آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

دبیرکل ناتو : اوکراین به زودی سامانه های ضدهوایی بیشتری دریافت می‌کند

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز جمعه اعلام کرد که وزرای دفاع این ائتلاف بر سر ارسال سامانه‌های ضدهوایی بیشتر به اوکراین به توافق رسیده‌اند.…

سایه سنگین برگزیت و بحران سوریه بر نشست شورای اروپایی در بروکسل



  اخبار بین الملل ,خبرهای  بین الملل,ترزا می

'ترزا می' نخست وزیر محافظه کار انگلیس روز پنجشنبه برای حضور در نشست دو روزه شورای اروپایی که از جمله مباحث اصلی آن برگزیت، بحران سوریه و نقش روسیه در این بحران خواهد بود، راهی بروکسل می شود.

 به گزارش ایرنا، رهبران 28 عضو اتحادیه اروپا در جریان نشست شورای اروپایی که ریاست آن بر عهده 'دونالد توسک' است و بعد از ظهر روز پنجشنبه گشایش می یابد، براساس برنامه اعلام شده، قرار است، در مورد مساله مهاجرت، تجارت، نحوه تعامل با روسیه، بحران سوریه و نقش مسکو در این بحران گفت وگو کنند.

 

دونالد توسک در خصوص این نشست گفته است: نسبت به آخرین نشست شورای اروپایی که در ماه ژوئن گذشته برگزار شد، تحولات زیادی صورت گرفته است. در جریان نشست براتیسلاوا 27 کشور عضو اتحادیه اروپا(در غیاب انگلیس) بر روی یک نقشه راه برای این اتحادیه صحبت کردند و هم اکنون بهترین راه برای تثبیت این طرح اروپایی، تمرکز بر روی مسائلی است که برای شهروندان ما بسیار مهم شمرده می شود.'

 

در جریان نشست سران 27 کشور عضو اتحادیه اروپا، در 16 سپتامبر در 'براتیسلاوا' پایتخت اسلواکی که برای اولین بار بدون حضور انگلیس برگزار شد، در کنار موضوعاتی چون تروریسم، مهاجرت، گسترش جنبش های عوام فریبانه و پوپولیستی در اروپا، بحث برگزیت جایگاه ویژه ای به خودش اختصاص داد.

 

در نشست 'براتیسلاوا'، سران اتحادیه اروپا تلاش داشتند که تا شکاف بین کشورهای عضو این اتحادیه در برخورد با این مشکلات از جمله برگزیت را کم کرده و در صورت امکان به اجماع دست یابند.

 

با توجه به نشست براتیسلاوا و بدگمانی و حتی خشم رهبران اروپا نسبت به برگزیت، 'ترزا می' در نشست شورای اروپایی در بروکسل که برای اولین به عنوان نخست وزیر انگلیس در آن شرکت خواهد داشت، با مسیر دشوار و ناهمواری مواجه است.

 

منابع انگلیسی روز پنجشنبه گفتند که 'ترزا می' تلاش خواهد کرد که در نشست شورای اروپایی راهبرد دولت انگلیس را در قبال برگزیت که به گفته او از اواخر مارس آینده قرار است کلید شروع مذاکرات مربوط به آن را با طرف های اروپایی بزند، را تشریح کند.

 

این منابع گفتند، 'ترزا می ' در جریان سخنرانی و دیدارهایش در نشست بروکسل، قرار است این مساله را عنوان کرد که دولت او خواهان خروج 'نرم، سازنده و منظم' از اتحادیه اروپا است .

 

به گفته منابع انگلیسی، 'ترزا می' در این نشست همچنین احتمال برگزاری همه پرسی دوم برگزیت را کاملا رد خواهد کرد.

 

روزنامه دیلی تلگراف روز پنجشنبه نوشت: نخست وزیر در ضیافت شام پنجشنبه در بروکسل به رهبران اروپایی خواهد گفت که انگلیس اتحادیه اروپا را ترک خواهد کرد.

 

این روزنامه افزود: 'ترزا می ' در همین حال خواهد گرفت که او خواهان یک 'بریتانیای قوی ' و هم یک 'اتحادیه اروپای قوی ' در بعد از برگزیت است .

 

دیلی تلگراف نوشت: نخست وزیر انگلیس بر این مساله تصریح خواهد کرد که منافع همه در این است که این روند خروج ' نرم و با نظم ' صورت گیرد.

 

'ترزا می' پیشتر نیز در جریان سخنرانی اش در کنفرانس سراسر حزب محافظه کار که در یازدهم مهرماه در بیرمنگام گشایش یافت ضمن تأکید بر عزم دولتش برای فعال کردن ماه 50 پیمان لیسبون و شروع مذاکرات برگزیت تا پایان ماه مارس، تصریح کرده بود:' مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا رأی داد و این بدین معناست که ما اتحادیه اروپا را ترک خواهیم کرد.'

