آواکس‌های ناتو به جبهه جنگ با داعش وارد شدند



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,

 سیستم نظارت و هشدار آواکس، در شناسایی سریع اجسام پرنده مهارت دارد. سیستمی که از تبدیل بوئینگ ۷۰۷ به وجود آمده می‌تواند بر فضایی به وسعت ۴۰۰ تا ۵۲۰ کیلومتر نظارت کند.

آواکس قوی‌ترین سیستم نظارت و جاسوسی است که از ۳۰ سال پیش در کنترل فضایی و هدایت عملیات رزمی به کار می‌رود. پیمان ناتو تصیم گرفته است از این سیستم پیشرفته در نبرد با داعش استفاده کند.

 

به گزارش ایسنا به قنل از شبکه خبری دویچه وله، هواپیمای آواکس را "چشم پرنده" پیمان ناتو می‌خوانند. سران ناتو در آخرین نشست خود در ماه ژوئیه تصمیم گرفتند که از این هواپیمای  پیشرفته در مبارزه با تروریست‌های داعش استفاده شود. کابینه آلمان روز چهارشنبه اجرای این تصمیم را به ارتش فدرال ابلاغ کرد.

 

سیستم نظارت و هشدار آواکس، در شناسایی سریع اجسام پرنده مهارت دارد. سیستمی که از تبدیل بوئینگ ۷۰۷ به وجود آمده می‌تواند بر فضایی به وسعت ۴۰۰ تا ۵۲۰ کیلومتر نظارت کند.

 

این هواپیماهای شناسایی می‌توانند از محیط اطراف خود عکس بگیرند و همچون مرکز فرماندهی هواپیماهای جنگی عمل کنند.

 

ارتش آلمان در پایگاه هوایی گایلنکیرشن در نزدیکی مرز هلند ۱۶ فروند آواکس مستقر کرده است. سایر اعضای ناتو نیز هواپیماهای آواکس دارند، مثلا بریتانیا ۶ آواکس دارد و امریکا به تنهایی بیش از ۳۰ آواکس.

 

پیمان ناتو تا کنون از درگیری مستقیم در بحران‌های سوریه و عراق خودداری کرده است. برخی از کشورهای عربی دوست غرب، با دخالت ناتو در این مناطق پرتنش مخالف هستند. از این رو هواپیماهای آواکس تنها از آسمان ترکیه و فراز دریای مدیترانه می‌توانند اطلاعات مورد نیاز را گردآوری و مخابره کنند.

 

هوپیماهای آواکس بر حملات ناتو در سوریه و عراق نظارتی ندارند. در همین راستا دولت آلمان نیز از ارتش خواسته است که از آواکس به عنوان راهنما و پیشقراول عملیات استفاده نکند. وظیفه اصلی آنها فراهم ساختن تصویری است که وضعیت حریم هوایی را برای کشورهای گوناگون روشن کند.

 

برای پرواز و فعالیت یک آواکس دست‌کم ۱۶ کارشناس لازم است، از خلبان تا تکنیسین‌های رادار و متخصص تسلیحات. تنها ۳۰ درصد از خدمه هواپیماهایی که در پایگاه آلمانی مستقر هستند، به ارتش آلمان تعلق دارند و بقیه آنها شهروندان ۱۵ عضو دیگر ناتو هستند. 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------