آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پارلمان بریتانیا لایحه انتقال پناهجویان به رواندا را تصویب کرد

پارلمان بریتانیا با تصویب لایحه انتقال پناهجویان از این کشور به رواندا، مسیر قانونی برای این اقدام را هموار کرد. ریشی سوناک، نخست‌وزیر…

ویکی ‌لیکس: آمریکا به کره شمالی پیشنهاد گفت وگوی مستقیم داده است



  اخباربین الملل ,خبرهای ربین الملل  ,کره شمالی

تازه ترین اسناد منتشر شده توسط ویکی لیکس نشان می دهد که بیل کلینتون رئیس جمهوری پیشین آمریکا به کره شمالی پیشنهاد گفت وگوی مستقیم داده است.

به گزارش ایرنا، پیش از این تصور می شد که دو کشور در حال انجام گفت و گوهای مخفی برای حل و فصل اختلافات هستند اما این نخستین بار است که موضوع شروع گفت و گوهای مستقیم علنی میان دو کشور مطرح می شود.

 

اسناد نشان می دهد که کلینتون در جریان سفر سال 2009 میلادی خود به کره شمالی این پیشنهاد را مطرح کرده و گفته است که این کشور می تواند در حاشیه گفت و گوهای شش جانبه؛ با واشنگتن هم مذاکرات مستقیم داشته باشد.

 

از سال 2003 میلادی دو کره، چین، آمریکا، ژاپن و روسیه گفت و گوهایی را در پکن با عنوان نشست شش جانبه در باره مساله هسته ای شبه جزیره کره انجام می دادند که نهایتا پس از چندین بار توقف در پایان سال 2008 کاملا به بن بست رسید و تاکنون برگزار نشده است.

کلینتون در آن زمان گفته بود که کره شمالی نباید در مسیر گفت و گوها برای انتخاب مسیر مذاکرات برای دولت آمریکا مشکل تراشی کند به همین خاطر پیونگ یانگ می تواند با آمریکا نیز در کنار مذاکرات شش جانبه مذاکره داشته باشد.

 

گفته می شود که اسناد و پیام های الکترونیکی مربوط به این موضوع در همان زمان در اختیار برخی از مشاوران کاخ سفید قرار گرفته و یونهاپ خبرگزاری کره جنوبی در گزارشی اعلام کرد که این موضوع را ویکی لیکس به تازگی افشا کرده است.

 

اسناد منتشر شده نشان می دهد که در سال 2009 میلادی بین کلینتون و «کیم جونگ ایل» رهبر وقت کره شمالی گفت و گوهایی در این خصوص داشته اند و رهبر کره شمالی گفته است که باید در این باره تصمیم گیری کند.

 

گزارش می افزاید: او مردد بود که در کنار مذاکرات شش جانبه چطور باید گفت و گوهای مستقیم دوجانبه با آمریکا انجام داد که نهایتا به اصل مذاکرات شش جانبه پکن لطمه ای نزند.

 

کلینتون حتی خواستار آن شده بود که کره شمالی به «استفات بوث وورث» نماینده ویژه امور کره شمالی امکان دهد به آن کشور سفر کند تا با مقام های پیونگ یانگ راهی برای شروع گفت و گوهای دوجانبه مستقیم پیدا کند.

 

کره شمالی و آمریکا چندین بار در یک دهه گذشته در چارچوب نشست شش جانبه دیدارهای دوجانبه هم برگزار کردند اما این نشست ها فاقد ساختار مذاکرات رسمی دوجانبه بوده است. 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------