 

«می» همچنین ضمن رد این نظریه که دولت انگلیس بایستی بین 'خروج نرم' و 'خروج سخت ' یکی را انتخاب کند، گفت : آن هایی که این گونه فکر می کنند متعلق به گذشته هستند. ما اتحادیه اروپا را ترک خواهیم کرد و کشوری مستقل خواهیم بود.

 

وی گفت که انگلیس مدل نروژ و یا سوئیس را برای خروج از اتحادیه انتخاب نخواهد کرد و به عنوان یک کشور مستقل با اتحادیه اروپا توافق خواهد کرد.

 

'ترزا می' بابیان اینکه «برخی ادعا می کنند انگلیس بایستی برای دسترسی به بازار واحد اروپایی، در مورد حق گردش آزاد نیروی کار با اتحادیه اروپا معامله کند» افزود: اما من این ادعا را قبول ندارم و انگلیس آنچه به نفع اش است را صورت خواهد داد.

 

نخست وزیر انگلیس با تأکید بر اینکه در مذاکره با اروپا در خصوص مبانی که مردم انگلیس برای به دست آوردنش رأی دادند، مذاکره نخواهد کرد. گفت: ما مذاکره نمی کنیم که رابطه ای را مانند آنچه طی بیش از 40 سال گذشته داشتیم، دوباره ایجاد کنیم.

 

وی همچین به تدوین «لایحه لغو بزرگ» از سوی دولتش اشاره کرد و بیان داشت که این لایحه سبب می شود تا قوانین انگلیس در این کشور و نه در بروکسل به تصویب برسد و استیلای قوانین اروپایی بر قوانین انگلیسی به پایان رسد.

 

'ترزا می' در همین حال پیش بینی کرد که انگلیس پس از برگزیت روابط تجاری خوبی با شرکای قدیمی و جدیدش خواهد داشت و به اشاعه صلح و شکوفایی اقتصادی در دنیا تلاش اهتمام خواهد ورزید.

 

اما دونالد توسک رییس شورای اروپا هفته گذشته در سخنانی در اندیشکده مرکز سیاست اروپایی در بروکسل به طور صریح بیان داشت که انگلیس بایستی بین دو گزینه 'خروج سخت' و یا 'ادامه حضور در اتحادیه اروپا' یکی را انتخاب کند.

 

دونالد توسک بیان داشت که اظهارنظر در خصوص 'خروج نرم» از اتحادیه اروپا برای انگلیس بی فایده است و تنها گزینه واقعی برای این کشور غیر از 'خروج سخت'، خارج نشدن از اتحادیه اروپاست. این در حالی است که ممکن است امروز کسی چنین اتفاقی را باور نداشته باشد.

 

رییس شورای اروپا هشدار داد که اتحادیه اروپا نمی تواند بر روی تأکیدش که آزادی جریان نیروی کار اعضای اتحادیه اروپا پیش شرط برای ادامه دسترسی انگلیس به بازار واحد اروپایی بعد از برگزیت است، مصالحه ای صورت دهد.

 

توسک بیان داشت که رهبران اتحادیه اروپا مذاکرات با انگلیس را با حسن نیت انجام می دهند اما تصریح کرد که انگلیس نمی تواند توافقی بهتر از ماندن در اتحادیه اروپا به دست آورد.

 

رئیس شورای اروپا با اشاره به اینکه طرفداران برگزیت خواهان تشدید کنترل مرزهای انگلیس و عدم پرداخت هزینه به اتحادیه اروپا هستند، افزود: این رویکرد عواقب زیادی هم برای دولت انگلیس و هم جریان مذاکرات خواهد داشت و در عمل منجر به تضعیف روابط انگلیس و اتحادیه اروپا خواهد شد - این همان چیزی است که از آن 'خروج سخت' یاد می شود.

 

همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در 23 ژوئن (سوم تیر) برگزار شد و 51.9 درصد از رای دهندگان حمایت خود را از خروج کشورشان از اتحادیه اروپا ابراز کردند.

 

شورای اروپایی یک نهاد از اتحادیه اروپا است که در سال 1975 به صورت غیر رسمی تاسیس شد و در سال 2009 میلادی به صورت یک ارگان رسمی اتحادیه اروپا شناخته شد.

 

نشست این نهاد اروپایی با حضور یکی از سران دولت ها و یا حکومت های کشورهای عضو اتحادیه اروپا به همراه رئیس شورای اروپایی، رئیس کمیسیون اروپا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و معمولا دو بار در سال در ساختمان ستاد شورای اروپا در بروکسل برگزار می شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------