آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

دبیرکل ناتو : اوکراین به زودی سامانه های ضدهوایی بیشتری دریافت می‌کند

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز جمعه اعلام کرد که وزرای دفاع این ائتلاف بر سر ارسال سامانه‌های ضدهوایی بیشتر به اوکراین به توافق رسیده‌اند.…

نماینده ویژه آمریکا درامور سوریه از توافق با روسیه برای حل بحران سوریه پرده برداشت



  اخباربین الملل,خبرهای   بین الملل,مایکل راتنی

 « مایکل راتنی» نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه در نامه ای دلجویانه و پر از ابراز محبت خطاب به سرکردگان مخالفان مسلح سوری ضمن آرزوی سلامتی برای آنها، متن توافق روسیه و آمریکا در خصوص حل بحران سوریه را در اختیار آنها قرار داد.

به گزارش ایرنا، روزنامه لبنانی السفیر متن کامل این نامه را در شماره روز دوشنبه خود منتشر کرده و راتنی در آن از سرکردگان « گروه های بزرگ مخالف مسلح» خواسته است تا این نامه را بین «گروه های کوچک» هم توزیع کنند.


در این نامه آمده است: شکی نیست اکنون از توافقی که ما و روسیه به آن نزدیک می شویم و بزودی اعلام خواهد شد، مطلع شده اید.


« بعداز مذاکرات طولانی با طرف روسی معتقدیم که این ترتیبات اگر با حسن نیت اجرا شوند، می تواند به بازگشت آتش بس و توقف حمله های بی هدف نظام سوریه و روسیه علیه شهروندان و مخالفان منجرشود، تا حدود زیادی جلوی خشونت در سوریه را بگیرد و مقدمه ای برای از سرگیری روند سیاسی اعتماد بخش باشد».


راتنی به آخرین نامه مخالفان مسلح سوری به او در باره آتش بس و همچنین نامه آنها به سازمان ملل در باره آتش بس در حلب اشاره کرده و آورده است که « شما بر ضرورت اهتمام به راه الراموسه درهرگونه برنامه ارسال کمک های انسان دوستانه تاکید کرده اید».


وی می افزاید: سخنان شما را شنیدیم و مواضع شما را درک می کنیم و معتقدیم که به تفاهم با روسیه نزدیک هستیم و این تفاهم می تواند به ترس های شما پایان دهد.


«با روسیه ساعت های طولانی در باره مطالباتی که از مخالفان مسلح و گروه های سیاسی بدست ما رسیده است، مذاکره کرده ایم و معتقدیم توافق با روسیه بسیار قوی تر از توافق اصلی آتش بس است».


راتنی به مخالفان مسلح سوری خاطرنشان کرده است که در این نامه دوست دارد ، دلایل توافق با روسیه، موارد توافق ، تحولات مورد انتظار، ضرورت همکاری مخالفان برای برقراری آتش بس و ارتباط اینها با روند سیاسی را تشریح کند.

** چرا به این توافق رسیدیم؟
« همه به ضرورت دستیابی به راهی برای حل بحران سوریه اعتراف کرده اند پس چاره ای نبود برای ما که باید با روس ها صحبت کنیم».
« اجازه دهید با شما صریح باشم، تعامل با روسیه بسیار سخت است و بسیار سخت تر اجرای مفاد مذاکرات با آن است زیرا روس ها همچنان به طور روزانه سوری ها را می کشند».
« مخالفان همواره از ما سوال می کنند، چگونه ممکن است روسیه ناظر روند سیاسی باشد در حالی که همزمان خود مانند یک طرف درگیری رفتار می کند و البته این سوالی است که ما هم هر روز از خودمان می پرسیم».
« اما ایالات متحده نمی تواند انکارکند که روسیه و حمایت آن از نظام سوریه وجود ندارد، روسیه هم نمی تواند وجود آمریکا و حمایت آن از مخالفان را انکار کند، پس برای هر دو طرف گزینه دیگری بجز تعامل باقی نمانده است و باید برای رفع نگرانی های یکدیگر تلاش کنند».
« بنابر این ما تاکنون با این واقعیت ها مواجه هستیم، نگرانی از حمله های مستمر نظام سوریه علیه مخالفان ، هجمه های وحشیانه علیه شهروندان سوری و بدبینی ما به اجرای توافق آتش بس اخیرو البته منبع نگرانی روسیه و همچنین ما، وجود گروه های تندرو و شاخه گروه القاعده در سوریه است که اکنون به نام جبهه فتح الشام شناخته می شود».
« پس هدف از این توافق حل این پرونده ها است».

