سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: از بازداشت نمایندگان حزب مخالف ترکیه «عمیقا» نگران هستیم



  اخباربین الملل,خبرهای   بین الملل, سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

 «جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روز جمعه اعلام کرد ایالات متحده از اینکه دولت ترکیه اعضای حزب مخالف دولت در پارلمان این کشور را بازداشت و همچنین استفاده از اینترنت را محدود کرده، «عمیقا» نگران است.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز با درج این خبر افزود: «کربی همچنین به خبرنگاران گفت که «آنتونی بلینکن» (Anthony Blinken) قائم مقام وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز جمعه، با معاون وزیر خارجه ترکیه در این باره گفت و گو و نگرانی آمریکا ازاین اقدام ترکیه را به وی ابلاغ کرده است.»

 

همچنین «تام مالینووسکی» معاون وزارت امور خارجه آمریکا، بازداشت سیاستمداران و رهبران طرفدار کردهای ترکیه را بسیار نگران کننده توصیف کرد. وی در صفحه خود در شبکه اجتماعی «توئیتر» در این باره نوشت: «وقتی کشورهای دمکراتیک علیه نمایندگان منتخب دست به اقدام قانونی می زنند، وظیفه بزرگ تری برای توجیه اقدامات و حفظ اعتماد به تشکیلات قضایی دارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا از آنکارا، پلیس ترکیه بامداد دیروز جمعه 14 آبان ماه (4 نوامبر) در پنج شهر ترکیه در یک عملیات همزمان ، «صلاح الدین دمیرتاش» و خانم «فیگن یوکسک داغ»، دو رهبر «حزب دمکراتیک خلق ها» را به همراه 11 نماینده دیگر پارلمان ترکیه دستگیر کرد. این حزب با در اختیار داشتن 59 کرسی، سومین حزب بزرگ در پارلمان ترکیه است.

 

دستگیری و بازداشت گسترده نمایندگان حزب دمکراتیک خلق ها با واکنش های گسترده داخلی و خارجی روبرو شده است. خانم «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با ابراز نگرانی از این اقدام، تاکید کرده است که اتحادیه اروپا خواهان ادامه گفت و گو با این حزب و دولت ترکیه است و از سفرای اتحادیه اروپا در ترکیه درخواست کرده که با تشکیل جلسه فوق العاده ای وضعیت در ترکیه را بررسی و گزارش آن را به کمیسیون اروپا ارائه کنند.

 

همچنین به گزارش خبرنگارایرنا از رم، «پائولو جنتیلونی» وزیر امورخارجه ایتالیا نیز این بازداشت های گسترده را به شدت محکوم کرده است. از سوی دیگر، «فرانک والتر اشتاینمایر» وزیر امور خارجه آلمان نیز این اقدام آنکارا را محکوم و تاکید کرد مبارزه ترکیه با تروریسم نباید برای توجیه سرکوب مخالفان سیاسی دولت این کشور استفاده شود.»

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------