پولیتیکو: دور دونالد ترامپ پُر از ژنرال است / آیا این یک خطر است؟



  اخباربین الملل  ,خبرهای بین الملل ,دونالد ترامپ

پولتیکو نوشت: دونالد ترامپ ژنرالهای ارتش را برای بالاترین رتبه های دولت خود برگزیده است که در سیاست مدرن امر معمولی نیست. از این رو بسیاری از نمایندگان، دیپلمات ها و مقامات امنیت ملی از وابستگی شدید رییس جمهور منتخب به نظامیان برای شاکله سیاست خارجی و امنیتی کشور نگرانند.

 به گزارش  انتخاب ؛ این بدان معنی نیست که گزینه های ترامپ لیاقت کافی ندارند بلکه به طور خاص انتخاب ژنرال بازنشسته ارتش جیم متیز به عنوان وزیر دفاع تحسین بسیاری را بعد از اعلام عمومی روز سه شنبه به دنبال داشت.

 

اما افراد با تجربه در حوزه امنیت ملی معتقدند برق ستاره های روی دوش این ژنرال ها میتواند ترامپ را کور کند و همین امر منجر به وابستگی شدید او به ارتشی های سابق برای سمت های بالای کشور است و این مساله اصول قانون اساسی کنترل مدنی دولت را زیر سوال میبرد. دست کم چهار ژنرال بازنشسته برای سمت های کلیدی دولت ترامپ انتخاب شده اند.

 

علاوه بر این کارشناسان هشدار داده اند که دولت ترامپ بیش از هر چیز به سیاست های دفاعی و خارجی از لنز نظامی نگاه میکند وبه همین واسطه دیپلماسی و دیگر اهرم های قدرت ملی را نادیده میگیرد. این برای دولتی با ریاست رییس جمهوری که هیچ تجربه سیاسی ای ندارد خطرناک است.

 

ویلیام پری رییس پنتاگون در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون به پولیتیکو گفته که من یک ارتشی بازنشسته را برای پست وزارت دفاع پیشنهاد نمیدهم.

 

پری گفته این عامل نگرانی های جدی ای است. قرار گیری یک ژنرال ارتش در پست وزارت دفاع و وزارت خارجه ایده خوبی نیست. من ترجیح میدهم کسانی با پیشینه دیپلماسی و سیاسی را در این پست ها ببینم تا یک ژنرال ارتش را.

 

پول کرن یکی از ژنرال های بازنشسته ارتش نیز همین استدلال را برای انتخاب ارتشی ها از سوی ترامپ داشت و گفته گرچه این برای ترامپ به عنوان یک تاجر منطقی است که به دنبال توصیه های بازنشسته های ارتش درمورد امنیت ملی برود اما اگر این تعداد زیاد باشد منجر به اموری خواهد شد که ما خواهان دیدن آن نیستیم.

 

علاوه بر جیم متیز به عنوان وزیر دفاع ترامپ ژنرال بازنشسته دیگری را به عنوان مشاور امنیت ملی خود و وزیر امنیت میهن برگزیده است. این دو نفر به ترتیب مایکل فلین و آدام جی کوهن هستند.

 

این اولین بار نیست که روسای جمهوری ژنرال های بازنشسته ارتش را برای پست های مهم امنیت ملی انتخاب میکنند. پست مشاوره امنیت ملی از جمله پست هایی است که نیازی به تایید مجلس سنا ندارد. این پست در زمان جرج بوش به برنت اسکوکروفت یکی از فرماندهان نیروی هوایی سپرده شده بود. کالین پاول وزیر امور خارجه جرج بوش نیز سه سال به عنوان مشاور امنیت ملی رونالد ریگان خدمت کرده بود. اولین مشاور امنیت ملی اوباما نیز جیم جونز یکی از دریاسالاران بازنشسته ارتش بود.

