آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پایگاه‌های دفاع هوایی سوریه هدف حمله اسرائیل قرار گرفت

وزارت دفاع سوریه اعلام کرد حملات امروز اسرائیل پایگاه‌های دفاع هوایی را در جنوب سوریه هدف قرار داد. به گزارش ایسنا؛ وزارت دفاع سوریه اعلام…

ازاعلام برنده تا زمان ورودبه کاخ سفید/از توله سگ‌های سیاسی تا انتخاب انجیل/ده نکته جالب از انتخابات



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,

روند اجرایی پیچیده و هزار توی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2016 امروز به ایستگاه آخر می رسد،مردم آمریکا با شرکت در یک انتخابات گسترده و سراسری در 50 ایالت آرای خود را برای تعیین رئیس جمهوری آتی این کشور به صندوق های انتخاباتی می ریزند.

 به گزارش ایرنا، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یکی از انتخابات سراسری ، چندگانه و همزمان این کشور است که امروز سه شنبه علاوه بر تعیین رئیس جمهوری آتی ،هر 435 عضو مجلس نمایندگان نیز مشخص می شوند. در همین انتخابات، تکلیف فرمانداران 12 ایالت ، 34 کرسی از 100 کرسی سنا ، 17 شهردار شهرهای بزرگ این کشور مشخص می شود و ساکنان 43 ایالت آمریکا نمایندگان و سناتورهای مجالس ایالتی را نیز انتخاب خواهند کرد.

 

علاوه براین ، همزمان در 9 ایالت آمریکا همه پرسی برای قانونی شدن استفاده تفریحی و دارویی از ماری جوانا برگزار می شود.

 

امروز 6 نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای رسیدن به کاخ سفید با یکدیگر رقابت می کنند. اگرچه تمام تمرکز و امکانات رسانه های اصلی و مهم و تاثیر گذار این کشور و همچنین نظام سیاسی - تبلیغاتی این انتخابات ؛ از نوامبر 2014 به طور کامل در اختیار دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون نامزدهای دو حزب جمهوریخواه و دمکرات قرار گرفت، اما چهار نفر نامزد دیگر نیز در این زمینه فعال بودند. البته غلبه سیاسی - رسانه ای دو نامزد مطرح جمهوری خواه و دمکرات سبب شد تا این چهار نامزد در فهرست افراد گمنام رقابت های این انتخابات قرار گیرند. آنها حتی در مناظره های چهارگانه نامزدها شرکت داده نشدند.

 

چهار نامزد دیگر شامل افراد ذیل هستند:

 گری جانسون و جیل استاین دو نامزد دیگر از حزب لیبرترین و حزب سبز آمریکا هستند که هردو این افراد نیز طبق گزارش های رسانه ای آمریکا گزینه های مطرحی نیستند.

 

دَرل کسل (Darrell Castle) نامزد حزب قانون اساسی و وکیلی 68 ساله است که در برخی از ایالات آمریکا نام وی در برگه رای درج شده است. وی در نظرسنجی های سراسری و ایالتی شانسی برای رقابت با نامزدهای مطرح انتخابات ندارد.

 

اوان مک مالین (Evan McMullin) نامزد مستقل و از ماموران ارشد سابق سیا 40 سال دارد و مانند درل کسل نام وی در برگه های رای برخی از ایالات آمریکا درج شده است. وی تنها در ایالت یوتا توان رقابت با ترامپ و کلینتون را دارد . وی بر اساس نتایج جدیدترین نظرسنجی ها، پس از ترامپ و بالاتر از کلینتون رتبه دوم محبوبیت را به خود اختصاص داده است.

 

میانگین نظرسنجی ها در آمریکا نشان می دهد که تا 24 ساعت قبل از انتخابات کلینتون سه درصد از ترامپ جلوتر بوده است. علاوه براین وی تاکنون توانسته 203 رای الکترال یا گزینشگران را به صورت قطعی در این نظرسنجی ها کسب کند. دونالد ترامپ هم 164 آرای الکترال را در این نظرسنجی ها به خود اختصاص داده است.

 

  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,

البته شرایط سیاسی - اجتماعی رقابت ها تاکنون به گونه ای پیش رفته است که ناظران این حوزه معتقدند،نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می تواند شگفتی ایجاد کند و برخلاف نتایج نظرسنجی های اعلام شده باشد.

