دیدار پوتین با اردوغان؛ امضای قرارداد گازی و بررسی زمینه مشترک در سوریه



  اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل,دیدار پوتین با اردوغان

رئیس‌جمهوری روسیه که برای سومین بار در دو ماه گذشته با همتای ترک خود در استانبول دیدار کرده به بررسی مساله سوریه پرداخت.

  به گزارش ایسنا، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در کنفرانس خبر مشترک بعد از نشستش با ولادیمیر پوتین در استانبول تاکید کرد، با همتای روس خود به بررسی درگیری‌ها در سوریه پرداخت.

 

اردوغان تصریح کرد: ما به بررسی مسائل مربوط به سوریه به طور مفصل پرداختیم از جمله عملیات نظامی ترکیه در سوریه، نیاز به همکاری برای رسیدن کمک‌ها به حلب و نیز تلاش در زمینه برقراری ثبات برای ساکنان شهر.

 

اردوغان ادامه داد: یک روز کامل را به بررسی روابط روسیه و ترکیه پرداختیم. وزیران خارجه و فرماندهان ارشد نظامی و مسئولان سازمان اطلاعات دو کشور نیز درباره استراتژی مشترک درباره سوریه نشست برگزار خواهند کرد.

 

وی ابراز اطمینان کرد که عادی سازی روابط با روسیه روند سریعی خواهد داشت و این روابط همچنان تحولی جدید است و شامل بخش‌های مختلف نظیر اقتصاد، تجارت و دفاع می‌شود.

 

پوتین نیز اظهار داشت: من با همتای ترکیه‌ای خود بر اهمیت کمک رسانی به شهر حلب توافق نظر داشتم. ما مواضع مشترکی داریم مبنی بر اینکه هر کار لازم باشد برای امدادرسانی به حلب بکنیم.

 

وی در ادامه تصریح کرد،  ترکیه و روسیه توافق کردند که به منظور حمایت از طرح استفان دی میستورا، فرستاده سازمان مل به سوریه برای خارج کردن افراد مسلح جبهه النصره از شرق حلب تمام تلاش خود را به کار بگیرند.

 

رئیس جمهوری روسیه در کنفرانس جهانی انرژی که در استانبول برگزار می‌شود نیز شرکت می‌کند.

 

پوتین پس از این دیدار در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: مسکو و آنکارا در حال حرکت و اجرای برنامه‌هایی در راستای ایجاد قطب انرژی بزرگی در ترکیه هستند.

 

رئیس‌جمهوری روسیه خاطرنشان کرد: مایلم تأکید کنم که در حال حاضر به سمت اجرای برنامه‌ اردوغان برای ایجاد قطب انرژی در ترکیه حرکت می‌کنیم.

 

دیدار پوتین و اردوغان پشت درهای بسته برگزار شد.

 

از سوی دیگر، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که روسیه و ترکیه توافقنامه‌ای را درخصوص اجرای طرح احداث خط لوله «ترک استریم» به منظور انتقال گاز روسیه به اروپا از طریق دریای سیاه امضا کردند.

 

دیدار طرفین به لحاظ تحولات منطقه به ویژه تحولات سوریه اهمیت فراوانی دارد. گفته شده که از جمله محورهای اصلی گفت‌وگوی اردوغان و پوتین پیرامون توسعه مناسبات تجاری و احداث خط لوله گاز «ترک استریم» بود.

  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------