ترامپ: پوتین رهبرتر از اوباماست



  اخباربین الملل ,خبرهای  بین الملل , باراک اوباما

دونالد ترامپ گفت: ولادیمیر پوتین، رهبر بهتری نسبت به باراک اوباما بوده است. او همچنین خودش را بهترین گزینه برای تاکید دوباره بر رهبری جهانی آمریکا دانست.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواهان آمریکا در انتخابات آتی در نشستی تلویزیونی گفت: ژنرال‌های آمریکایی با سیاست‌های باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و کلینتون دست و پایشان بسته شد.

کلینتون در دور اول ریاست جمهوری اوباما به عنوان وزیر امور خارجه خدمت کرده است. نشست مذکور در شبکه ان‌بی‌سی با عنوان فرمانده "کل قوا" و با حضور کهنه سربازان ارتش برگزار شد.

ترامپ گفت: گمان می‌کنم تحت رهبری باراک اوباما و هیلاری کلینتون ارزش ژنرال‌ها کاهش یافت و این میزان تا حدی بود که برای کشورمان مایه شرم بود.

این اولین بار بود که ترامپ و کلینتون در پی پذیرش نامزدی حزبشان برای انتخابات هشتم ژوئن در یک برنامه مشترک حاضر شدند. کلینتون به دلیل نحوه مدیریت اطلاعات محرمانه ایمیلی‌ و استفاده از سرور شخصی در دورانی که وزارت خارجه را در دست داشت، به شدت تحت فشار است. جیمز کومی، مدیر اف‌بی‌آی گفته است که او به شدت بی‌احتیاط رفتار کرده است اما هیچ اتهامی متوجه او نیست.

کلینتون گفت: من دقیقا همان کاری را انجام دادم که می‌بایست و بسیار جدی رفتار کردم و همین روند را دارم و خواهم داشت.

ترامپ درباره ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه هم گفت: اگر او راجع من خوب صحبت کند، من هم راجع به او خوب صحبت می‌کنم. قطعا در چنین سیستمی، او رهبری بوده است بیش از رئیس جمهوری ما).

ترامپ در ادامه باز هم اوباما را "بنیانگذار داعش" خطاب کرد. این اظهارات با واکنش‌های تندی همراه شد. او همچنین با چاپلوسی فاش کرد که در حال آموزش اطلاعات محرمانه‌ای است که مقام‌های آمریکایی به او ارائه می‌کنند. این آموزش‌های محرمانه به نامزدهایی داده می‌شود که گزینه نهایی برای ورود به کاخ سفید هستند.

ترامپ گفت: تنها یک چیز مرا شوکه کرد. آنچه من آموختم این است که رهبری ما آنچه را که کارشناسانمان گفته بودند انجام نداده است و من بسیار بسیار متعجب شدم. رهبران ما آنچه را که توصیه شد، رعایت نکردند.

این نامزد حزب جمهوری‌خواه ضمن انتقاد از شیوه اداره امور آمریکا توسط دولت فعلی این کشور، گفته است که ولادیمیر پوتین به مراتب "رهبرتر از باراک اوباماست."

ترامپ که در مصاحبه تلویزیونی با شبکه ان‌بی‌سی سخن می‌گفت، اظهار داشت که ولادیمیر پوتین "کنترل محکمی بر کشورش دارد" و نحوه زمامداری رئیس‌جمهوری روسیه را مورد ستایش قرار داد.

او گفت: در روسیه البته نظام کاملا متفاوتی وجود دارد که من آن را نمی‌پسندم اما قطعا در آن نظام، پوتین به مراتب بیش از رئیس‌جمهوری ما کیفیت رهبری داشته است.

این نامزد حزب جمهوری‌خواه گفت که از پیشنهاد ولادیمیر پوتین برای ایجاد جبهه واحدی با آمریکا برای شکست داعش استقبال می‌کند. نامزد حزب جمهوری‌خواه پیش از این هم شیوه زمامداری و شخصیت ولادیمیر پوتین را ستوده و او را رهبری قاطع و نیرومند خوانده بود. در مقابل، رئیس‌جمهوری روسیه نیز نظر مساعدی نسبت به او ابراز داشته است.

پیشتر دونالد ترامپ در سخنرانی در جمع گروهی از نظامیان سابق گفته بود که در صورتی که به ریاست جمهوری انتخاب شود، در نظر دارد بودجه دفاعی آمریکا را افزایش دهد. نامزد حزب جمهوری‌خواه از برنامه‌ای برای افزایش نفرات ارتش تا بیش از نیم میلیون تن، افزایش شمار هواپیماهای نظامی تا دست‌کم ۱۲۰۰ فروند و تجهیز دست‌کم ۳۵۰ فروند کشتی جنگی و زیردریایی سخن گفته بود.

در حالیکه ولادیمیر پوتین روسیه را همچنان یک ابرقدرت و رقیب نظامی غرب می‌داند، مشخص نیست که تصمیم به افزایش بودجه نظامی آمریکا، که در حال حاضر هم بزرگترین بودجه نظامی را در میان کشورهای دنیا دارد، با چه واکنشی از سوی روسیه مواجه خواهد شد.

ترامپ گفت که از مقامات مسئول و مشاوران خود خواهد خواست تا نقشه عملیاتی مشخصی را برای شکست گروه داعش تهیه کنند و در اختیار او قرار دهند. دونالد ترامپ فرماندهان ارشد ارتش را هدف انتقاد قرار داد و گفت که اوباما و کلینتون دست و پای آنان را بسته‌اند هرچند تاکید کرد که "به کارآیی بعضی از فرماندهان" اعتقاد دارد. او همچنین گفت که با مطالعه گزارش‌های امنیتی، دریافته که باراک اوباما به پیشنهاد کارشناسان نظامی توجه نداشته است و این وضعیت را "تکان دهنده" توصیف کرد.

با وجود لحن تند انتقادات دونالد ترامپ، به گفته ناظران، در روزهای اخیر تغییراتی در روش تبلیغاتی او مشاهده شده است. ترامپ که به ابراز نظرهای جنجالی مشهور است، چندی پیش باراک اوباما را متهم کرد که به شکل‌گیری داعش کمک کرده است. این سخنان با انتقادات تندی حتی از سوی جمهوریخواهان مواجه شد. به نظر می‌رسد که در روزهای اخیر، لحن سخنان دونالد ترامپ معتدل‌تر شده و همزمان، در نظرسنجی‌ها، فاصله او با نامزد حزب دموکرات کاهش یافته است.

تلویزیون ان‌بی‌سی مصاحبه‌ای را هم با هیلاری کلینتون پخش کرد که محور اصلی آن موضوع امنیت ملی بود.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------