«بنیاد کلینتون» به طور رسمی دریافت یک میلیون دلار از «قطر» را در سال 2011 تایید کرد



  اخباربین الملل,خبرهای  بین الملل ,کلینتون

 «بنیاد کلینتون» به طور رسمی تایید کرد این نهاد خانوادگی «خیریه»، در سال 2011 که «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه آمریکا بوده است، بدون اطلاع وزارت خارجه این کشور و برخلاف تعهدنامه رسمی خود، یک میلیون دلار از مقامات کشور «قطر» دریافت کرده است.

 به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، «برایان کوکسترا» (Brian Cookstra) سخنگوی بنیاد کلینتون، روز جمعه تایید کرد که این بنیاد در سال 2011 بدون اینکه به وزارت امور خارجه آمریکا اطلاع دهد، یک میلیون دلار از کشور عربی «قطر» دریافت کرده است. هیلاری که در آن زمان وزیر امور خارجه آمریکا بوده است، به طور رسمی تعهد داده بود که بگذارد وزارت خارجه اعانه های جدیدی که این بنیاد از دولت های خارجی دریافت می کند مورد بررسی قرار دهد اما این کار را انجام نداد.

 

رویترز در این باره افزود: «این اطلاعات در جریان هک شدن ایمیل های «جان پادستا» (John Podesta) رئیس کمپین انتخاباتی کلینتون، فاش شده است که ماه گذشته از سوی وبسایت افشاگر «ویکی لیکس» منتشر شد. بر اساس این اطلاعات، مقامات قطری در سال 2011 این مبلغ را به مناسب شصت و پنجمین سالگرد تولد بیل کلینتون به این بنیاد اعطا کردند و طی یک سال بعد در پی این بودند که با رئیس جمهوری سابق آمریکا از نزدیک ملاقات کنند و چک را به وی بدهند.»

 

هیلاری و بیل کلینتون در سال 2009 که هیلاری وزیر امور خارجه آمریکا شد، به طور رسمی توافقنامه اخلاقی ای را مبنی بر نظارت دولت آمریکا بر این بنیاد خانوادگی امضا کردند تا بر آن اساس گردش های مالی بنیاد کلینتون و اعانه های منابع خارجی به آن به طور شفاف در اختیار وزارت خارجه آمریکا و مورد بررسی قرار گیرد. هدف اعلامی از این اقدام این بود که این تصور شکل نگیرد که سیاست خارجی آمریکا می تواند ازسوی سرمایه دارانی که به این بنیاد کمک می کنند، هدایت شود.

 

به گزارش ایرنا، زمانی که هیلاری کلینتون در فوریه سال 2013 وزارت امور خارجه را ترک کرد، این بنیاد میلیون ها دلار از حداقل هفت دولت خارجی دریافت کرده بود و با وجود تعهد کلینتون به شفاف سازی در این خصوص، هیچ کدام از کمک های این هفت کشور خارجی برای بررسی به وزارت خارجه آمریکا ارائه نشد. در واقع، این بنیاد موظف بوده است قبل از دریافت کمک های خارجی، وزارت امور خارجه را مطلع کند که در مورد هیچ یک از این 7 کشور، چنین اقدامی صورت نداده که آشکارا به معنای نقض تعهدنامه خود است.

 

بنیاد کلینتون و حواشی مربوط به آن یکی از مسائل جنجالی مورد بحث در مبارزات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بوده است و رقبای دمکرات و جمهوریخواه کلینتون بارها در خصوص ابعاد مختلف فعالیت این بنیاد، هیلاری و بیل کلینتون را مورد انتقاد قرار دادند. در واقع، هدف اعلامی این بنیاد که در سال 1997 تاسیس شد، کمک به افزایش امنیت بهداشتی و توان مالی مردم جهان است اما گروهی از ناظران و تحلیلگران آمریکایی و غیرآمریکایی این نهاد را ابزار نفوذ آمریکا می دانند و خانواده کلینتون به عنوان بانیان آن به تلاش برای سلطه بر حزب دمکرات و ثروت اندوزی متهم هستند.

 

مثلا روزنامه نیویورک تایمز در مرداد ماه امسال از کمک 10 میلیون دلاری عربستان به بنیاد کلینتون به شدت انتقاد کرد و نوشت: «برای همه روشن است که دولت هایی مانند عربستان سعودی، قطر، کویت و دبی میلیون ها دلار به این بنیاد کمک کرده اند، در حالی که این کشورها از سوی وزارت خارجه آمریکا بارها به دلیل نقض گسترده حقوق بشر محکوم شده اند.»

 

«برنی سندرز» رقیب دمکرات کلینتون که اندکی بعد به نفع وی از مبارزات کنار رفت نیز در جریان یکی از مناظره انتخاباتی به شدت از هیلاری به خاطر داشتن رابطه مالی با برخی دولت های دیکتاتور و ناقض حقوق بشر انتقاد کرد و گفت : «هیلاری جیره خوار حکومت سعودی به عنوان دولتی دیکتاتور است. کمک های پیدا و پنهان سعودی ها به بنیاد کلینتون به منظور حمایت از هیلاری برای پیروزی درانتخابات ریاست جمهوری 2016 است، زیرا سعودیها بر این باورند با توجه به رابطه نزدیکی هیلاری با برخی سران عرب منطقه، بهتر از ترامپ می تواند، اهداف منطقه ای آنها را تامین کند.»

 

«تد کروز» و ترامپ دو نامزد جمهوریخواهان در انتخابات درون حزبی ریاست جمهوری نیز از عملکرد بنیاد کلینتون شدیدا انتقاد کردند. منتقدان استدلال می کنند که هیلاری در زمان تصدی وزارت خارجه در ازای کمک های مالی از سوی برخی کشورهای ناقض حقوق بشر از جمله چند کشور عربی، در عمل اهداف این بنیاد را زیر پا گذاشته است. این افشاگری جدید در حالی که فقط 3 روز به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده است می تواند در کنار مسئله ایمیل های جدید هیلاری و پرونده استفاده وی از سرور شخصی در زمان حضور در وزارت خارجه برگ انتخابات را به ضرر وی برگرداند.

 

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای تعیین چهل و پنجمین رئیس جمهوری این کشور، 3 روز دیگر در روز سه شنبه 18 آبان ماه (هشتم نوامبر 2016) برگزار خواهد شد.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------