 

اما انتخاب متیز از سوی ترامپ سنت دیرینه عدم انتخاب بازنشسته های ارتش برای وزارت دفاع را شکست. آدام شیف یکی از دموکرات های ارشد کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان گفته این چیزی است که کنگره باید به آن توجه جدی داشته باشد و من معتقدم از این طریق میتوانیم وزیر دفاع عالی ای داشته باشیم.

 

با این وجود سایر ژنرال های بارنشسته از هیاهوی ایجاد شده پیرامون انتخاب نظامیان برای مناسب بلند پایه کشور تعجب کردند و گفتند که هیچ خطر بزرگی به واسطه انتخاب متیز برای وزارت دفاع و یا تصدی سایر پست های کابینه با ارتشی ها نمیبینند.

 

ژنرال ویزلی کلارک فرمانده سابق ناتو که در سال 2004 کاندیدای حزب دموکرات برای ریاست جمهوری در انتخابات درون حزبی بود در مصاحبه ای اظهار داشت که آنها میدانند که چطور یک سیستم از بالا به پایین اداره میشود و به طرز فوق العاده ای نسبت به موضوع اعدام حساسند. آنها تنها شجاعت فیزیکی ندارند بلکه شجاعت روحی هم دارند. از این رو من فکر میکنم به جایی اینکه یک موضوع کلی را نفی کنیم باید به مصادیق این انتخاب بپردازیم

 

جوزف ریلیستون ژنرال بازنشسته نیروی هوایی و معاون رییس کارکنان ستاد مشترک نیز گفته: متیز اخلاقیات والایی دارد. او به شدت در خاورمیانه مورد تحسین و احترام است. ما در این زمینه نیاز به کمک شدید داریم. او در ناتو تجربه دارد و فرد با کفایتی درا ین زمان خاص است.

 

اما برخی نمایندگان و کارشناسان امنیت ملی نسیت به تمایلات بلقوه او ابراز نگرانی کردند. ادام اسمیت یکی از دموکرات های برجسته کمیته سرویس های مسلح مجلس نمایندگان نسبت به انتخاب متیز هشدار داده و گفته نکته اینجاست که نقطه نظرات نظامی از نقطه نظرات مدنی متمایز است و من فکر میکنم ما به یک رویکرد میانه زمانی که وارد عرصه سیاست خارجی میشویم نیاز داریم.

 

سایرین نیز با این نظر موافقت کرده اند. گوردون آدامز یکی از مقامات سابق کاخ سفید و استاد دانشگاه آمریکن گفته این در مورد شخصیت ها نیست. مشکل ساختار است. رییس جمهوری که چیزی در مورد سیاست خارجی نمیداند و معاون رییس جمهوری که چیزی از سیاست خارجی بلد نیست در حال حاضر خودشان را با افرادی که ستاره هایی بر دوششان است محاصره شده اند. این با سنت آمریکایی در کنترل مدنی متفاوت است.

 

او افزود: فقط به این دلیل که اینها یونیفورم دارند آنها را متمدن نمیکند. آنها همچنان بر توصیه های نظامی تاکید دارند . متیز یک فرمانده جنگی عالی است اما این مساله او را به یک سیاست گذار خوب تبدیل نمیکند.

 

جیم وولسی رییس سابق سازمان سیا و یکی ا ز مشاورات تیم ترامپ در مصاحبه ای گفته متیز و پترائوس نقش کلیدی در فرونشاندن درگیری در استان الانبار عراق بازی کرده اند و این کار را بدون به کار بردن زور انجام داده اند.

 

وولسی گفته یکی از مهمترین جنبه های آزادسازی الانبار مساله جنگ نبود بلکه اقتصاد بود. آنها کار بزرگی را برای بازگرداند اهل تسنن محلی به شهر و آغاز مجدد کار و تلاش های اقتصادی در شهر انجام دادند.

 

او گفته اگر کنگره نسبت به تعدد ژنرال های بازنشسته در کابینه ترامپ نگران است این مساله باید در فرآیند تایید اعتبار اعضای کابینه روشن شود. سنا کاملا آزاد است که به گزینه های پیشنهادی ترامپ رای ندهد.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------