گزینه های دولت ترامپ چه کسانی هستند؟



  اخباربین الملل,خبرهای  بین الملل, ترامپ

در شرایطی که نزدیک به دو هفته از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گذشته، تنها تعداد انگشت شماری از اعضای کابینه دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری منتخب مشخص شده است.

به گزارش ایرنا، ترامپ گرچه تقریبا هر روز با شخصیت ها و چهره های مختلف سیاسی در باشگاه گلف خود در ایالت نیوجرسی دیدار می کند و گفته می شود که سرپرست برخی وزارتخانه ها را هم انتخاب کرده، اما اطلاعات چندانی در این رابطه به رسانه ها نداده است. برخی می گویند که شاید این اقدام در پاسخ به جهت گیری اغلب رسانه های آمریکایی علیه ترامپ در جریان رقابت های انتخاباتی است.

 

به هر صورت تاکنون تنها چند اسم کابینه ترامپ نهایی شده است. یکی از این شخصیت ها مایک پنس فرماندار ایالت ایندیانا است که از ماه ها قبل مشخص بود که در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات، معاون وی خواهد بود.

 

وی که ترامپ را در جریان رقابت ها همراهی کرد، طبق قانون ریاست سنای آمریکا را هم بر عهده خواهد داشت و در صورت برابری آرای نمایندگان موافق و مخالف یک لایحه در سنا، رای وی سرنوشت آن لایحه را مشخص می کند. پنس همچنین گزینه اصلی برای هدایت کاخ سفید در صورت برکناری، استعفا یا مرگ رئیس جمهوری است.

 

ترامپ بعد از انتخابات، تکلیف دو سمت دیگر در دولت را هم مشخص کرد ؛ «رینس پریباس» به عنوان رئیس کارکنان کاخ سفید و «استیو بانون» به سمت مشاور عالی و استراتژیست ارشد منصوب شدند.

 

پریباس که از پنج سال پیش ریاست کمیته ملی حزب جمهوریخواه را بر عهده دارد، در انتخاب و چینش کارکنان کاخ سفید اعمال نفوذ خواهد داشت و یکی از مشاوران نزدیک رئیس جمهوری خواهد بود.

 

استیو بانون رئیس اجرایی سایت خبری «بریت بارت» بوده، سابقه خدمت در نیروی دریایی آمریکا را دارد و شغل های متعددی هم در زمینه بانکداری سرمایه‌گذاری داشته است.

 

مخالفان بانون از وی به عنوان یک نژاد پرست یاد می کنند، گرچه وی این اتهام را قبول ندارد. وی هفته ها قبل از انتخابات به ریاست اجرایی ستاد انتخابات ترامپ منصوب شد و یک وزنه سیاسی در کاخ سفید خواهد بود.

 

ترامپ همچنین تاکنون تکلیف سه سمت مهم دیگر را هم در زمینه امنیت ملی مشخص کرده است. جف سشنز سناتور ایالت آلاباما به عنوان دادستان کل (وزیر دادگستری)، مایکل فلین ژنرال بازنشسته ارتش به عنوان مشاور امور امنیت ملی و مایک پمپئو نماینده ایالت کانزاس در مجلس نمایندگان آمریکا برای ریاست سازمان امنیت مرکزی آمریکا (سیا) معرفی شدند.

 

سشنز سابقه دو دهه فعالیت در سنای آمریکا را دارد. وی در دولت رونالد ریگان برای قضاوت فدرال به کنگره معرفی شده، اما به علت برخی اتهامات مطرح شده با عنوان 'دیدگاه های نژادپرستانه' از این سمت باز مانده بود. وی در زمینه مهاجرت دیدگاهی تقریبا همسو با رئیس جمهوری جدید دارد.

 

مایک پمپئو یک دانش آموخته رشته حقوق است که برای نزدیک به پنج سال نمایندگی یکی از حوزه های انتخابیه ایالت کانزاس در مجلس نمایندگان آمریکا را بر عهده داشته است. وی عضو جنبش تی پارتی است و در زمره مخالفان جدی توافق هسته ای با ایران قرار میگیرد.

