رئيس کميسيون اروپا درواکنش به پيروزي ترامپ: چاره اي جز تاسيس ارتش اروپا وجود ندارد



  اخباربین الملل ,خبرهای   بین الملل, رئيس کميسيون اروپا

رئیس کمیسیون اروپا به دنبال پیروزی نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ضمن تاکید بر اینکه اروپا باید ارتش خود را بسازد و به ضمانت‌های امنیتی واشنگتن تکیه نکند خواستار حفظ همکاری‌های امریکا - اروپا شد.

 به گزارش  ایسنا  ، به نقل از خبرگزاری فرانسه، ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا در برلین درباره آینده اروپا تا سال 2050 گفت: بدون توجه به اینکه چه کسی رئیس جمهور آمریکاست اتحادیه اروپا و واشنگتن باید با یکدیگر همکاری کنند. ما باید برای حفظ همکاری آمریکا - اروپا به شدت تلاش کنیم. ما همچنان شریک هستیم. جهان نیازمند شراکت نزدیک میان آمریکا و قاره اروپاست.

 

در همین حال یونکر هشدار داد با توجه به افزایش تهدید امنیتی علیه اروپا، اتحادیه اروپا باید بتواند به شهروندان خود حفاظت لازم را ارائه دهد. ما نیازمند امنیت بیشتر در اروپا هستیم و این تنها به معنای مبارزات ضد تروریستی نیست. مجمع ملی فرانسه در سال 1954 میلادی از ایجاد جامعه دفاعی اروپا جلوگیری کرد. اما ما در حال حاضر به آن احتیاج داریم. این ایده که آمریکایی‌ها تا آخر امنیت اروپا را حفظ خواهند کرد واقعیت ندارد. بدون توجه به نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باید تاکید کنم که آمریکایی‌ها برای همیشه به دنبال حفظ امنیت اروپا نیستند. ما باید خودمان این کار را انجام دهیم و به همین خاطر است که به یک رویکرد جدید در خصوص جامعه دفاعی اروپا از جمله ارتش اروپا نیاز داریم.

 

یونکر درباره وضعیت آینده اروپا صریحا گفت: اتحادیه اروپا نباید از نظر ذهنی رهبر جهان باشد بلکه باید در عوض به دنبال تضمین منافع خود در عرصه جهانی باشد. جهان به هیچ رهبری احتیاج ندارد. هر زمان که فردی تلاش کرده تا رهبر جهان شود این ایده عملی نشده است. اروپا یک قاره کوچک است و هیچ جاه طلبی جهانی ندارد. تا سال 2050 اروپا جایگاه خود را به عنوان یکی از مراکز تولید اقتصادی جهان از دست می‌دهد در نتیجه باید راه خود را برای تضمین موقعیتش در جهان پیدا کند.

 

وی افزود: اگر می‌خواهیم در جهان نفوذ داشته باشیم و به حضورمان ادامه دهیم کشورهای اروپایی باید حقیقتا با یکدیگر همکاری نزدیک داشته باشند. اتحادیه اروپا نباید به خاطر ناراحتی‌های به وجود آمده از نتایج غیر منتظره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روابطش با این کشور را بر هم زند. ما همچنان شرکای یکدیگر هستیم چرا که جهان به همکاری نزدیک آمریکا و اروپا نیاز دارد. این موضوعی است که من خواستار رسیدن به یک تفاهم در آن هستم.

 

در همین حال رهبران ارشد اتحادیه اروپا ضمن هشدار نسبت به بی ثباتی در روابط و لزوم احترام گذاشتن به ارزش‌های دموکراتیک از دونالد ترامپ، رئیس جمهور تازه منتخب آمریکا دعوت کردند تا در اولین فرصت برای حضور در یک نشست به اروپا سفر کند.

 

دونالد تاسک، رئیس شورای اروپا با اشاره به شعار انتخاباتی ترامپ مبنی بر «اقتدار آمریکا را باز می‌گردانیم» به خبرنگاران در بروکسل گفت: فکر نمی‌کنم امروزه هیچ کشوری بتواند در انزوا مقتدر باشد. اروپا و آمریکا هیچ گزینه‌ای جز همکاری نزدیک با یکدیگر ندارند.

 

تاسک و یونکر در نامه‌ای مشترک اعلام کردند که می‌خواهند درباره چالش‌های بی سابقه از جمله داعش، درگیری در اوکراین و توافق تجاری اتحادیه اروپا – آمریکا مذاکره کنند.

 

آنها در این نامه ضمن تبریک به ترامپ گفتند ما از این فرصت استفاده می‌کنیم تا از شما دعوت کنیم که در اولین فرصت برای حضور در نشست اتحادیه اروپا – آمریکا به اروپا سفر کنید. این مذاکره به ما اجازه می‌دهد تا مسیر روابطمان را برای چهار سال آتی مشخص کنیم.

 

تاسک گفت: ایتالیایی‌ها، ایرلندی‌ها، لهستانی‌ها، آلمانی و اسپانیایی‌ها به ساخت آمریکا کمک کرده‌اند. ما ضمن احترام قائل شدن برای انتخاب دموکراتیک مردم آمریکا کاملا از چالش‌های جدیدی که این نتایج به همراه دارد مطلع هستیم. یکی از این چالش‌ها بلاتکلیفی در خصوص آینده روابط آمریکا – اروپاست. رویدادهای ماه‌ها و روزهای اخیر زنگ هشداری برای تمامی افرادی است که به دموکراسی لیبرال اعتقاد دارند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------