صبر مخالفان حکومت اردوغان به سر می رسد



احزاب مخالف حزب حاکم ترکیه که در 3 ماه گذشته زبان انتقاد را به غلاف مصلحت گرایی پیچیده بودند، آرام آرام صبرشان از شرایط امنیتی و فوق العاده حاکم بر ترکیه به سر می رسد.

  به گزارش  عصر ایران؛با گذشت نزدیک به 3 ماه از کودتای نافرجام ترکیه دستگیری ها و توقیف و بازداشت مظنونان ارتباط با کودتا همچنان ادامه دارد و در آخرین نمونه آنها دو روز پیش 12801 نیروی پلیس از کار برکنار شدند؛ این در حالی است که کابینه ترکیه روز دوشنبه در جلسه ای به ریاست رجب طیب اردوغان وضعیت فوق العاده را برای مدت 3 ماه دیگر تمدید کرد.

 

احزاب مخالف دولت ترکیه که در 3 ماه گذشته به دلیل شرایط خاص کشور پس از کودتا ، زبان "انتقاد" از حکومت را به غلاف مصلحت گرایی پیچیده بودند، آرام آرام شروع به انتقاد از اقدامات دولت ترکیه پس از کودتا کرده اند.

 

کمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب اصلی اپوزیسیون ترکیه (جمهوریخواه خلق) در هفته گذشته دو بار زبان به انتقاد گشوده است.

 

او چند روز پیش در جریان یک سخنرانی با انتقاد از ادامه وضعیت فوق العاده و دستگیری و بازداشت روزنامه نگاران و فعالان اجتماعی و هنرمندان به بهانه و اتهام همدستی و ارتباط با کودتاگران، در سخنانی کنایه آمیز گفت که دولت رجب طیب اردوغان ، ترکیه را به یک "زندان نیمه بسته " تبدیل کرده است. او گفت : همه ما در یک زندان نیمه بسته بزرگ زندگی می کنیم.

 

قلیچدار اوغلو دیروز نیز در واکنش به بستن 12 شبکه تلویزیونی مختلف ترکیه پس از اعلام تمدید وضعیت فوق العاده برای 3 ماه دیگر، در صفحه توییتر خود نوشت: " حمله به برنامه های زنده تلویزیونی و بستن شبکه ها یک اقدام کودتاگرانه است. این رسانه آزاد است که ضامن سر خم نکردن یک جامعه و ملت در برابر دیکتاتوری و تضمین گر تداوم و بقای دموکراسی آن است. اگر یک حکومتی در نتیجه 14 سال حکمرانی خود کشور را به وضعی برساند که در آن کودتا صورت بگیرد ، آن حکومت نه تنها قربانی وضع موجود نیست بلکه مسئول به وجود آمدن آن وضعیت است."

  اخباربین الملل  ,خبرهای بین الملل  ,حکومت اردوغان

گفتنی است همزمان با اعلام تمدید 3 ماهه وضعیت فوق العاده در ترکیه ، نزدیک به 13 هزار نیروی پلیس دیگر از کار برکنار شده و 12 شبکه تلویزیونی دیگر که بیشتر آنها به زبان کردی برنامه پخش می کردند، به بهانه ارتباط با کودتای نافرجام اخیر در ترکیه ، تعطیل شدند.

 

فعالان رسانه ای در ترکیه معتقدند دولت این کشور این کانال های تلویزیونی را به بهانه کودتا توقیف کرده است در حالی که بعید به نظر می رسد این شبکه های تلویزیونی نقشی در کودتا داشته و یا ارتباطی با کودتاگران داشته باشند.

 

صدای اپوزیسیون حکومت ترکیه آرام آرام در حال بلند شدن است و تمدید وضعیت فوق العاده و ادامه روند امنیتی کردن فضا ، صبر احزاب مخالف حکومت ترکیه را به سر آورده است.

 

برخی از نمایندگان احزاب مخالف حزب حاکم ترکیه در پارلمان در واکنش به تمدید 3 ماهه وضعیت اضطراری بدون مشورت و نظرخواهی از پارلمان، اعلام کرده اند این اقدام کابینه ترکیه  نوعی دهن کجی به پارلمان و نادیده گرفتن نقش این نهاد اصلی تقنینی در این کشور است.

 

تمدید دوباره وضعیت فوق العاده و اخراج 13 هزار نفر دیگر از پلیس و نیز توقیف 12 شبکه تلویزیونی نشانگر ادامه رویکرد 3 ماه گذشته دولت ترکیه در ماه های آتی است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------