نقشه انتخاباتی آمریکا ؛ ترامپ چطور پیروز شد؟



ترامپ توانست در بیشتر ایالت هایی که آرای آنها در نوسان است و حتی در برخی ایالت هایی که دموکرات ها گمان می بردند مثل دهه های گذشته دست بالا را در آنها داشته باشند، پیروز شود.

  به  گزارش  عصر ایران ؛دونالد ترامپ رییس جمهور منتخب آمریکا پیروزی خود در انتخابات هشتم نوامبر را مرهون کسب آرای الکترال ایالت هایی است که برخی از آنها در 3 یا 4 دهه گذشته همواره به گزینه های جزب دموکرات رای داده اند اما در این دوره از انتخابات با چرخش به سمت ترامپ زمینه پیروزی او را فراهم کردند.

 

مقایسه دو نقشه نتایج انتخابات ریاست جمهوری 2012 و 2016 آمریکا نشان می دهد ترامپ توانسته است در بیشتر ایالت هایی که گمان برده می شد هیلاری کلینتون رقیب دموکرات او آرای الکترال آنها را به دست آورد، به پیروزی برسد.

 

در ایالات متحده آمریکا همواره ایالت هایی هستند که دموکرات یا جمهوریخواه نامیده می شوند ؛ برای مثال ایالت هایی چون کالیفرنیا و یا نیویورک همواره در دهه های گذشته به نامزدهای حزب دموکرات رای داده اند و یا ایالت هایی چون تگزاس، کانزاس، اوکلاهما، یوتا یا داکوتا  و بسیاری از ایالت های جنوبی و مرکزی آمریکا همواره به جمهوریخواهان رای می دهند.

 

رقابت اصلی در همه انتخابات های ریاست جمهوری آمریکا برای کسب کلید کاخ سفید همواره در ایالت هایی است که در نوسان هستند (swing states) و این ایالت ها هستند که با مجموع آرای الکترال  حدود 150 رای ، تعیین کننده نامزدی هستند که به کاخ سفید راه خواهد یافت.

 

در این دوره از انتخابات آمریکا ترامپ توانست به رغم تمامی پیش بینی ها و اطمینان کارزار انتخاباتی هیلاری کلینتون، در بسیاری از این ایالت ها پیروز شود و حتی در اقدامی بسیار نادر او توانست در برخی از ایالت هایی که در 3 یا 4 دهه گذشته همواره به حزب دموکرات رای داده اند پیروز شود و این گونه کلید ورود به کاخ سفید را آن خود کند.

 

در انتخابات امسال بر اساس برآوردها 58 درصد از مردان سفید پوست به ترامپ رای دادند و تنها 8 درصد از سیاه پوستان به او رای دادند، از سوی دیگر با وجودی که پیش بینی می شد هیلاری کلینتون می تواند به پشتوانه آرای زنان و اقلیت های قومی ( به ویژه لاتین تبارها) بر ترامپ پیشی بگیرد، اما انگیزه مشارکت مردان سفید پوست به قدری بالا بوده که دیگر طبقات رای دهنده را که گمان برده می شد بسیج آنها به نفع هیلاری کلینتون او را به آسانی راهی کاخ سفید کند، تحت الشعاع قرار دهد.

 

ترامپ پیروزی خود در انتخابات اخیر را مرهون کسب آرای ایالت هایی چون فلوریدا،اوهایو، ویکانسین، آیوا و پنسیلوانیا بود که در انتخابات 2008 و 2012 آرای این ایالت ها در سبد رای اوباما و برخی از این ایالت ها از جمله پنسیلوانیا برای دهه های متمادی خانه و پایگاه رای حزب دموکرات در دهه های گذشته محسوب می شده اند و دموکرات ها به کسب رای در برخی از آنها از جمله ایالت ویسکانسین  به قدری مطمئن بودند که هیلاری کلینتون در کارزار یک و نیم ساله ریاست جمهوری خود حتی یک بار هم زحمت سفر به این ایالت را به خود نداد.

 

همان طور که در نقشه های زیر مشخص است ترامپ در این دوره از انتخابات توانست به رغم دو دوره گذشته که اوباما برنده انتخابات شد، آرای ایالت هایی چون فلوریدا (با 29 رای الکترال )، پنسیلوانیا (20)، اوهایو (18)، ویسکانسین (10) و آیوا (6) را از آن خود کند؛ ایالت هایی که در انتخابات 2008 و 2012 به باراک اوباما نامزد حزب دموکرات رای داده بودند. مجموع آرای الکترال همین 5 ایالت 83 رای است در حالی که اختلاف آرای الکترال کلینتون با او (بدون احتساب آرای ایالت میشیگان) 42 رای است.

 

نقشه انتخاباتی 2016 آمریکا - ایالت های قرمز به ترامپ و آبی به کلینتون رای داده اند

  اخباربین الملل,خبرهای   بین الملل , نقشه انتخاباتی آمریکا

 

نقشه انتخابات 2012 آمریکا

  اخباربین الملل,خبرهای   بین الملل , نقشه انتخاباتی آمریکا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------