 

نظام انتخابات آمریکا به گونه ای است که هر ایالت به صورت مستقل رای گیری و نتایج را اعلام می کند. حوزه های رای گیری در اغلب ایالت ها از ساعت هفت صبح به وقت محلی باز می شود؛ هرچند در برخی ایالت ها از جمله مِین، نیویورک، ویرجینیا، کنتاکی، ایندیانا و... حوزه های رای گیری از ساعت شش صبح به وقت محلی (14:30 ظهر ایران) آماده رای گیری هستند.

 

در اغلب ایالت ها رای گیری تا ساعت 7 یا 8 شب ادامه دارد، اما ایالت هایی مانند نیویورک یا داکوتای شمالی هم هستند که زمان انتخابات را تا ساعت 9 شب اعلام کرده اند. البته به دلیل پهناوری جغرافیایی 50 ایالت آمریکا که از شرق به غرب این کشور گسترده شده است، بعضی از روستاهای ایالات شرقی آمریکا مانند 'دکس ویل ناچ' به صورت سنتی از ایالت نیوهمپشایر به محض ورود به ساعت اولیه هشت نوامبر، انتخابات را زودتر از سایر ایالت ها و خارج از زمان بندی رسمی اعلام شده آغاز می کنند.

 

براساس قوانین ایالتی نیوهمپشایر شهرهایی که زیر 100 رای دهنده دارند، می توانند با کسب اجازه اقدام به رای گیری در نیمه شب کرده و بلافاصله پس از اخذ آرا ، شعب رای گیری را تعطیل کنند.

 

حوزه های رای گیری در ایالت های غربی آمریکا، شامل واشنگتن، اورِگان و کالیفرنیا ساعت هشت شب به وقت محلی (7:30 صبح چهارشنبه به وقت ایران) بسته خواهند شد.

 

از آنجایی که رای گیری در آمریکا به صورت ماشینی برگزار می شود، نتایج اولیه انتخابات را معمولا کمتر از یک ساعت پس از پایان رای گیری، به صورت تدریجی، اعلام می کنند.

 

 

اعضای مجمع گزینندگان یا گزینشگران ، در تاریخ 19 دسامبر (29 آذر) در ایالت هایشان دیدار می کنند و به نمایندگی از رای دهندگان، رای خود را به صورت نمادین به فرد برنده در آن ایالت می دهند.

 

در اقدام نمادین دیگری، اعضای مجلس نمایندگان و سنای آمریکا در تاریخ ششم ژانویه (17 دی) جلسه مشترکی برگزار و آرای گزینشگران را شمارش می کنند. سپس رئیس سنا نتیجه شمارش را به صورت رسمی اعلام می کند.

 

مراسم سوگند ریاست جمهوری همزما با پایان یافتن دوره ریاست جمهوری باراک اوباما در ساعت 12 ظهر روز 20 ژانویه (عصر 1 بهمن) با حضور رئیس دیوان عالی برگزار خواهد شد.

  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,

ده نکته جالب از انتخابات آمریکا

به گزارش بی.بی.سی بعضی سنت‌های قدیمی‌اند که دهه‌هاست در ایالت‌های مختلف رعایت می‌شوند، بعضی دیگر قواعدی تازه‌اند که به سرعت در ماراتن انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا جا افتاده‌اند.

 

روز رأی‌گیری، الکل ممنوع

سال‌هاست فروش الکل در روز رأی‌گیری منع سراسری یا ایالتی ندارد. اما هستند شهرهای کوچک و بزرگی که همچنان به این قاعده پایبندند. مثلا در ۱۸ شهر و ۷ بخش ایالت ایندیانا روز ۸ نوامبر فروش الکل ممنوع است.

 

اگر جورج واشنگتن زنده بود احتمالا این منع را با روح آمریکا مغایر می‌دانست. سال ۱۷۵۸ که خودش نامزد انتخابات مجلس قانون‌گذاری وقت آمریکا بود، تمام بودجه تبلیغاتش را (معادل ۵۰ پوند) برای مردم مشروب خرید که بیشتر رأی بدهند و احیانا به او رأی بدهند!

 

جورج واشنگتن سال ۱۷۹۷ یک تولیدی بزرگ مشروب در ملک خودش در ماونت ورنن ایالت ویرجینیا راه انداخت. دو سال بعد که مرد، تولیدی‌اش یکی از بزرگترین‌های آمریکا بود.

