آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

دبیرکل ناتو : اوکراین به زودی سامانه های ضدهوایی بیشتری دریافت می‌کند

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز جمعه اعلام کرد که وزرای دفاع این ائتلاف بر سر ارسال سامانه‌های ضدهوایی بیشتر به اوکراین به توافق رسیده‌اند.…

تاکتیک های دفاعی داعش در آستانه جنگ موصل



  اخباربین الملل,خبرهای   بین الملل ,داعش

تحلیلگران نظامی و امنیتی عراقی اعتقاد دارند که جنگ موصل، نه تنها با موانع مختلف و متنوعی رو به رو است، بلکه شاید نبردی پیچیده و دشوار باشد، به طوری که داعش برای مقاومت در برابر رزمندگان عراقی، ده ها کیلومتر خندق حفر و لایه های دفاعی متعددی ایجاد کرده است.

به گزارش  ایرنا، مسئول بخش رسانه ای شاخه 14 حزب دمکرات کردستان عراق در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا گفت: گروه تروریستی داعش با احداث 3 خط دفاعی درصدد مقابله با حمله بسیج مردمی و نظامیان عراقی است.

 

'سعید مموزینی' افزود: داعش در لایه اول موصل کانال های عمیق پر از نفت سیاه ایجاد کرده و همزمان با آغاز عملیات، قصد دارد با آتش زدن آنها و ایجاد توده ای از ابر سیاه بر فراز شهر موصل، مانع از دید هواپیماها برای حمله به مواضع و نیروهایش شود.

 

به گفته این مقام کرد عراقی، گروه تروریستی داعش همچنین با حفر تونل هایی که در مواردی طول آن به بیش از 400 متر می رسد، تلاش می کند ضمن ایجاد مانع بر سر راه پیشروی نیروهای عراقی، بر میزان مقاومت عناصرش بیافزاید.

 

از دیگر ابتکارهای داعش برای مقابله با هجوم بزرگ نیروهای عراقی به موصل، آماده سازی صدها دستگاه خودرو حاوی مواد منفجره است که افراد انتحاری آنها را هدایت می کنند و به گفته مموزینی، این اقدام، از جمله تاکتیک های معروف داعش برای مقابله با حملات نیروهای عراقی است.

 

داعش همچنین قصد دارد از موشک های ضد زره 'کورنت' که به اعتقاد کارشناسان از طریق حامیان منطقه ای تروریست ها به آنها دست یافته و همچنین استقرار ده ها ضد هوایی در نقاط مختلف شهر موصل، بر لایه های دفاعی خود در برابر پیش روی زمینی و مقابله با حملات هوایی بیفزاید.

 

هفته نامه 'وشه' چاپ اربیل به تازگی در گزارشی درباره تونل های ایجاد شده داعش، به نقل از یکی از زندانیان فراری از دست داعش، به نام 'ابو صمد' نوشت: گروه تروریستی داعش به اتهام های مختلف مردم موصل را دستگیر و وادار به حفر تونل می کند و اتهام من هم این بود که چون ریشم را اصلاح کرده بودم باید در کندن تونل ها مشارکت می کردم.

 

از طرفی «شاخوان سید» کارشناس امور حفاری و ساخت و ساز کرد عراقی به این هفته نامه کردی در اربیل گفته است: حفر تونل های 500 متری با تعبیه 15 تا 20 اطاق استراحت، تعجب بر انگیز است چرا که این حفاری ها با وسایل ساده و به دست انسان، بسیار دشوار است.

 

این مهندس کرد عراقی اضافه کرد که گروه تروریستی داعش احتمالا از افراد متخصص اروپایی و آمریکایی در حفر این تونل ها استفاده کرده است، چون سبک تونل های حفر شده در زمره تونل هایی است که در دانشگاه های اروپایی و آمریکایی تدریس می شوند.

 

استفاده از پهباد یا هواپیمای بدون سرنشین دارای مواد منفجره نیز از دیگر مواردی است که داعش قصد دارد در عملیات موصل از آن بهره ببرد به ویژه بعد از حادثه سقوط هواپیمای بدون سرنشین داعش در هفته گذشته که هنگام تلاش نیروهای پیشمرگ کرد برای بررسی آن، منفجر شد و تعدادی کشته و زخمی برجای گذاشت.

 

اما هولناک ترین سلاح داعش، استفاده از سلاح شیمیایی است به ویژه آن که این گروه تروریستی از این سلاح مخوف در ماه ها و سال های اخیرا در مناطق مختلف شمال عراق از جمله در روستای 'البشیر' و همچنین علیه نیروهای پیشمرگ کرد و در منطقه 'الغوطه الشرقیه' در سوریه بهره برده است، برهمین اساس کارشناسان استفاده از این سلاح را توسط داعش بعید نمی دانند.

 

در عین حال کارشناسان نظامی به این باور رسیده اند که داعش قصد دارد در عملیات آتی از 3 روش ایجاد تونل و حفر خندق، میادین بزرگ مین و مواد منفجره و حملات انتحاری به عنوان مهم ترین تاکتیک های خود در مواجهه با حملات قریب الوقوع عراقی ها به موصل بهره ببرد.

 

در همین حال منابع عراقی تاکید دارند که داعش در کنار همه این طرح های فیزیکی، قصد دارد به طور گسترده از اهالی موصل به عنوان سپر انسانی استفاده کند و از همین رو، اقدامات نظارتی خود را بر خروجی های موصل تشدید کرده تا مانع فرار مردم از این شهر شود.

 

سعید مموزینی در عین حال گفت: به رغم همه اقدامات و ابتکارهای نظامی داعش، روحیه نیروهای این گروه تروریستی به شدت شکسته شده و سرکردگان داعش در روزهای اخیر از خطوط مقدم فرار کرده اند بطوری که 6 امیر داعش، از جمله 'ابوهمام السوری' عضو شورای ولایت نینوا به رقه در سوریه گریختند و فرار فرماندهان و نیروهای داعش به خارج از عراق کماکان ادامه دارد.

 

از طرفی مسئول رسانه ای شاخه اتحادیه میهنی کردستان عراق در موصل گفت: برخی سرکردگان عراقی تبار داعش، با علم به اینکه داعش به پایان راه رسیده و شکست این گروه تکفیری حتمی است، از طریق روسای عشایر عرب سنی پیام داده اند که قصد دارند خود را تسلیم نیروهای عراق کنند، ولی به دلیل حساسیت این موضوع هنوز تصمیمی در این خصوص اتخاذ نشده است.

 

'غیاث سورچی' به خبرنگار ایرنا گفت: ظلم و ستم گروه تروریستی داعش بر مردم شهر موصل به گونه ای شدت یافته که مردم این شهر برای آغاز عملیات لحظه شماری می کنند و اگر فرصت مقابله را بیابند، برای حمله به نیروهای داعش جان خود را به خطر می اندازند.

 

وی افزود: در چند روز گذشته در محله 'الرساله' موصل شماری از جوانان موصل تحت عنوان نیروهای مقاومت به یکی از مراکز پلیس داعش موسوم به 'الحسبه' حمله کرده و شماری از تروریست های داعش را به قتل رساندند.

 

گروه تروریستی و تکفیری داعش بیش از 2 سال است که شهر موصل را اشغال کرده و از آن به عنوان پایتخت خلافت خود در عراق و شام یاد می کند.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------