آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

وضع تحریم‌های جدید علیه نفت ایران در بسته کمک‌های مالی آمریکا به اسرائيل و اوکراین

قانونگذاران آمریکایی پس از حمله موشکی و پهپادی تهران به اسرائیل، در بسته کمک مجلس نمایندگان برای اوکراین و اسرائیل و دیگر متحدان این کشور،…

تصمیم حزب الله برای تحریم جلسه امروزدولت درهمبستگی با ژنرال عون/آیا نخست وزیراستعفا می کند؟



  اخباربین الملل ,خبرهای  بین الملل , حزب الله

 حزب الله بعد ازنتیجه بخش نبودن میانجی گری ها بین حزب جریان آزاد ملی و« تمام سلام» نخست وزیر برای حل بحران دولت و رفع نگرانی های جریان آزاد ملی،تصمیم گرفت جلسه امروز( پنجشنبه) دولت لبنان را در صورت تشکیل در همبستگی با ژنرال « میشل عون» تحریم کند.

به گزارش ایرنا، روزنامه های الاخبار و السفیر با اعلام این خبر نوشتند که تا ساعات پایانی چهارشنبه تماس های سیاسی برای یافتن راهکاری به منظور جلوگیری از فروپاشی دولت و پیوستن آن به دیگر موسسه های تعطیل مانند ریاست جمهوری و پارلمان در زمانی که گفت وگوهای ملی هم تعلیق شده است، ادامه داشت اما مشخص نشد آیا جلسه امروز دولت لبنان تشکیل می شود و یا خیر؟


تلویزیون الجدید هم اعلام کرد که همزمان با تلاش های حزب الله، ژنرال « عباس ابراهیم» مدیرکل نیروهای امنیت عمومی هم درصدد برآمد بین حزب جریان آزاد ملی و نخست وزیر میانجی گری کند تا شاید بحران در روابط بین آنها خاتمه یابد.


دیروز چهارشنبه وهمزمان با سومین روز بعداز اعلام عقب نشینی حزب جریان آزاد ملی به ریاست«جبران باسیل » وزیر امور خارجه از گفت وگوهای ملی و اعلام تعلیق جلسه های این گفت وگوها توسط « نبیه بری» رئیس پارلمان، حزب الله یک رشته تماس ها را با طرف های مختلف از این جریان گرفته تا نخست وزیر، رئیس پارلمان و حزب سوسیالیست ترقیخواه به ریاست « ولید جنبلاط» برای جلوگیری از بحرانی شدن اوضاع و قانع کردن نخست وزیر به تعویق جلسه امروز دولت برقرار کرد.


حزب الله که تاکید دارد باید فرصتی فراهم شود تا نگرانی های حزب جریان آزاد ملی برطرف شود، حتی تلاش کرد که اگر جلسه دولت تشکیل می شود دست کم تصمیم هائی را اتخاذ نکند و یا مصوبه هائی امضا نشود.


روزنامه های الاخبار و السفیر نوشتند: اما منابعی در گروه 8 مارس از تصمیم ناگهانی حزب الله برای تحریم جلسه امروز دولت و اعلام این تصمیم به تمام سلام نخست وزیر خبر دادند.


براین اساس، حزب الله خطاب به نخست وزیر اعلام کرده است که اگر جلسه امروز(پنجشنبه) دولت لبنان تشکیل شود ، آن را تحریم می کند و « حسین الحاج حسن» وزیر صنعت و « محمد فنیش» وزیر امور پارلمان در آن شرکت نخواهند کرد.


حزب الله خاطرنشان کرده است که با وجود اعتقادش بر ضرورت حفظ دولت و ادامه کار آن به هر شکل ممکن ، این تصمیم را برای اعلام همبستگی با جریان آزاد ملی و ژنرال عون اتخاذ کرده است.


این درحالی است که « سمیر جعجع» رئیس حزب « نیروهای لبنانی» در روزهای گذشته و دراقدامی حیله گرانه و با هدف ایجاد فتنه و شوراندن حزب جریان آزاد ملی علیه حزب الله، ادعا می کرد که حزب الله با حزب جریان آزاد ملی و ژنرال عون همبستگی کامل ندارد و آنها را تنها گذاشته است.


الاخبار نوشت : به نظر می رسد حزب الله با این اقدام جلوی فتنه انگیزی سمیر جعجع را سد کرده و همزمان جلوی فروپاشی دولت را گرفته است.


روزنامه لبنانی السفیر هم نوشت که «حزب الله با درک نگرانی های ژنرال عون و برحق دانستن این نگرانی ها و یا دست کم قابل بررسی دانستن آنها از جمله خطرهای کنار گذاشته شدن یک رکن اساسی ساختار سیاسی لبنان، این تصمیم را اتخاذ کرده است».