 

کاندیداتوری خداناباور ممنوع

ایالات متحده آمریکا قائل به جدایی دین و دولت است. اما بعضی ایالت‌ها قانون را دور می‌زنند و می‌گویند کسی که می‌خواهد کاندید انتخابات بشود باید دستکم به خدا اعتقاد داشته باشد.

 

مثلا در ایالت تگزاس - آن‌طور که در ماده یک قانون اساسی‌اش آمده - نمی‌شود از کسی که می‌خواهد برای یک سمت انتخابی کاندید شود امتحان مذهبی گرفت، اما آن شخص باید "وجود موجودی برتر را قبول داشته باشد."

 

ایالت‌های تنسی، کارولینای جنوبی، کارولینای شمالی، میسیسیپی، مریلند و آرکانزاس هم قوانینی مشابه دارند.

 

برچسب رأی‌دادن

کسی درست نمی‌داند برچسب (پیکسل) "رأی دادم" کی در آمریکا مد شد، اما این روزها بسیاری از کسانی که از حوزه رأی‌گیری بیرون می‌آیند یکی از این برچسب‌ها بر سینه دارند.

 

البته شرکتی مستقر در ایالت فلوریدا مدعی است اولین طراح این برچسب‌ها بوده، و از سال ۱۹۸۶ برچسب "رأی دادم" تولید می‌کرده.

 

بعضی ایالت‌های آمریکا برچسب مخصوص همان ایالت تولید می‌کنند. مثلا در ایالت جورجیا برچسبی که به رأی‌دهنده‌ها می‌دهند به شکل هلو است، که میوه رسمی این ایالت است. البته شهرهایی مثل شیکاگو هم هستند که برچسب را با توجیه اقتصادی کلا جمع کرده‌اند.

 

بعضی محققان می‌گویند "سنت برچسب" می‌تواند اثر روانی داشته باشد و مشارکت را بالا ببرد. نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد بسیاری رأی‌دهندگان رأی می‌دهند که بتوانند به دیگران بگویند رأی داده‌اند.

 

محدودیت زمانی سر صندوق رأی‌

رأی‌دهنده‌ها در ایالت ایندیانا حداکثر دو یا سه دقیقه می‌توانند در اتاقک رأی بمانند - برای انتخابات مقدماتی سه دقیقه،‌ انتخابات ریاست‌جمهوری دو دقیقه. هرچند که این قانون در عمل اجرا نمی‌شود. یعنی اگر کسی بیشتر بماند، مسئولین حوزه او را به زور بیرون نمی‌آورند.

 

در ایالت آلاباما، حداکثر زمان رأی دادن چهار دقیقه است. بعد از آن یک مسئول از رأی‌دهنده می‌پرسد کمک می‌خواهد یا نه. اگر کمک بخواهد می‌تواند حداکثر پنج دقیقه دیگر در اتاقک رأی بماند. وگرنه حداکثر یک دقیقه وقت اضافی به او می‌دهند. البته همه اینها در صورتی است که صف باشد. اگر کسی پشت سر شخصی که دارد رأی می‌دهد نباشد، رأی‌دهنده محدودیت زمانی نخواهد داشت.

 

"ابلهان" حق ندارند رأی بدهند

در قانون اساسی ایالت کنتاکی "افراد ابله و مجنون" حق رأی دادن ندارند. اما تشخیص این امر فقط به حکم قاضی ممکن است.

 

جالب‌تر اینکه به نظر می‌رسد دو کلمه "ابله" و "افراد مجنون" زمانی مرسوم بوده، چون در قانون اساسی ایالت‌های اوهایو، نیومکزیکو و می‌سی‌سی‌پی هم به آن اشاره شده.

 

مثلا در ماده پنج قانون اساسی اوهایو آمده: "هیچ ابله یا شخص مجنون نباید از امتیاز رأی دادن برخوردار باشد." در این ایالت هم فقط به حکم دادگاه می‌توان این حق را از کسی گرفت.

 

اما طبق قانون فدرال آمریکا، فقط در شرایط بسیار خاص می‌توان افراد را به خاطر وضع ذهنی‌شان از رأی‌دادن منع کرد. ائتلاف ملی بیماری‌های ذهنی می‌گوید طبق قانون کسانی که معلولیت ذهنی دارند اگر کسی همراه‌شان باشد و کمک‌شان کند، می‌توانند رأی بدهند.

 

رأی چندباره

دستکم در هفت ایالت آمریکا، رأی‌دهنده‌هایی که پیش از روز انتخابات رأی داده‌اند می‌توانند رأی‌شان را عوض کنند.

