آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

دبیرکل ناتو : اوکراین به زودی سامانه های ضدهوایی بیشتری دریافت می‌کند

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز جمعه اعلام کرد که وزرای دفاع این ائتلاف بر سر ارسال سامانه‌های ضدهوایی بیشتر به اوکراین به توافق رسیده‌اند.…

ویکی لیکس در 10 سالگی؛آسانژ مغضوب آمریکا و محبوب روسیه



شاید بتوان دلیل این اختلاف مواضع بین روسیه و آمریکا درباره اقدامات آسانژ را ، طبیعت جنگ سردی در رابطه این دو قدرت بزرگ دانست.

  وب سایت افشاگر ویکی لیکس امروز ( سه شنبه 4 اکتبر 2016) دهمین سالگرد ثبت رسمی دامنه اینترنتی خود را  جشن می گیرد.

 

10 سال پیش در چنین روزی " جولیان آسانژ" استرالیایی تبار – که در آن زمان 35 ساله بود – به عنوان مدیر وب سایت ، دامنه اینترنتی   " wikileaks.org "  " را به صورت رسمی به ثبت رساند و 3 ماه بعد فعالیت سایت افشاگر ویکی لیکس آغاز شد.

  اخباربین الملل ,خبرهای   بین الملل,ویکی لیکس

 آسانژ پیش از آنکه یک روزنامه نگار شود یک  " هکر" بوده است و ترکیب شغل روزنامه نگاری با مهارت " هک کردن " شخصیت امروزی او را ساخته است. ویکی لیکس سایتی است که به اذعان خودش بیشتر همکارانش را گروهی از فعالان و هکرهای رایانه ای و روزنامه نگاران مستقل تشکیل داده اند.

 

شعار اصلی "ویکی لیکس" از زمان آغاز به فعالیت تا کنون " ایجاد شفافیت در عملکرد دولت ها" و برداشتن مرزهای سانسور خبری بوده است.

 

ویکی لیکس برای درز اخبار و هک کردن اطللاعات دولتی هیچ حد و مرزی را نمی شناسد چون همان طور که گفته است معتقد به مرزی در این زمینه نیست، تنها محذوریت اخلاقی این وب سایت درباره انتشار اسناد محرمانه، امنیت فردی افراد است و این وب سایت کوشیده است با مورد توجه قرار دادن این ملاحظه اقدام به انتشار اسناد جنجالی کند.

 

ویکی لیکس در حالی امروز 10 ساله شده است که در سال های گذشته حجم زیادی از اخبار و تحلیل های مسایل سیاست جهانی را به خود اختصاص داده و در کانون اخبار بین المللی بوده است. این وب سایت  در دهه گذشته تاثیری بسیار مهم و جدی بر انتشار اخبار پشت پرده و جنجالی داشته است.

 

به گمان برخی ناظران، ویکی لیکس تنها یک سایت نیست بلکه یک جنبش جهانی " افشاگری اطلاعات " است که به جان دولت ها و حاکمیت ها افتاده است. برخی نیز برعکس معتقدند پشت پرده ویکی لیکس دست های متنفذ و شاید گروه ها و لابی های متنفذی هستند که می کوشند از طریق افشاگری های این سایت به اهداف خاص خود برسند.

 

ویکی لیکس و جولیان آسانژ به همراه ادوارد اسنودن مقاطعه کار امنیتی آمریکا که به روسیه پناهنده شده است، در سال های گذشته صدها هزار سند محرمانه دولتی از آرشیو اسناد دولتی آمریکا را افشا کرده اند و از جریان این افشاگری ها ، اطلاعات ذی قیمتی در اختیار افکار عمومی جهان قرار گرفته است.

  اخباربین الملل ,خبرهای   بین الملل,ویکی لیکس

امسال ویکی لیکس در حالی 10 سالگی خود را جشن می گیرد که مدیر آن بیش از 4 سال است که در سفارت اکوادور در لندن پناهنده شده است.

 

 او به اتهام آزار جنسی یک زن در سوئد تحت تعقیب قضایی است ولی می گوید این اتهام نوعی پرونده سازی برای اوست تا او را گرفته و تحویل نهادهای اطلاعاتی آمریکا دهند. 

 

قرار است جولیان آسانژ مدیر ویکی لیکس به مناسبت دهمین سالگرد ثبت دامنه ویکی لیکس در یک ویدئو کنفرانس زنده خطاب به هواداران این سایت در شهر برلین آلمان سخنرانی کند.

 

تا اینجای کار "دولت ایالات متحده آمریکا" بزرگ ترین قربانی های افشاگری های جولیان آسانژ بوده اند به گونه ای که مقامات دولت آمریکا از آسانژ با عبارت " تروریسم فناوری عالی" یاد می کنند و دادستان کل آمریکا از سال 2010 آسانژ را تحت تعقیب قضایی قرار داده است.

 

از سوی دیگر مهم ترین حامیان آسانژ در طول سال های گذشته از میان مقامات کشورهای رقیب آمریکا و مقامات کشورهای جهان سوم بوده اند.

 

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه ، تعقیب قضایی آسانژ از سوی کشورهای غربی را اقدامی " غیر دموکراتیک " خوانده و حتی دمیتری مدودف نخست وزیر روسیه پیشنهاد کرده آسانژ به دلیل اقدامات خود در سال های گذشته نامزد دریافت جایزه نوبل صلح شود.

 

شاید بتوان دلیل این اختلاف مواضع بین روسیه و آمریکا درباره اقدامات آسانژ را از طبیعت جنگ سردی در رابطه این دو قدرت بزرگ دانست، اما دلیل این امر هر چه که باشد در واقعیت این مساله که فعالیت های آسانژ و سایت تحت مدیریتش در یک دهه گذشته بیشتر بر ضد دولت ایالات متحده آمریکا بوده است، کم نمی کند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------