السفیر به نقل از منابع آگاه افزود: حزب الله مسئول بی نتیجه ماندن تلاش ها برای دستیابی به توافق برای تعویق زمان جلسه امروز دولت را « فواد سنیوره» رئیس فراکسیون المستقبل در پارلمان لبنان می داند.


ناظران می گویند،همان طور که نبیه بری رئیس پارلمان بعداز عقب نشینی حزب جریان آزاد ملی از گفت وگوهای ملی، جلسه های این گفت وگو را تعلیق کرد، نخست وزیر هم می تواند جلسه دولت را به تعویق اندازد.


در هر صورت با بررسی نقشه مشارکت وزیران در جلسه امروز دولت لبنان ، نزدیکان نخست وزیر معتقدند جلسه می تواند تشکیل شود و طرف مقابل اعتقاد دارد جلسه به دلیل نبود حد نصاب لازم تعداد وزیران نباید برگزار شود.


درصورت ادامه اصرار نخست وزیر و حزب جریان المستقبل برای برگزاری جلسه امروز دولت لبنان، انتظار می رود وزیران حزب جریان آزاد ملی، یک وزیر حزب طاشناق، دو وزیر حزب الله و « میشل فرعون» وزیر گردشگری و با وجود استعفای اشرف ریفی وزیر دادگستری و آلان حکیم وزیر اقتصاد و احتمال غیبت یک وزیر دیگر به دلایلی ، حد نصاب لازم تعداد وزیران برای تشکیل هیات دولت تهدید شود.


معلوم نیست که آیا « رونی عریجی» وزیر فرهنگ و عضو حزب جریان المرده به ریاست « سلیمان فرنجیه» در اعلام همبستگی با حزب الله و جریان آزاد ملی در جلسه امروز در صورت تشکیل شدن ، شرکت می کند و یا خیر؟


الاخبار با بیان اینکه «دو وزیر جنبش امل در جلسه امروز هیات دولت شرکت می کنند»، نوشت که تاکنون واکنش تمام سلام نخست وزیر و حزب جریان المستقبل نسبت به این شرایط جدید مشخص نشده است.


السفیر به نقل از جبران باسیل نوشت: دولت اجازه ندارد بدون ما تصمیمی اتخاذ کند و اگر به این کار مبادرت کند، واقع بزرگ رخ خواهد داد و واکنش ما بسیار سخت و تند خواهد بود.


وی در پاسخ به این سوال که این واکنش چه خواهد بود، گفت که اعلام هر چیزی در زمان خودش ، شیرین است.


السفیر به نقل از محافل نزدیک نخست وزیر لبنان نوشت که « همچنان حمایت بین المللی و منطقه ای برای بقای دولت لبنان وجود دارد و سفیرانی که با تمام سلام دیدار کرده اند بر ضرورت حمایت از دولت تاکید دارند و حتی ایران و سعودی که در پرونده های دیگر اختلاف نظر دارند در این موضوع هم رای هستند.


الاخبار هم به نقل از نزدیکان نخست وزیر نوشت که احتمالا تمام سلام از منصب نخست وزیری استعفا می کند و در این صورت دولت لبنان به دولت عهده دار امور جاری بدون حق تصمیم گیری تبدیل می شود.


روزنامه النهار هم نوشت: «حسین خلیل» معاون سیاسی « سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله اواخر شب گذشته به جبران باسیل وزیر خارجه اطلاع داد که وزیران حزب الله در جلسه امروز دولت شرکت نمی کنند.


النهار افزود: تمام سلام سفر هفته آینده خود به ونزوئلا برای شرکت در نشست سران کشورهای عضو عدم تعهد را لغو و علت آن را سرگرم بودن به مسائل و مشکلات داخل لبنان اعلام کرده است.


این روزنامه لبنانی اضافه کرد که اجلاس سران عدم تعهد قرار است 13 تا 18 ماه سپتامبر جاری در کاراکاس پایتخت ونزوئلا برگزار شود.


النهار درعین حال خاطرنشان کرد که کاخ نخست وزیری لبنان اقدامات خود را برای آماده سازی پرونده های مورد نیاز مشارکت تمام سلام در نشست های مجمع عمومی سازمان ملل متحد که قرار است در همین ماه سپتامبر برگزار شود، ادامه می دهد.


اللواء دیگر روزنامه لبنانی هم با بیان اینکه « وزیران حزب الله در جلسه امروز دولت شرکت نمی کنند»، نوشت که سفر تمام سلام نخست وزیر لبنان به نیویورک کوتاه خواهد بود و به شرکت در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل محدود شده است.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------