بان کی‌مون: عواقب استفاده کره شمالی از تسلیحات اتمی شدیدتر از درگیری‌ها در سوریه است



  اخبار بین الملل ,خبرهای   بین الملل ,بان کی‌مون

دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد: کاهش تنش‌ها در شبه جزیره کره یکی از جدی‌ترین مسائلی است که جهان با آن مواجه شده و عواقب استفاده کره شمالی از تسلیحات اتمی به مراتب شدیدتر از تلفات در سوریه و دیگر جنگ‌ها خواهد بود.

به گزارش ایسنا، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در مصاحبه‌ای اختصاصی با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: در این 10 سال به عنوان دبیرکل سازمان ملل و حتی پیش از آن به عنوان وزیر خارجه کره جنوبی تلاش کردم تا به هر شکل که می‌توانم با مقامات کره شمالی مذاکره کنم و صلح، امنیت و سازش را میان دو کره برقرار سازم. اما متاسفانه باید بگویم که تلاش‌هایمان به خاطر وضعیت‌های بسیار دشوار که نتیجه اقدامات "تحریک آمیز" کره شمالی است فرجامی نداشت.

بان کی مون در ادامه گفت: در حال حاضر ما به "وخیم‌ترین" حالت رویارویی به دنبال پنجمین آزمایش اتمی کره شمالی در روز جمعه و اقداماتش برای پرتاب بیش از 20 موشک بالستیک رسیده‌ایم.

وی گفت: متوجه نمی‌شوم که چرا مقامات کره شمالی این روند را ادامه می‌دهند. البته به عنوان یکی از شهروندان کره و به عنوان دبیرکل سازمان ملل از ادامه این وضعیت بسیار نگران و ناراحت هستم. راه حل مناسب این است که کره شمالی رفتارش را تغییر دهد، روندش را معکوس کند، با جامعه بین المللی که خواستار خلع تسلیحات اتمی در شبه جزیره کره است، همکاری کند و به اصول و قوانین بین‌المللی احترام بگذارد اما ترغیب کیم جونگ اون، رهبر جوان کره شمالی به انجام این اقدامات یک مشکل محسوب می‌شود؛ چرا که او از لحاظ رفتاری به غیرقابل پیش بینی بودن معروف است. امیدوارم جانشینم به اندازه من برای رسیدگی به مساله کره تمایل و تعهد داشته باشد. کاهش تنش‌ها در شبه جزیره کره یکی از جدی‌ترین مسائل در جهان محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: جامعه بین‌الملل تنها درباره درگیری‌هایی چون سوریه و سودان جنوبی که در آن مردم کشته می‌شوند، صحبت می‌کند اما اگر مساله غیرقابل پیش بینی توسط کره شمالی رخ دهد تاثیر آن بسیار "عظیم‌تر" از درگیری‌ها در سوریه و دیگر نقاط جهان خواهد بود؛ چرا که ما درباره تسلیحات اتمی و موشک‌های بالستیک و یک دولت غیرقابل پیش بینی صحبت می‌کنیم. این درحال حاضر یک مساله بغرنج محسوب می‌شود.

دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: تغییر در دولت آمریکا پس از انتخابات ریاست جمهوری نوامبر منجر به تغییر در نحوه رسیدگی رئیس جمهور جدید به مساله کره می شود. اما دیگر بازیگران کلیدی در مذاکرات شش جانبه خلع تسلیحات اتمی کره از جمله چین، روسیه، ژاپن و کره جنوبی مثل قبل باقی خواهند ماند.

بان کی مون تاکید کرد: من وقت و انرژی بسیاری در خصوص اتحاد مجدد قبرس صرف کردیم. مذاکرات میان رهبران قبرس ترک نشین و قبرس یونانی نشین که با میانجی‌گری سازمان ملل صورت گرفته به آرامی و به صورت مثبت رو به جلو در حرکت است. امیدوارم تا پیش از پایان دوره تصدی‌ام توافق‌نامه‌ای در خصوص وحدت مجدد این جزیره تقسیم شده مدیترانه‌ای رخ دهد.

وی همچنین اشاره کرد: در حل درگیری‌های شش دهه‌ای در کلمبیا سازمان ملل نقش کلیدی را در اجرای توافقنامه آتش بس ایفا کرد. در حال حاضر شاهد این هستیم که بحران‌های دیرینه در کلمبیا و قبرس به یک راه حل نزدیک‌تر می‌شوند. بسیار احساس تاسف و ناراحتی می‌کنم که چنین رویدادی در رابطه با کشور زادگاهم رخ نداده و وضعیت حتی بدتر و وخیم‌تر هم شده است.

بان کی مون گفت: هنگامی که مساله به شبه جزیره کره می‌رسد، دبیرکل سازمان ملل هیچ اختیاری از سوی شورای امنیت و یا مجمع عمومی ندارد و من قادر نبودم برای مسائل کره نماینده ویژه یا مشاور ویژه منصوب کنم. دلیل آن این است که اول از همه کره شمالی چنین چیزی را نمی‌خواست و شورای امنیت نیز کمابیش در خصوص مسائل کره اختلاف دارند. شورای امنیت حتی در خصوص انتشار یک بیانیه‌ مطبوعاتی پس از پرتاب‌های موشکی نیز نمی‌تواند به یک توافق واحد دست یابد.

کره شمالی بارها در آخرین دقایق، سفرهای برنامه ریزی شده بان کی مون را کنسل کرده است و براساس شرایط کنونی دبیرکل سازمان ملل فرصتی را پیش از پایان دوره تصدی‌اش برای چنین سفری نمی‌بیند.

بان کی مون گفت: متاسفم آنقدر که امید داشتم نتوانستم در آغاز دوره تصدی‌ام به عنوان دبیرکل سازمان ملل در این مساله مشارکت کنم. اما به عنوان یک شهروند اگر فرصتی وجود داشته باشد از هیچ تلاشی دریغ نخواهم کرد.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------