آخرین اخبار بین الملل

حمله تروریستی به مسکو،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل

مقام روسی: مهاجمان حمله تروریستی مسکو تا آخر عمر در محفظه‌ای شبیه به تابوت با ابعاد ۴ در ۶ متر خواهند بود

دبیر اجرایی کمیسیون نظارت عمومی روسیه از مجازاتی بسیار سخت برای عاملان حمله تروریستی به حومه مسکو خبر داد. به گزارش مهر به نقل از تاس،…

مرگبارترین زرادخانه هسته‌ای جهان در اختیار «دونالد»



  اخبارربین الملل  ,خبرهای  بین الملل  ,دونالد ترامپ

اکنون که دونالد ترامپ جمهوری‌خواه به عنون سکان‌دار جدید کاخ سفید انتخاب شده است می‌توان گفت اکثر رهبران و افکار عمومی جهان با توجه به مواضع هسته‌ای که او در طول کارزار انتخاباتی اتخاذ کرده بود نگران لمس احتمالی انگشت دونالد با دکمه پرتاب تسلیحات هسته‌ای آمریکاست.

 به گزارش ایسنا، در نهایت با پشت سرگذاشتن ۵۷۵ روز کارزار انتخاباتی و صرف هزینه دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلاری میان دونالد ترامپ جمهوری‌خواه و هیلاری کلینتون از حزب دموکرات و با وجود حمایت اکثر رسانه‌های آمریکایی به قدرت رسیدن هیلاری کهنه‌کار، ترامپ، یک میلیارد و تاجر مشهور آمریکایی توانست در انتخابات سه‌شنبه گوی سبقت را از رقیب خود بگیرد و به عنوان چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا وارد کاخ سفید شود.

 

اما با توجه به این‌که آمریکا دارای عظیمترین و مرگبارترین زرادخانه هسته‌ای جهان است، نگرانی‌های عمیقی از احتمال به قدرت رسیدن ترامپ و کنترل زرادخانه هسته‌ای به عنوان فرمانده کل قوا در میان رهبران جهان دولتمردان و کارشناسان وجود داشت.

 

این تاجر آمریکایی  پیش از این در مورد رویکرد دولت اوباما در مورد مسئله هسته‌ای کره شمالی به شدت انتقاد کرده بود. او سردرگمی دولت آمریکا در برخورد با این تهدید را باعث انجام چهار آزمایش هسته‌ای در دوره هشت ساله دولت اوباما می‌داند.

 

ترامپ در سخنانی برای چگونگی مواجه به این تهدید تاکید کرده بود که کشورهای این منطقه یعنی ژاپن و کره جنوبی باید خود تسلیحات هسته‌ای مستقل داشته باشند تا از خود در برابر تهدید هسته‌ای پیونگ یانگ دفاع کنند.

 

او حتی در موضع‌گیری عجیبی گفته بود که عربستان سعودی نیز برای مقابله با تهدید هسته‌ای ایران، ‌سلاح هسته‌ای خود را بسازند.

 

به گزارش ایسنا، جمهوری اسلامی ایران بارها ضمن تاکید بر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود، این اتهامات بی پایه و اساس آمریکا و غرب را تکذیب کرده است.

 

ترامپ که از مخالفان سرسخت برجام محسوب می‌شود آن را بزرگترین اشتباه تاریخ آمریکا اعلام کرده است. اگرچه ترامپ در ابتدای کارزار انتخاباتی خود اعلام کرده بود که پس از نشستن بر صندلی کاخ سفید برجام را پاره خواهد کرد اما به نظر می‌رسد پس از مشورت با مشاوران و در راستای افزایش مقبولیت خود نزد افکار عمومی و رهبران قدرت جهانی با نزدیکتر شدن به روز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا موضع خود را تعدیل کرد؛ چرا که آمریکا تنها طرف ایران در برجام نیست و نمی‌تواند یک طرفه آن را لغو کند.

 

اما از مسئله برجام که بگذریم ترامپ که خواهان سرسخت نابودی هرچه زودتر داعش در عراق و سوریه است اعلام کرده که در صورت لزوم از تسلیحات هسته‌ای آمریکا برای نابودی گروه‌ های تروریستی استفاده خواهد کرد.

