوع مداخله نمی‌کند و این «خیزش» به خاطر موضع اوباما و آمریکا از میان رفت.»
 
این نماینده کنگره اضافه کرد: (اوباما) همین موضع را نیز در خصوص توافق هسته‌ای داشت؛ به یاد دارم که در برخی موارد احساس می شد که توافق هسته‌ای شاید به دست نیاید و من به یاد دارم که در کمیته می‌گفتم همه پول خود را شرط‌بندی می کنم که این اتفاق روی می‌دهد؛ زیرا دولت هر کاری برای رسیدن به توافق انجام می دهد و به نظر می رسد همینطور هم شده بود.

آدام کینزینگر ادامه داد: ما این موضوع را پیگیری می کنیم و تا آخر قضیه، آن را دنبال خواهیم کرد. نمایندگان دموکرات سنای و بخصوص کسانی که رأی به تصویب این توافق داده‌اند، باید پاسخگو باشند. البته جمهوری‌خواهان موضع محکمی داشتند و حتی یک جمهوری‌خواه نیز به این توافق رأی نداد و در نهایت به خاطر حمایت رئیس جمهور تصویب شد. بالاخره باید نشست استماعی را برای رسیدگی به مساله برگزار کنیم.

وی درباره برنامه موشکی ایران در اظهاراتی بی اساس مدعی شد: «چه دلیلی دارد که ایران موشک بین قاره‌ای بالستیک آزمایش کند؟ آنها این موشک‌ها را برای بمب اتمی می‌خواهند، این بسیار اهمیت دارد و باید پیگیر این موضوع باشیم.»

نماینده جمهوری‌خواه ایلی‌نوی درباره اینکه آیا آمریکا برای آزادی شهروندان زندانی شده در ایران باج داده است یا خیر، گفت: دلیلی ندارد که یک هواپیما پر از پول‌هایی که پول آمریکایی و دلار نیستند، در نقطه‌ای که گروگان‌ها باید آزاد شوند نشان بدهید تا آن‌ها آزاد شوند. البته من از اینکه این افراد آزاد شده‌اند و در کشور هستند بسیار خوشحالم، ولی مشکل اینجاست که ایران، داعش و دیگرانی که نگرانشان هستیم به این روی داد نگاه می کنند و می گویند آمریکا حاضر است پول بپردازد. ما کسان دیگری را نیز داریم که دارایی‌های آنان مسدود شده است، ممکن است آنها نیز نگاه کنند و بگویند می توانند در چنین فرایندی، دارایی‌های خود را آزاد کنند.

آدام کینزینگر درباره تلاش‌های ترامپ برای مرتبط کردن هیلاری کلینتون به این توافق گفت: در واقع هیلاری کلینتون کسی است که از آغاز در این فرایند حضور داشت و در واقع، جان کری دنباله کارهای وی را گرفت. وی حامی این کار بود و اکنون پرسشی که مطرح می شود این است که آیا وی نیز این کارها را ادامه می‌دهد و از توافقی این‌چنینی حمایت می کند؟ آیا می تواند ایران را در خصوص تحریم های شکسته شده به پاسخگویی وا دارد؟ آیا می تواند آزمایش موشکی بالستیک میان  قاره‌ای آنان و نقض قطعنامه‌های سازمان ملل را متوقف کند؟ آیا در برابر رژیم اسد که تحت حمایت رژیم ایران است، می ایستد و خواستار رفتنش می‌شود؟

وی افزود: اینها پرسش‌هایی هستند که وی باید جواب دهد؛ هیلاری از روز اول در جریان این توافق بود ولی فراتر از همه اینها، وی چه نوع رئیس جمهوری خواه بود؟ برخلاف هیلاری، دونالد ترامپ درباره سیاست خارجی خود صحبت کرده است.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------