به لطف اوباما، دونالد ترامپ اختیارات وحشتناکی خواهد داشت / چرا آمریکایی ها این روزها نگران قدرت بی حد و حصر رئیس جمهور منتخب هستند؟



  اخبار بین  الملل ,خبرهای بین  الملل , ترامپ

در ماه ژانویه دونالد ترامپ در شرایطی فرمانده کل قوا می‌شود که قدرت ریاست جمهوری هرگز گسترده تر و بدون کنترل تر از این نبوده است.

  اینترسپت نوشت: در ماه ژانویه دونالد ترامپ در شرایطی فرمانده کل قوا می‌شود که قدرت ریاست جمهوری هرگز گسترده تر و بدون کنترل تر از این نبوده است. او یک برنامه عجیب و غیر قابل توصیف برای هواپیماهای بدون سرنشین دارد و می خواهد زندان گوانتانامو را به شیوه خودش کنترل کند.

 

اف بی آی در زمان او، شبکه ای از 15000 خبرچین خواهد بود که به جاسوسی از مساجد و مسلمانان و سایر فعالان خواهند پرداخت و امپراتوری نظارتی ترامپ را در همه جا حاکم کرده و حکومتی از قوانین محرمانه را پی خواهند افکند که با ماهیت رازآلود نهفته در ذات شان فضایی امنیتی را بوجود خواهند آورد. حتی بسیاری نگران هستند که او با حمله اتمی به کشورهای مسلمان، بحران را فراتر از انتظارها افزایش دهد.

 

به گزارش انتخاب ؛ هیلاری کلینتون با شکست در انتخابات همچنان در شوک به سر می برد، دموکرات ها که به طور ناگهانی خود را در موقعیت تخلیه کاخ سفید می بینند، ترامپ را یک مرد دیوانه، خطرناک و نامناسب برای اداره کشور توصیف کرده اند.

 

در سال های پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر، دیک چنی، معاون رئیس جمهور و مشاور حقوقی‌اش دیوید ادینگتون، به طرز چشمگیری قدرت مقام ریاست جمهوری را برای دفاع از کشور در زمان جنگ افزایش دادند و حتی با چشم پوشی از محدودیت های قانونی در مورد چیزهایی مثل شکنجه و استراق سمع دولتی، این کار را کردند. دموکرات های کنگره به طور کلی مجبور به پذیرش این طرح شدند، اما چند تلاش نافرجام برای بازگرداندن آن نیز انجام دادند. اما آن ها با روی کار آمدن اوباما از تلاش برای اصلاح این تغییرات دست برداشتند. اما به نظر می رسد اکنون بیش از هر زمان دیگری نیاز به کاهش اختیارات رییس جمهور احساس می شود.

 

به عنوان مثال در سال 2015 پس از ماجراهای تظاهرات در فرگوسن، اوباما فرمان منع انتقال برخی از سلاح های نظامی مازاد به پلیس را امضا کرد، از جمله خودروهای زرهی، نارنجک انداز، سرنیزه، و مهمات با کالیبر بالا. ترامپ که پیش از این از محکوم کردن اقدامات پلیس به دلیل خشونت یا قتل خودداری کرده است به راحتی می تواند لغو ممنوعیت این طرح را به اجرا بگذارد.

 

ترامپ گفته است که برنامه ویژه ای برای اخراج مهاجران دارد. البته باید توجه داشت که دولت اوباما نیز تعداد زیادی از مهاجران را (حدود دو و نیم میلیون نفر) مجبور به خروج کرده است که این میزان در دوران هیچ یک از روسای جمهور پیشین سابقه نداشته است. اوباما در حال حاضر نیز صدها هزار نفر از مهاجران را در بازداشتگاه ها زندانی کرده است.

 

ترامپ همچنین 35000 نفر از کارکنان اف بی ای و شبکه ای از 15000 خبرچین را سازماندهی خواهد کرد. وی گفته است مسلمانان آمریکایی مجبور به ثبت نام در لیست های دولت هستند و باید اطلاعات شخصی شان را در اختیار نهادهای امنیتی بگذارند.

 

ترامپ همچنین می تواند بسیاری از طرح هایی که برای کنترل شکنجه در زندان ها وضع شده بود را لغو کند و تلاش های اوباما برای کاهش زندانیان زندان گوانتانامو را متوقف سازد. مایکل هیدن رییس سابق سیا و جان برنان مدیر فعلی سازمان سیا هر دو اصرار دارند که مقامات این سازمان در برابر هر دستوری مبنی بر شکنجه زندانیان مقاومت کرده اند و هر دو نفر از عملکرد سیا دفاع کرده اند اما برنان گفته است که برخی از این تاکتیکها در مواردی می تواند مفید باشد. استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین نیز که پیش از این حواشی بسیاری برای آمریکا در پی داشته است در دوران ترامپ می تواند نگرانی های بسیاری ایجاد کند.

 

شاید نگران کننده ترین موضوع این است که پیش بینی می شود ترامپ یک جنگ بی سابقه در مورد آزادی مطبوعات برپا خواهد کرد. ساز و کار این چنین برخوردهایی با مطبوعات در دوران جرج بوش گذاشته شده بود اما اوباما در دوران خود برای لغو چنین اختیاراتی تلاش جدی نکرد.

 

در مجموع به نظر می رسد بسیاری از مواردی که امروز آمریکایی ها را نگران کرده است، به اختیارات زیاد رییس جمهور مربوط می شود که در زمان جرج بوش ایجاد شد اما دموکرات ها پس از روی کار آمدن در هشت سال گذشته تلاشی برای کنترل و تعدیل آن انجام ندادند و امروز ترامپ می تواند با بهره برداری از این اختیارات آمریکا و جهان را برای مردمانش ناامن‌تر از قبل سازد.

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------