 

این سخنان ترامپ بسیار نگران کننده و نشاندهنده عمق ناآگاهی او به تسلیحات هسته‌ای و پیامدهای آن است. استفاده از تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی به طور قطعی خسارات عظیمی را به داعش وارد خواهد کرد اما از سوی دیگر باعث کشته شدن هزاران نفر از افراد غیرنظامی نیز خواهد شد.

 

ترامپ نشان داده است که صبر و ثبات اخلاقی لازم برای کنترل زرادخانه هسته‌ای آمریکا را ندارد، پیش‌تر باراک اوباما گفته بود مردی که با یک توییت از کوره در می‌رود نمی‌تواند اختیار زرادخانه هسته‌ای آمریکا را به او سپرد از لحاظ قانونی تصمیم گیری در مورد استفاده از تسلیحات هسته‌ای کاملا و منحصرا در اختیار رئیس‌جمهور آمریکا است.

 

یعنی ترامپ قادر خواهد بود که به نیروهای مسلح دستور دهد تا علیه داعش از تسلیحات هسته‌ای استفاده کنند. اما برخی اینگونه استدلال می‌کنند که آمریکا از لحاظ اخلاقی نمی‌تواند چنین اقدامی را انجام دهد؛ چراکه این پاسخ نامناسیب به تهدید داعش خواهد بود و منجر به کشته شدن غیرنظامیان بسیاری شده که جنایت جنگی نیز محسوب خواهد شد.

 

در صورتی که ترامپ وکیلی پیدا کند که حمله هسته‌ای را تایید کند، دیگر این کار غیرقانونی محسوب نخواهد شد و نمی‌توان آن را به هر بهانه ای متوقف کرد.

 

مقامات دولتی آمریکا دستور دارند تا قانون را نقض نکنند حتی اگر به منزله سرپیچی از دستور رئیس‌جمهور باشد.

 

البته این‌گونه نخواهد بودکه بر فرض مثال پیشنهاد حمله هسته‌ای به داعش به طور ناگهانی انجام شود و تاریخ نشان داده است که حتی حملات نظامی غیرهسته ای آمریکا پیش از ورود به وهله عمل باید یک سری مشخص مثل مشورت با سناتور ها و نماینده های آمریکایی و مقامات نظامی و مشاوران را طی کند.

 

اما تهدیدات هسته‌ای دیگر نیز پیش روی ترامپ قرار دارد. روسیه اخیرا رزمایش عمومی مقابله با حمله هسته‌ای احتمالی را برگزار کرده است و کارشناسان نیز اعلام کرده اند که به دلیل تنش‌های موجود میان روسیه و آمریکا احتمال وقوع جنگ هسته‌ای به اندازه اوایل جنگ سرد افزایش یافته است.

 

هم اکنون آمریکا نزدیک به ۷۲۰۰ کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد و دو کشور روسیه و آمریکا حدود ۹۰ درصد ازکلاهک های هسته‌ای جهان را در اختیار دارند.

 

به گزارش پایگاه خبری هیل ترامپ در طول کارزار انتخاباتی در یک جسه استماع امنیت ملی این سوال را مطرح کرده است که اگر نتوانیم از تسلیحات هسته‌ای استفاده کنیم پس در اختیار داشتن آن‌ها به چه کاری می‌آید؟

 

رهبر یک کشور باید در چنین مواضع حساسی کاملا قاطع و شفاف باشد و برای جلوگیری از اشتباه محاسباتی و یا حدس و گمان طرف مقابل نباید فردی افراطی و غیر قابل پیش‌بینی باشد. اگر قرار باشد ترامپ رقبای آمریکا مثل روسیه و چین را وادار به حدس و گمان کند، این احتمال که با ترساندن آن‌ها باعث انجام حمله هسته‌ای پیش دستانه علیه آمریکا شود، ‌افزایش می یابد.

 

هم اکنون با به قدرت رسیدن این تاجر آمریاکیی که احتمالا هیچ چیز از زرادخانه هسته‌ای و عواقب وحشتناک استفاده از آن نمی داند نمی توان چیزی را پیش بینی کرد چرا که دونالد ترامپ نشان داده می‌تواند به سرعت تغییر وضع داده و همه را غافلگیر کند.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------