قلیچدار اوغلو، اردوغان را به سوءاستفاده از کودتا متهم کرد



  اخباربین الملل ,خبرهای   بین الملل ,کمال قلیچدار اوغلو

رهبر حزب اپوزیسیون "مردم جمهوری خواه" ترکیه از اظهارات رئیس جمهور این کشور مبنی بر مسخره کردن معاهده لوزان 1923 مبدا اصلی جمهوری مدرن ترکیه به شدت انتقاد کرد.

 به گزارش خبرآنلاین به نقل از روزنامه حریت، کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب مردم جمهوری خواه ترکیه، بزرگترین حزب اپوزیسیون این کشور تاکید کرد: هیچ کس این حق را ندارد که به تاریخ ترکیه خیانت کند.

 

وی در ادامه این سوال را مطرح کرد که چرا این مساله زمانی مطرح می‌شود که این همه بیکاری و فساد در کشور وجود دارد و همگان در همه شهرهای ترکیه به دنبال یک برون رفت از وضعیت موجود هستند.

 

رهبر حزب اپوزیسیون ترکیه اضافه کرد: لوزان سند ترکیه است. ما از لوزان دفاع می‌کنیم. آنها از معاهده "سور" دفاع می‌کنند.

 

وی در ادامه خطاب به اردوغان این سوال را مطرح کرد که آیا اردوغان از این معاهده که سرآغاز تجزیه امپراوری عثمانی بود دفاع می‌کند؟

 

قلیچداراوغلو افزود: ما از آنکارا دفاع می‌کنیم، آنها طرفدار استانبول هستند ما از جمهوری و از شهروندان دفاع می‌کنیم آنها مدافع خلیفه گری هستند. رئیس جمهور باید به یاد بیاورد اگر بر روی صندلی رئیس جمهوری نشسته است در این باره باید قدردان و با رد هرگونه تغییر رویکرد گفت: ما کشور و تاریخمان را دوست داریم و به آن افتخار می‌کنیم. ما هرگز به تاریخ کشورمان خیانت نخواهیم کرد.

 

قلیچدار اوغلو افزود: هیچ کس این حق را ندارد که به تاریخ ترکیه خیانت کند اگر وی اطلاعی از تاریخ ندارد با یک تاریخدان حرف بزند.

 

وی درباره انتقادات علیه وی مبنی بر تغییر رویکردش پس از گردهمایی بزرگ "ینی کاپی" جمهوری و معاهده لوزان باشد.

 

قلیچدار اوغلو اردوغان را به سوء استفاده از کودتای اخیر در این کشور برای سلطه بر مخالفانش متهم کرد و گفت دولت از تلاش کودتای نافرجام اخیر برای انجام کودتای دیگری علیه دموکراسی سوء استفاده می‌کند.

 

وی برای مقابله با طرح اردوغان در تمدید وضعیت فوق العاده در ترکیه متعهد شد.

 

اردوغان اخیرا به احتمال تمدید وضعیت فوق‌العاده برای یک سال دیگر اشاره کرده است.

 

این چهره مخالف ترکیه گفت: ما در وضعیتی هستیم که دولت از تلاش برای کودتا برای ایجاد کودتای دیگر در جهت گسترش اختیارات خود و ساکت کردن مخالفان بهره می‌برد.

 

وی اعلام کرد که حزبش به هیچ وجه با تمدید وضعیت فوق العاده موافقت نمی‌کند.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------