روسیه ناتو را بدون آمریکا نابود شده اعلام کرد



  اخباربین الملل ,خبرهای  بین الملل, روسیه

روسیه اعلام کرد که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به آمریکا وابسته شده و بدون کمک های این کشور نمی تواند به موجودیت خود ادامه دهد.

 به گزارش ایرنا، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه روز دوشنبه در فیس بوک خود با اشاره به هشدار ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به رئیس جمهوری منتخب آمریکا در روزنامه انگلیسی گاردین، نوشت: این پیام نشانگر نگرانی رهبری ناتو از ادامه موجودیت خود در صورت خودداری دونالد ترامپ از ادامه کمک های گسترده به پیمان است.

 

زاخارووا نوشته است: مفهوم این پیام به این پرسش محدود می شود که چه کسی در آینده نقشی رهبری را بر عهده خواهد داشت و هزینه های این ائتلاف را تامین می کند. یا چه کسی بهای ددمنشی هایی که به دستور واشنگتن و به دست ناتو صورت گرفته را خواهد پرداخت؟

 

وی ادامه داد: ناتو همچنین با پیروی از دستورهای نخبگان واشنگتن در برخی کشورهای عضو پیمان بگونه گسترده نیروهای نظامی و بیشتر آمریکایی مستقر کرده است، این اقدام در زمان صلح انجام می گیرد و در آینده با قطع کمک های واشنگتن چه پاسخی به ملت های خود خواهد داد.

 

زاخارووا نوشت: ملت های اروپایی اقدام های ناتو را به ویژه پس از جنگ تحریم ها که با روسیه راه انداخته اند و بر اثر آن اقتصاد برخی کشورهای این قاره آسیب دیده را نمی بخشند.

 

سخنگوی وزارت خارجه روسیه افزود: ناتو همچنین نسبت به اقدام های نیروهای آمریکایی در افغانستان و افزایش چندبرابری تولید مواد مخدر در این کشور چشم پوشی کرد، در حالیکه بخش قابل توجهی از این مواد به کشورهای اروپایی سرازیر می شود.

 

زاخارووا افزود: از سوی دیگر، ناتو در مورد قتل بیش از یکهزار سرباز کشورهای عضو در ماجراجویی های آمریکا در عراق سکوت کرد و دلیل آن پرداخت کمک های واشنگتن به این پیمان بود.

 

وی در پایان با اشاره به اینکه پیام دبیرکل ناتو نشان می دهد، این پیمان حتی حاضر به کاهش کمک های آمریکا است و فقط می خواهد از حمایت های کاخ سفید برخوردار باشد، نتیجه گیری کرده است: سران ناتو نمی خواهند چشم ها را باز کنند و واقعیت ها را ببینند که تا چه اندازه کشورهای اروپایی در برابر آمریکا وابسته، بدون اختیار و بی اراده شده و سرنوشت خود را به دست سران این کشور سپرده اند.

 

استولتنبرگ دبیرکل ناتو پس از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با هشدار به وی درباره هر گونه تصمیم گیری یکجانبه، تاکید کرد که این اقدام چه برای اروپا و چه واشنگتن یک گزینه نیست.

 

وی در مقاله ای که نشریه انگلیسی گاردین منتشر کرد، نوشت: غرب با بزرگ ترین چالش امنیتی در طول یک نسل روبرو شده است.

 

دبیرکل ناتو با اشاره به کمک این پیمان به واشنگتن در پی حمله های 11 سپتامبر (مشارکت در اشغال افغانستان و عراق)، هشدار داد: اکنون به جای تعمیق اختلاف ها بین 28 عضو ناتو، زمان تقویت عوامل یکپارچگی به فرماندهی نیرومند آمریکا فرا رسیده است و هنگام تردید در باره ارزش مشارکت و همکاری اروپا و ایالات متحده نیست.

 

استولتنبرگ در پایان نوشت: به طور طبیعی اختلافاتی داریم، اما سران کشورهای عضو ناتو در دو سوی اقیانوس اطلس (اروپا و آمریکا) و در همه طیف های سیاسی، همیشه این روابط یکتا و پیوند دهنده را تائید کرده اند.

 

ترامپ در مبارزات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با منسوخ خواندن ناتو، تردیدهایی را در باره کمک به یک کشور عضو این پیمان که هدف حمله خارجی قرار گرفته باشد، ایجاد کرد.

پس از این تردید آفرینی، استولتنبرگ پذیرفت که متحدان آمریکا در ناتو باید مشارکت (مالی) خود را افزایش دهند که ترامپ نیز همین تقاضا را مطرح کرده بود، زیرا واشنگتن 70 درصد بودجه این پیمان را تامین می کند.

 

روابط مسکو و ناتو در سه سال اخیر بر اثر مساله اوکراین، روند شتابان گسترش نفوذ نظامی این پیمان به نزدیک و حتی هم مرز روسیه و همچنین استقرار اجزای سامانه موشکی آمریکا در شرق اروپا پرتنش شده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------