** موضوعات توافق آمریکا با روسیه؟
راتنی در ادامه نامه به مخالفان مسلح سوری در باره محورهای اصلی این توافق می نویسد: روسیه باید مانع پرواز جنگنده های نظام سوریه شود به این معنا که جنگنده های نظام سوریه نباید مناطق تحت سیطره مخالفان را بمباران کنند حال هر طرفی حتی اگر عناصر جبهه فتح الشام ( جبهه النصره) در آنجا باشد.
« درمقابل ما با روسیه برای تضعیف القاعده در سوریه هماهنگی می کنیم و این هماهنگی همچنین دربردارنده این تفاهم است که نظام سوریه و روسیه نباید به بمباران بی هدف مبادرت کنند».

** شروط ما قبل از اجرای توافق چیست؟
راتنی اضافه کرده است: قبل از اجرای هرگونه توافقی به روس ها گفته ایم که آنها و نظام سوریه باید به حمله ها علیه مخالفان پایان دهند و به از سرگیری آتش بس ملتزم باشند.
« سقفی بلند برای شروط خود تعیین کرده ایم ازجمله آنها عقب نشینی نظام سوریه از جاده الکاستلو، پایان جنگ در اطراف راه الراموسه ، اجازه ورود به کمک های انسان دوستانه به حلب از دو راه الراموسه و الکاستلو، پایان حمله ها وعملیات هجومی در سراسر سوریه است و گفته ایم که این امور باید قبل از اجرای توافق بین روسیه و ایالات متحد تحقق یابند».
« روس ها به ما گفته اند که با اجرای همه این مطالبات موافق هستند و ما معتقدیم نظام سوریه هم مجبور است بپذیرد اما در هر صورت باید اینها را بیازمائیم و همان طور که بارها گفته ام، تفاهم با روسیه مبتنی بر اعتماد نیست».
« در نتیجه، خیلی زود از شما خواهیم خواست تا برای از سرگیری آتش بس در سراسر سوریه ملتزم باشید و به همکای شما با ما نیاز داریم».

