آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آمریکا سلاح‌هایی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار به تل آویو می‌دهد

روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد دولت بایدن قصد مجهز کردن تل آویو به سلاح‌هایی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار را دارد. به گزارش ایسنا،…

ژنرال السیسی: مصر کشور کوچکی نیست که تابع عربستان باشد



  اخباربین الملل,خبرهای  بین الملل , السیسی

السیسی به امیر کویت گفته است که «لازم است ریاض به اختلاف دیدگاه‌ها[ی خود با قاهره] در خصوص بسیاری از مسائل سیاسی عربی و منطقه‌ای احترام بگذارد زیرا مصر کشوری کوچک نیست که دنباله‌رو عربستان سعودی قرار بگیرد».

 اختلافات قاهره-ریاض هنوز به قوت خود باقی است. منابعی در ریاست جمهوری مصر می‌گویند، رئیس جمهورشان تأکید کرده که مصر کشور کوچکی نیست که تابع عربستان باشد.

 

به گزارش فارس، روابط مصر و عربستان همزمان با فصل سرما، وارد مرحله‌ای سرد شده است. تلاش‌های امارات و کویت برای میانجیگری میان دو طرف هنوز به جایی نرسیده است.

 

روزنامه الاخبار لبنان در این خصوص گزارش داد که بعد از تلاش‌های امارات عربی متحده طی چند هفته گذشته و سفر مقامات مصری و اماراتی به دو کشور هنوز راه به جایی نبرده است. قاهره و ریاض همچنان بر سر مواضع سیاسی خود هستند و اکنون امیر کویت هم وارد مرحله میانجیگیری میان عربستان و مصر شده است.

 

بعد از آنکه شرکت نفت عربستان (آرامکو) ارسال نفت و مشتقات آن را برای مصر تا اطلاع ثانوی قطع کرد، اکنون کویت تلاش می‌کند تا مقادیری از نیاز مصر به نفت را جبران کند و از اختلافات سیاسی قاهره و ریاض بکاهد. 

 

الاخبار فاش کرد: طبق گفته منابعی در ریاست جمهوری مصر، صباح الاحمد الصباح امیر کویت وعده کرده است که بسرعت بحران را از طریق دیدار با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر که دو روز گذشته با او انجام داد، مهار کند و السیسی نیز در این دیدار او خواسته که در خصوص مسئله (واگذاری) جزیره تیران و صنافیر (به عربستان) که اکنون پرونده آن در دادگاه مصر باز است و او نمی‌تواند در خصوص آن صحبت کند، به مصر فشار وارد نکنند. 

 

منابع ریاست جمهوری مصر همچنین گفتند که السیسی به امیر کویت گفته است که «لازم است ریاض به اختلاف دیدگاه‌ها[ی خود با قاهره] در خصوص بسیاری از مسائل سیاسی عربی و منطقه‌ای احترام بگذارد زیرا مصر کشوری کوچک نیست که دنباله‌رو عربستان سعودی قرار بگیرد». 

 

در عین حال، السیسی به امیر کویت گفته است که «به ملک سلمان احترام می‌گذارد» اما انتقاد آشکاری که از سیاست خارجی مصر شده «اصلا قابل قبول نیست و همچنین اتفاقاتی که بعداً مثل توقف صادرات نفت عربستان به مصر افتاد، روابط دو طرف را بد جلوه داد» و او (السیسی) را در داخل مصر در تنگنا قرار داد که غیرقابل پذیرش بود. 

 

رئیس جمهور مصر همچنین به امیر کویت گفته است که البته او مواضع کشورهای عربی خلیج فارس را پس از «انقلاب 30 ژوئیه» [برکنار محمد مرسی] و حمایتی که از مصر کردند فراموش نکرده است اما «نباید [چنین مواضعی] در مقابل کاستن از جایگاه مصر باشد». 

 

اختلاف قاهره و ریاض

سوریه و یمن از جمله اختلافات مصر و عربستان است. از طرفی دیگر واگذاری دو جزیره مصر تیران و صنافیر که دولت السیسی به آن اقدام کرد و دادگاهی در مصر این واگذاری را بر اساس اعتراضان مصری‌ها باطل دانست، سبب اختلاف دو طرف شده است. 

 

الاخبار در این خصوص نوشت: قاهره مصمم است که از توافق [واگذاری] تیران و صنافیر صرف‌نظر و دیدگاهش در حمایت از بشار اسد رئیس جمهوری سوریه و رد گروههای مسلح معارض را حفظ کند. این گامی است که قاهره معتقد است می‌تواند در کنار طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در آن نقش ایفا کند بخصوص بعد از آنکه دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا روی کار خواهد آمد و امکان تغییر سیاست آمریکا در قبال سوریه وجود دارد؛ بنابراین وزارت امور خارجه مصر تلاش می‌کند تا دیدگاه آن دسته از کشورهای عربی که پیشتر خواستار کناره‌گیری اسد از قدرت شده بودند، به دیدگاه خود نزدیک کند بخصوص اینکه وزارت خارجه سوریه سیاست بازی در قبال همتای مصری خود نشان داده است. 

 

الاخبار افزود: اما در مقابل، ریاض سیاست‌های قاهره در خصوص سوریه را که تلاش می‌کند کرسی دمشق در اتحادیه عرب را دوباره فعال کند و حمایتش را در مبارزه با تروریسم به دست آورد، رد می‌کند به سیاست خارجی مصر اعتراض شدیدی دارد.

 

الاخبار نوشت: همچنین سیاست مصر در پرونده یمن نیز که مدتی سکوت پیشه کرده بود، شاهد تحول است. چرا که برخی طرف‌های حاکمیتی در مصر وارد ارتباط با جماعت انصارالله (حوثی‌ها) شده‌اند تا با آنان به راهکاری برای پایان دادن به کشمکشی برسند که بیش از یک سال و اندی است ادامه دارد و هدفش حفظ یکپارچگی یمن و حضور حوثی‌ها در قدرت است؛ چیزی که ریاض آن را بشدت رد می‌کند و آن را بر خلاف منافع خود می‌بینند. 

 

الاخبار در پایان گزارش کرد که امارات هنوز بر خلاف سرسختی قاهره و ریاض در مواضع خود، امیدش را برای میانجیگیری (موفق) از دست نداده و قرار است که دیدارهای پنهانی و آشکار دیگری میان هیئت‌هایی از امارات و کویت انجام شود تا این بحران [میان ریاض و قاهره] پایان یابد بخصوص که نگرانی کشورهای عربی خلیج فارس از سیاست‌های احتمالی دولت جدید آمریکا در خاورمیانه بخوبی نمایان شده است . 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------