 

مایکل فلین هم ژنرال سه ستاره بازنشسته ارتش آمریکا و از چهره هایی است که از ابتدای رقابت ها به حمایت از ترامپ پرداخته بود. وی سابقه خدمت به عنوان مشاور فرمانده نظامیان آمریکایی در عراق و افغانستان را دارد و از منتقدان اصلی سیاست خارجی دولت اوباما است.

 

این افراد تنها گزینه های نهایی دولت ترامپ هستند ؛ گرچه اسامی زیادی برای تصدی وزارتخانه های دولت بعدی مطرح شده است.

 

وزارت امنیت داخلی (Homeland Security) در دولت ترامپ به دلیل نقشی که در طرح های دولت برای برخورد با مهاجران غیرقانونی خواهد داشت، از اهمیت ویژه برخوردار است.

 

«جان کلی» ژنرال بازنشسته آمریکایی یکی از گزینه هایی است که برای تصدی این وزارتخانه مطرح شده است. وی یکی از مخالفان جدی استفاده از زنان در واحد های رزمی ارتش آمریکا بوده و تحلیلگران می گویند که تیم ترامپ مایل به استفاده از تجارب وی در مرزهای جنوبی است.

 

«فرانسس تاونسند» از دیگر گزینه های مطرح برای این سمت است. وی یکی از مقام های ارشد وزارت امنیت داخلی در دولت جرج دبلیو بوش بوده است و سابقه فعالیت در پست های کلیدی وزارت دادگستری از جمله مشاور وزیر دادگستری را هم در کارنامه دارد.

 

«کریس کوباک» وزیر محلی امور ایالت کانزاس هم از جمله دیگر گزینه های مطرح برای وزارت امنیت داخلی است.

 

ترامپ برای وزارت امور خارجه هم گزینه های متعددی را در نظر گرفته است. «میت رامنی» نامزد شکست خورده انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 یکی از محتمل ترین این گزینه ها است. ترامپ و رامنی در جریان رقابت های انتخاباتی اظهارات تندی علیه یکدیگر داشتند، اما این اظهارات مانع همکاری آنها نشده است.

 

علاوه بر رامنی اسم های دیگری هم برای وزارت خارجه مطرح شده است ؛ «رودی جولیانی» شهردار سابق نیویورک، «جان بولتون» سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل، «نیوت گینگریچ» رئیس سابق مجلس نمایندگان، «نیکی هالی» فرماندار کارولینای شمالی و «باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی سنا.

 

برای وزارت دفاع هم برخی منابع آگاه اسم «جیمز ماتیس» ژنرال بازنشسته نیروی دریایی را مطرح می کنند. وی از فرماندهان با سابقه آمریکایی است که در تهاجم نظامی آمریکا به عراق ایفای نقش کرده است.

 

«دیوید پترائوس» از دیگر ژنرال های بازنشسته ارتش آمریکا هم چهره دیگری است که برای تصدی وزارت دفاع مطرح شده است. وی برای نزدیک به یک سال در دوره باراک اوباما ریاست سازمان سیا را بر عهده داشت.

 

«جک کین» ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا، «استیفن هدلی» مشاور سابق امنیت ملی و «جیم تلنت» سناتور سابق ایالت میزوری هم از دیگر گزینه های مطرح برای وزارت دفاع هستند.

 

برخی گزینه های مطرح شده برای وزارت خزانه داری را هم «استیون نیوکین» رئیس هیات مدیره یک شرکت سرمایه گذاری خصوصی و متصدی امور مالی ستاد انتخابات ترامپ، «توماس باراک جونیور» سرمایه گذار حوزه مسکن، «جب هنسارلینگ» نماینده ایالت تگزاس و رئیس کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان آمریکا و «تیم پالنتی» فرماندار سابق ایالت مینه سوتا تشکیل می دهند.

 

در این میان اما اسم های دیگری هم برای سمت های مختلف مطرح شده است. « تولسی گابارد» نماینده حزب دمکرات در مجلس نمایندگان آمریکا، «الین چائو» وزیر کار دولت جرج دبلیو بوش، «مری فلین» فرماندار ایالت اوکلاهما و «ریک پری» فرماندار ایالت تگزاس تنها گوشه ای از این اسامی است.

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------