 

گفته می‌شود امسال حدود ۴۰ درصد واجدین شرایط رأی‌شان را پیش از روز ۸ نوامبر داده‌اند. به همین دلیل است که دونالد ترامپ در کمپین تبلیغاتی‌اش در ایالت ویسکانسین به مردم گفت اگر به هیلاری کلینتون رأی‌داده‌اند و پشیمان‌اند، رأی‌شان را عوض کنند.

 

طبق قانون انتخابات ایالت ویسکانسین هر رأی‌دهند پیش از روز رأی‌گیری می‌تواند سه بار رأیش را عوض کند. ایالت‌های مینه‌سوتا، نیویورک، کنتیکت و می‌سی‌سی‌پی هم قوانینی مشابه دارند.

 

توله سگ‌های سیاسی

گروهی از فعالان سیاسی می‌خواهند روز رأی‌گیری در ایالت‌های آیووا، کارولینای شمالی، پنسیلوانیا، نوادا و نیوهمشایر توله سگ به حوزه‌های رأی‌گیری بیاورند که جوانان را به رأی دادن ترغیب کنند.

 

آن‌طور که سایت بیزنس اینسایدر گزارش کرده، این ایده پس از آن طرح شد که اعضای این گروه متوجه شدند در جاهایی که مسئولان صندوق‌ها یا داوطلبانی که در حوزه رأی کار می‌کنند سگ‌شان را با خودشان آورده بودند، نرخ مشارکت بالاتر بوده است.

 

این گروه از تکنولوژی هم برای جذب رأی جوانان استفاده کرده‌اند. این اولین بار است که کسانی که از سال ۲۰۰۰ به بعد به دنیا آمده‌اند می‌توانند رأی بدهند. فعالان سیاسی برای دسترسی به این رأی‌اولی‌ها از بازی‌هایی مثل پوکمون گو و اپلیکیشین‌هایی مثل تیندر کمک گرفته‌اند.

 

دوئل ممنوع

این روزها دیگر رسم نیست کسی برای حل یک اختلاف کسی دیگر را به دوئل دعوت کند. اما اگر احیانا کسی پیدا شد و به این شیوه کهن متوسل شد، باید قید مقام رسمی در ایالت تنسی را بزند.

 

طبق یک قانون قدیمی، مقامی که دعوا یا دوئل کند، از سمتش خلع می‌شود.

 

رأی فضایی

سال ۱۹۹۷ بود که جورج دبلیو بوش، که آن دوران فرماندار ایالت تگزاس بود، مصوبه قانون‌گذاران ایالتی را امضاء کرد و راه را برای رأی دادن فضانوردان از فضا باز کرد.

 

آن‌طور که از توضیح ناسا برمی‌آید، فضانورد ایمیلی مخصوص دریافت می‌کند و رأیش را در پاسخ به همان ایمیل به مسئولان انتخابات برمی‌گرداند.

 

کیت رابینز، فضانورد آمریکایی که ۳۰ اکتبر به زمین برگشت، پیش از بازگشت در ایستگاه فضایی بین‌المللی رأی داده بود. شین کیمبرو هم روز انتخابات از همان ایستگاه رأی می‌دهد.

 

این انجیل یا آن انجیل؟!

طبق قانون اساسی آمریکا، رئیس‌جمهور لازم نیست برای سوگند ریاست‌جمهوری بر انجیل دست بگذارد. اما جورج واشنگتن این سنت را در مراسم تحلیفش بنیان گذاشت.

 

سال ۱۸۲۵، جان کویینسی آدامز به یک کتاب قانون آمریکا سوگند خورد، و تئودور روزولت در اولین تحلیفش به سال ۱۹۰۲ روی هیچ کتابی دست نگذاشت.

 

اما اغلب رئیس‌جمهورهای آمریکا روی انجیلی که به نظرشان جنبه نمادین داشته دست گذاشته‌اند. مثلا باراک اوباما برای دومین سوگند ریاست‌جمهوری‌اش که مصادف با صدوپنجاهمین سالگرد بیانیه آزادی بردگان در آمریکا بود،‌ روی انجیلی که آبراهام لینکلن استفاده کرده بود دست گذاشت. همین‌طور روی انجیل "سفری" مارتین لوترکینگ - به مناسبت پنجاهمین سالگرد راهپیمایی ضدنژادپرستی در واشنگتن.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------