** مخالفان چه باید انجام دهند؟
« به طور اساسی ، نیاز داریم که مخالفان به بازگشت آتش بس در زمان و تاریخی که مشخص می کنیم، ملتزم باشند، آتش بس در سراسر خاک سوریه خواهد بود و همه شهر حلب از جمله راه الراموسه را شامل می شود».
« همچنین به ضمانت های مخالفان نیاز داریم تا موانعی درمقابل رسیدن به مناطقی در شهر حلب که تحت سیطره نظام سوریه است وجود نداشته باشد».
علاوه بر اینها چند مورد اقدامات دیگر ویژه حلب وجود دارد که باید وارد مرحله اجرائی شود.
1- انتظار می رود آتش بس ، توقف کامل عملیات نظامی از سوی نظام سوریه و حامیان آن و همچینن مخالفان در منطقه راه الراموسیه را تضمین کند و بعداز شروع آتش بس کمک های انسان دوستانه توسط سازمان ملل وارد شهر حلب خواهد شد.
2- دو پست ایست و بازرسی در جاده الکاستلو برای تضمین حرکت آزاد و امن کاروان کمک های انسان دوستانه و ورود به شهر حلب و خروج از آن برقرار خواهد شد.
در باره جزئیات ایجاد این دو پست ایست و بازرسی و متولی اداره آن باید بین ما و روسیه توافق صورت گیرد.
انتظار داریم گروه های مسلح موجود در منطقه برای ایجاد این دو پست ایست و بازرسی در شرایطی امن کمک کنند.
3- بعداز از سرگیری آتش بس و ایجاد دو پست ایست و بازرسی ، نظام سوریه و نیروهای حامی آن ، نیروهای خود را از جاده الکاستلو عقب می کشند و این جاده به یک منطقه عاری ازسلاح تبدیل می شود.
1/3 – عقب نشینی سلاح های سنگین مانند خودروهای زرهی رزمی، نفربرها ، تانک ها، توپخانه و خمپاره اندازها تا فاصله سه هزار و 500 متری از جاده الکاستلو.
2/3- عقب نشینی مسلسل هائی که بکارگیری آنها به بیش از یک نیرو نیاز دارد، نفربرهای بی تی آر60، خودروهای جنگی بی ام بی 1 بدون سکوی پرتاب موشک های ضد زره تا فاصله دو هزار و 500 متری از جاده الکاستلو.
3/3- عقب نشینی همه نیروها بجز نیروهای موجود در دو نقطه رصد و کنترل تا فاصله یک هزارمتری از شمال جاده الکاستلو و این نیروها باید به سلاح های کوچک و مسلسل های ساده مجهز باشند.
4/3- عقب نشینی همه نیروها ، سلاح ها و تجهیزات در سمت جنوبی جاده الکاستلو تا فاصله 500 متری از آن .
5/3- ایجاد دو منطقه برای رصد و کنترل جاده الکاستلو در فاصله 500 متری شمال جاده و تعداد نیروهای مستقر در آنها نباید از 15 تن تجاوز کند و آنها فقط باید به سلاح های کوچک با هدف دفاع از خود و تجهیزات کنترل و مراقبت مجهز باشند.
6/3- از هرگونه رفت و آمد مردمی و تجاری در جاده الکاستلو جلوگیری نشود.
7/3- نیروهای نظام سوریه به مناطقی که گروه های مخالف ازآنها عقب نشینی کرده اند، وارد نشوند و بجز دو منطقه کنترل و مراقبت، پایگاهی دیگر در منطقه عاری از سلاح ایجاد نشود.
4- مخالفان باید به منطقه عاری از سلاح در جاده الکاستلو احترام بگذارند و به همین دلیل از عناصر مخالف خواسته خواهد شد که از مناطق معینی عقب نشینی کنند.
بزودی جزئیات مطالبات را به شما اعلام می کنیم اما به طور کلی انتظار می رود گروه های مخالف جلوی هرگونه رفت و آمد مردمی و تجاری را در جاده الکاستلو سد نکنند و وارد مناطقی که نیروهای نظام سوریه و حامیان آن از آنجا خارج شده اند، نشوند، در منطقه عاری از سلاح پایگاه و مقری ایجاد نکنند و تمام تلاش خود را برای جلوگیری از ورود عناصر جبهه فتح الشام به منطقه عاری از سلاح و یا مناطق تحت سیطره مخالفان بکار گیرند.


راتنی در پایان این نامه برداشتن گام های زیر را مورد تاکید قرار داده است:
1- همه طرف ها باید به زمان و تاریخ آتش بس که بزودی مشخص می شود، ملتزم باشند و همزمان چهار اقدام فوق الذکر را اجرا کنند.
2- کمک های انسان دوستانه سازمان ملل متحد بعداز برقراری آتش بس بلافاصله وارد شهر حلب می شود و ارجح آن است که این اقدام از طریق جاده الکاستلو صورت گیرد.
اما کامیون های بعدی حامل کمک های انسان دوستانه از طریق راه الراموسه وارد شهر حلب خواهند شد.
3- آتش بس بعداز 48 ساعت از برقراری و در صورت موفقیت آمیز بودن، تمدید خواهد شد.
4- بعداز گذشت هفت روز پی در پی از آتش بس اطمینان بخش و ایجاد دو پست ایست و بازرسی وعقب نشینی نیروها ، ایالات متحده و روسیه گام های لازم را برای جلوگیری از پرواز جنگنده های نظام سوریه به طور کامل و همکاری با هم برای تضعیف گروه القاعده در سوریه را شروع می کنند.

** گام های آینده و ارتباط آنها با روند سیاسی چیست؟
راتنی در پایان این نامه سراسر محبت آمیز و دلجویانه از گروه های مسلح تروریستی تکفیری که آنها را مخالفان سوری می خواند، آورده است: توافق روسیه و آمریکا برای روند سیاسی مهم است زیرا ما معتقدیم التزام به آتش بس می تواند در را بر روی یک روند سیاسی نتیجه بخش بگشاید.


« اما در سایه شرایط کنونی و اوضاع بسیار بد، بازگشت طرف های مختلف به مذاکرات ژنو ممکن نیست».


« من بسیار مشتاق هستم تا افکار و ملاحظه های شما در باره محتوای این نامه را بشنوم و بزودی بازمی گردم و با شما تماس می گیرم تا جزئیات دقیق تر توافق با روسیه بویژه در خصوص شهر حلب را به شما اطلاع دهم».

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------