بدبینی پنتاگون نسبت به همکاری اطلاعاتی بی سابقه امریکا با روسیه در مورد سوریه



  اخباربین الملل ,خبرهای  بین الملل , پنتاگون

پنتاگون روز دوشنبه با بدبینی شدید طرح همکاری محدود با روسیه دشمن دیرپای امریکا را مورد ارزیابی قرار داده ولی مقاماتش تاکید کرده اند که هرگونه همکاری بستگی به اقدامات مسکو طی چند روز آینده دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن ، طبق توافق اعلام شده از سوی جان کری و سرگئی لاوروف وزیران امورخارجه امریکا و روسیه در هفته گذشته ، این دو قدرت جهانی در صورت دوام آتش بس در سوریه به مدت هفت روز ، به طور مشترک حملات خود را علیه داعش و جبهه النصره آغاز خواهند کرد.


اما مقامات پنتاگون از دورنمای سهیم شدن اطلاعات با همتاهای روس خود حتی در حد محدود نگرانند و بسیاری از آنها اصلا انتظار ندارند که مسکو مفاد مربوط به خود در توافقنامه صلح را رعایت کند.


یک مقام دفاعی امریکا گفت :' همه برای اجرای این توافقنامه در صورت فراتر رفتن دوام آتش بس از حد تعیین شده آماده هستند ولی ما در عین حال آماده جازدن در صورت عدم رعایت توافقنامه هستیم.


وی گفت که طرح های زیادی وجود دارند ولی هنوز جفت و جور نشده اند.


خبرگزاری فرانسه با چند مقام داخل و خارج پنتاگون در مورد احتمال همکاری نظامی آمریکا و روسیه صحبت کرده است. همه این مقامات به شرط ناشناس ماندن در مورد طرح های جاری بحث کردند.


طبق موضع فعلی ، مقامات امریکا تاسیس یک ' مرکز اجرای مشترک ' برای سهیم شدن اطلاعات مربوط به اهداف مورد نظر در حملات هوایی را مد نظر قرار داده اند.


این مرکز در ژنو مستقر بوده و پنتاگون تضمین خواهد کرد که هیچ اطلاعاتی در مورد نحوه دستیابی به اهدف با روسیه تقسیم نشود.


این مقامات تاکید کردند که به جای انجام هرنوع حمله مشترک هوایی ، سهیم شدن اطلاعات -- حداقل در ابتدا -- به مبادله لیست اهداف مورد نظر محدود خواهد شد.


یک مقام دفاعی دیگر امریکا گفت : طرح ها بسیار ابتدایی هستند. حتی اگر آتش بس هفت روز طول بکشد ، پنتاگون نیازی نمی بیند که همکاری خود با روسیه را فورا آغاز کند.


این مقام گفت :' ظرف زمانی کوتاه است ولی شکافی در اعتماد وجود دارد که به مراتب بزرگتر از ظرف زمانی است. '

**هماهنگی در مورد اهداف داعش
طبق توافق ترک مخاصمه که شامگاه دوشنبه به اجرا گذاشته شد ، دولت سوریه باید از نبرد در مناطق استقرار گروه هایی که امریکا آنها را میانه رو می داند، پرهیز کند.


علاوه بر پایان موقت درگیری ها ، هدف از این توافق کمک رسانی تعیین کننده به صدها هزار غیر نظامی دلسرد و مایوس شده است.


مناطقی که گروه داعش و جبهه فتح الشام در آنها حضور دارند، مشمول آتش بس نخواهند شد.


نیروهای روسیه و ائتلاف تحت رهبری امریکا متعاقبا حمله به اهداف داعش و فتح الشام را هماهنگ خواهند کرد.


مقام دفاعی امریکا گفت : من دلیلی نمی بینم تا در مورد دوام آتش بس زیاد خوشبین باشم. اگر چنین شد ، آنگاه ما متعهدیم بهترین اقدام را برای کارساز شدن آن انجام دهیم . '

*همکاری بی سابقه در عصر نوین
برای جلوگیری از پرواز هواپیماهای ائتلاف و روسیه در حوزه عملیاتی مربوط به خود در حریم هوایی پر ازدحام سوریه پیش از این یادداشت تفاهمی بین دو طرف امضا شده تا از وقوع هرگونه حادثه در وسط آسمان و برخورد هواپیماها پرهیز شود.


اما توافق جدید ، خطوط ارتباطی دو طرف را چند گام جلوتر خواهد برد چرا که آنها تاکنون در مورد اطلاعات ریز مربوط به اهداف خود سهیم نشده بودند.


بگفته مقامات ، در این قرن سابقه نداشته که امریکا و روسیه در این حد همکاری داشته باشند.
اشتون کارتر رئیس پنتاگون نیز مردد است. پیش از اعلام ترک مخاصمه هفته گذشته ، وی گفت که روسیه ' آمال روشنی برای فرسایش نظم اساسی بین المللی دارد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------