آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آمریکا سلاح‌هایی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار به تل آویو می‌دهد

روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد دولت بایدن قصد مجهز کردن تل آویو به سلاح‌هایی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار را دارد. به گزارش ایسنا،…

آیا نوبت فرانسه هم می رسد؟



  اخباربین الملل  ,خبرهای   بین الملل ,فرانسه

باید دید با گذشت 15 سال از انتخابات ریاست جمهوری سال 2002 فرانسه، آیا مردم فرانسه همچنان در برابر خطر راست های افراطی متحد می مانند یا اینکه به استقبال آنها خواهند رفت.

 به  گزارش  عصر  ایران  ؛پس از رای آوردن رفراندوم خروج از اتحادیه اروپا در بریتانیا (برگزیت) و پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات اخیر ریاست جمهوری در آمریکا حالا همه چشم ها به فرانسه دوخته شده است؛ جایی که قرار است 5 ماه دیگر انتخابات ریاست جمهوری در آن برگزار شود.

 

راست های فرانسوی از نتیجه رفراندوم برگزیت و انتخابات آمریکا دلگرم شده اند و می خواهند پس از سال ها و دهه ها تلاش ناکام، کاخ الیزه را به دست بگیرند.

 

خانم "مارین لوپن" رهبر حزب دست راستی " جبهه ملی فرانسه " از نخستین کسانی بود که پس از تصویب رفراندوم برگزیت و انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا با ارسال پیام تبریک ابراز شادمانی کرد.آیا نوبت فرانسه هم می رسد؟

 

شاید چشم انداز در داخل فرانسه هیچ گاه به اندازه امروز برای پیروزی جریان راست افراطی مهیا نشده باشد؛ پیروزی دست راستی ها و جنبش های پوپولیستی در دو انتخابات پیشین در بریتانیا و آمریکا یک علامت خوب برای راست های افراطی فرانسه است.

 

فرانسه البته کشوری است که سابقه ای بیش از دو قرنی در زمینه دموکراسی دارد و در تاریخچه خود سابقه بالا آمدن نامزد حزب دست راستی جبهه ملی به مرحله دوم انتخابات را نیز دارد؛ در انتخابات ریاست جمهوری سال 2002 " ژان ماری لوپن " رهبر سابق جبهه ملی فرانسه توانست با کسب بیش از 17 درصد از آرا به مرحله دوم صعود کند و رقیب ژاک شیراک باشد که برای دور دوم ریاست جمهوری خود می جنگید.

 

مردم فرانسه در آن تاریخ اما اقدامی کم سابقه از خود به نمایش گذاشتند و در برابر تهدید ناشی از پیروزی یک نامزد راست افراطی در انتخابات با یکدیگر متحد شدند و اتحاد راست های میانه و چپ ها شیراک را در مرحله دوم انتخابات به پیروزی رسانید، شیراک توانست در مرحله دوم با پیروزی قاطع و کسب 82 درصد از آرای فرانسوی ها به کاخ الیزه راه یابد.

 

امروز اما با گذشت نزدیک به 15 سال از آن روزها، وضعیت و شرایط فرانسه و اتحادیه اروپا و حتی جهان دگرگون شده است، مساله مهاجرت ها که دو سالی است به طور جدی و فراگیر غالب کشورهای اروپایی از جمله فرانسه را درگیر خود ساخته شعارهای بیگانه هراسانه و مهاجرستیزانه راست های افراطی را پیش چشم مردم موجه تر کرده است.

 

از سوی دیگر افزایش هراس از تهدیدات و حملات تروریستی – که در اغلب موارد به نحوی با مساله مهاجرت ها نیز پیوند دارد – بر آتش هیزم مهاجرت ستیزی افزوده است، فرانسه در سال گذشته شاهد دو حمله گسترده و خونین تروریستی بوده است که در اثر آنها بیش از 200 نفر کشته و افزون بر 500 نفر زخمی شده اند؛ از زمان جنگ دوم جهانی بدین سو وجود چنین کشتارهایی در کشورهای اروپای غربی بی سابقه است.

 

راست های افراطی در فرانسه امیدوارند با تغییر شرایط در یکی دو سال گذشته میزان آرای آنها در انتخابات ریاست جمهوری 5 ماه آینده فرانسه به طور قابل ملاحظه ای بالا رفته باشد.

 

خانم مارین لوپن بسیار امیدوار است که نتیجه تحولات دو سال گذشته در کشورش و قاره اروپا را در انتخابات آتی فرانسه برداشت کند، او امیدوار است با رای مردم فرانسه نخستین رییس جمهور زن فرانسه شود.

 

 نتیجه رفراندوم برگزیت و انتخابات اخیر آمریکا هر دو برای ناظران سیاسی شگفت انگیز و شوکه کننده بوده است و حالا خانم لوپن امیدوار است نتیجه انتخابات ریاست جمهوری فرانسه هم چنین باشد.

 

در صورت پیروزی راست های افراطی در انتخابات آتی فرانسه می توان این نتیجه گیری و برداشت را داشت که نتیجه رفراندوم اخیر در بریتانیا و انتخابات آمریکا تنها یک حادثه منحر به فرد نبوده و در کشورهای اروپای – به ویژه غربی- و آمریکای شمالی جنبشی در حال شکل گیری است که به طور جدی خواهان بازگشت به الگوی دولت های ملی و مرزهای مشخص و محدود است.

  

باید دید با گذشت 15 سال از انتخابات ریاست جمهوری سال 2002 فرانسه، آیا مردم فرانسه در انتخابات آینده همچنان در برابر خطر راست های افراطی متحد می مانند یا اینکه این بار بر خلاف 15 سال پیش، با رای خود به استقبال آنها خواهند رفت.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------