توافق گروه بین‌المللی حمایت از سوریه بر سر لزوم تداوم آتش‌بس



  اخباربین الملل ,خبرهای   بین الملل,آتش‌بس در سوریه

"گروه بین‌المللی حمایت از سوریه" در نشست خود در نیویورک بر لزوم ادامه آتش‌بس در سوریه به رغم تداوم خشونت‌ها تأکید کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری الجزیره، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که گروه بین‌المللی حمایت از سوریه در نشست خود در نیویورک بر لزوم ادامه آتش‌بس در این کشور به رغم ادامه خشونت‌ها و بر سختی جدا کردن بین گروه النصره و گروه‌های مخالف میانه رو تاکید کرد.

اخیرا در پی توافق آمریکا و روسیه آتش‌بس در سوریه برقرار شد. آتش‌بس شامگاه دوشنبه پایان یافت.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا در پایان این نشست تأکید کرد که توافق با روسیه درباره آتش‌بس به پایان نرسیده است و این گروه در همین هفته بار دیگر گردهم خواهند آمد.

این در حالی است که استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه تصریح کرد: توافق آمریکا و روسیه تا حد زیادی خسارت دیده و متضرر شده است و در خطر است اما نمرده است.

وی افزود:‌ تمامی حاضران در این نشست نگرانی خود را از سرنوشت آتش‌بس ابراز داشتند. تنها ناظران آتش‌بس (روسیه و آمریکا) می‌توانند پایان آن را اعلام کنند اما آن‌ها این کار را نکردند.

لاوروف در نشست گروه حمایت از سوریه بار دیگر تأکید کرد که آمریکایی‌ها باید به تعهدات خود درباره جدا کردن مخالفان از تروریست‌ها و تأثیر گذاشتن طرف‌های منطقه‌ای بر گروه‌های تندرو عمل کنند.

بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس نیز تأکید کرد که تنها گزینه برای پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه توافق آمریکا و روسیه است.

ژان مارک آیرو، همتای فرانسوی وی هم افزود: نشست گروه حامیان سوریه فاجعه‌بار بود و انتظار می‌رود که در همین هفته نشست جدیدی برگزار شود.

وی افزود: مذاکرات آمریکا و روسیه درباره سوریه به پایان خود رسیده و مکانیسم گسترده‌ای برای نظارت بر آتش‌بس مطرح شده است.

فرانک والتر اشتاینمایر، وزیر خارجه آلمان نیز تصریح کرد، قدرت‌های جهانی باید بررسی کنند ببنند امکان بازگشت به مذاکرات درباره آتش بس در سوریه وجود دارد یا نه.

وی افزوود:‌حمله به کاروان بشردوستانه وابسته به سازمان ملل وحشتناک و اقدامی تروریستی بود که ما آن را شدیدا محکوم می‌کنیم.

از سوی دیگر مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه طی نشست حامیان سوریه تأکید کرد که کشورش مخالفان سوریه را به حمایت از آتش‌بس ترغیب خواهد کرد.

وی نظام سوریه را مسئول شکست آتش‌بس دانست و بر لزوم رساندن کمک‌های بشردوستانه به سوری‌ها تأکید کرد.

چاووش اوغلو بر لزوم اتخاذ اقدامات لازم برای آغاز هرچه سریعتر مرحله انتقال سیاسی تأکید کرد.

وزیر خارجه ترکیه گفت: به تلاش‌های آمریکا و روسیه در زمینه توقف درگیری‌ها در سوریه ادامه خواهیم داد در حالی که نحوه اجرای این تلاش‌ها در میان هدف قرار دادن کاروان‌های انسانی سازمان ملل برای ترکیه سوال برانگیز شده است.

پیش از برگزاری این نشست لاوروف و کری نشستی را پشت درهای بسته برگزار کردند. در این نشست دو طرف درباره پایبندی به آتش‌بس و بمباران کاروان حامل کمک‌های انسانی در حلب صحبت کردند.

روز دوشنبه کاروان حامل کمک‌های انسانی در حلب بمباران شد. آمریکا روسیه را به بمباران این کاروان متهم کرده است اما روسیه این حمله را تکذیب کرد. سازمان ملل در پی این حمله ارسال کمک‌های بشردوستانه را به حالت تعلیق درآورد.

این نشست همچنین در پی حمله اخیرا آمریکا به مقرهای ارتش سوریه در شهر دیر الزور برگزار شد که نقض آتش‌بس قملداد شد هرچند که واشنگتن تأکید دارد این حمله اشتباهی بوده است.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز در گفتگو با شبکه خبری المیادین گفت: سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و جان کری و دی‌میستورا در این نشست درباره آتش‌بس و چگونگی اجرای آن صحبت کردند اما درباره روند سیاسی به گفتگو نپرداختند.

وی تأکید کرد که حاضران در این نشست بر اهمیت جدا کردن مخالفان از تروریست‌ها تأکید کردند.

این سخنگو هدف قرار دادن هر کاروان‌های کمک رسان در سوریه را از سوی روسیه تکذیب کرد.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------