ترکیه خواهان دستگیری فتح الله گولن در آمریکا شد



  اخباربین الملل,خبرهای   بین الملل,فتح الله گولن

 وزارت دادگستری ترکیه روز سه شنبه با تاکید بر اینکه دستور کودتای نافرجام 25 تیرماه گذشته در این کشور به طور مستقیم از سوی فتح الله گولن خود تبعید در پنسیلوانیا صادر شده، خواهان دستگیری وی در آمریکا شد.

به گزارش ایرنا، این اولین اقدام رسمی وزارت دادگستری ترکیه به دنبال کودتای نافرجام در خصوص دستگیری گولن می باشد که بیش از 16 سال است در آمریکا به سر می برد.


خبرگزاری آناتولی با کد فوری این خبر را اعلام کرد و افزود: وزارت دادگستری ترکیه با تاکید بر اینکه کودتای نافرجام در این کشور به دستور مستقیم گولن صورت گرفته و شخص وی این کودتا را فرماندهی، کرده است، خواهان دستگیری گولن شده است.


پیشتر دادستانی استانبول با آماده کردن ادعانامه ای که در اختیار اداره کل حقوق بین المللی و روابط خارجه وزارت دادگستری ترکیه قرار داده بود، خواهان دستگیری گولن در آمریکا شده بود.
جان تونجای، دادستان دفتر تحقیقات درمورد تروریسم و جرایم سازمان یافته استانبول در نامه خود به مقامات قضایی آمریکا نوشته است: با توجه به احتمال فرار گولن پیش از اعاده به ترکیه، خواهان دستگیری وی شده است.


دادستانی استانبول با اشاره به توافق نامه استرداد مجرمین و همکاری قضایی بین ترکیه و آمریکا، با ادعای اینکه فتح الله گولن سرکرده سازمان تروریستی «فتو»، است، تاکید کرده وی با اتهاماتی از قبیل تلاش برای سرنگونی دولت، نقض قانون اساسی، اقدام به ترور رئیس جمهور، بمباران مجلس، تخریب اموال عمومی و شخصی، دست داشتن در کشته و زخمی کردن دهها نفر در کودتای نافرجام، روبروست.


دادگاه کیفری شماره 2 استانبول نیز فتح الله گولن را به تشکیل ساختار موازی دولت و سازمان تروریستی فتو و دادن دستور به مزدوران خود در درون ارتش ترکیه در شامگاه 25 تیرماه گذشته به شورش و قیام علیه دولت قانونی آنکارا و دست زدن به کودتا متهم کرده و دستور دستگیری وی را داده است.


مقامات آمریکایی بر خلاف ترکیه که مدعی است قراردادهای موجود بین دو کشور، آن کشور را موظف به اعاده گولن می کند، تاکید دارند، فرایند حقوقی در آمریکا پروسه خاص خود را دارد و سیاستمداران قدرت مداخله ای در این فرایند ندارند.


در نزدیک به دو ماهی که از وقوع کودتای نافرجام در ترکیه می گذرد، موضوع اعاده گولن به ترکیه به صورت یکی از ملتهب ترین موضوعات در روابط دو کشور در آمده و چنین دیده می شود که این تنش به سادگی فرو کش نخواهد کرد.


کارشناسان می گویند تاکید آنکارا بر دستگیری گولن پیش از تسلیم وی به این کشور، ناشی از نگرانی قربانی شدن وی بر اثر یک سوء قصد ناشناس و مسقوط و ناشناس ماندن ارتباطات پنهانی او در غرب می باشد.


بسیاری در ترکیه بر این باورند که گولن بدون حمایت از محفل های قدرت خارجی و داشتن پشت گرمی از آنها، به تنهایی نمی توانست در ترکیه دست به چنین کودتای سازماندهی و گسترده ای بزند.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------