گزارش کاخ سفید از جنگ آمریکا علیه القاعده در کشورهای مختلف



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , کاخ سفید

کاخ سفید در گزارشی اعلام کرد که تلاش‌ها برای هدف قرار دادن شبه نظامیان در خارج از کشور نشان دهنده استفاده گسترده از قدرت‌های جنگی در مقابله با القاعده است که این مساله فراتر از عملیات نظامی در افغانستان،‌ عراق و سوریه محسوب می‌شود.

  به گزارش  ایسنا  به  نقل از خبرگزاری راشاتودی، کاخ سفید در این گزارش 60 صفحه‌ای به استقرار نیروی زمینی،‌ انجام حملات هوایی منظم و اقدامات نظارتی در بسیاری از کشورها شامل سومالی، یمن،‌ اردن، نیجر، کامرون،‌ جمهوری آفریقای مرکزی، منطقه دریای سرخ،‌ سومالی و سودان جنوبی برای مقابله با تروریسم اشاره کرد.

 

در ادامه این گزارش که روز دوشنبه منتشر شد،‌ آمده که عملیات ارتش آمریکا که در هفتم اکتبر 2001 و با نام "اختیار برای استفاده از نیروی نظامی" آغاز شده، مورد تایید کنگره قرار گرفت و براساس ‌آن نیروهای نظامی آمریکا به انجام عملیات مقابله با تروریسم علیه القاعده دست زدند. از اوت 2014، این عملیات برای مقابله با داعش نیز که پیشتر القاعده در عراق نامیده می‌شد، آغاز شد.

 

استفاده گسترده دولت باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا از قطعنامه 2001 باعث بروز نگرانی‌هایی درباره این مساله شده که دونالد ترامپ، رییس جمهوری منتخب آمریکا چگونه از این اختیارات استفاده می‌کند.

 

در این گزارش همچنین جزئیات جدیدی درباره چگونگی این مساله وجود دارد که چگونه دولت اوباما مناطق تحت نظر شبه نظامیان یا نواحی جنگی را تشخیص می‌دهد و چگونه دست به عملیات علیه این شبه نظامیان می‌زند.

 

باراک اوباما خواستار به‌روز شدن این گزارش و انتشار برای عموم شده است.

 

کاخ سفید اعلام کرد: آمریکا نیروهای مجهز را در برخی از نقاط در فرماندهی‌های مرکزی آمریکا،‌ منطقه پاسیفیک، اروپا،‌ جنوب و آفریقا برای انجام عملیات مستقر کرده است. چنین عملیات و استقراری، براساس قوانینی دولتی و قطعنامه اختیارات جنگی است و عملیات و استقرار این نیروها نیز همچنان صورت می‌گیرد. هنوز امکان ندارد که بتوانیم دقیقا ضرورت مقیاس دقیق یا مدت زمان استقرار این نیروها را برای مقابله با تهدیدهای تروریستی علیه آمریکا اعلام کنیم.

 

در میان تلاش‌های گسترده آمریکا، این کشور برای نخستین بار متوجه شد که الشباب در سومالی همان القاعده است. دولت آمریکا معتقد است که می‌تواند الشباب را هدف قرار دهد چون این گروه به دنبال ایجاد یک "امارت اسلامی سخت گیرانه" است.

 

در ادامه این گزارش همچنین آمده است: آمریکا در جریان مقابله با ترویسم به نیروهای منطقه‌ای مشاوره و کمک کرده و گاهی با آنها همکاری می‌کند. آمریکا تعدادی از نیروهای نظامی خود را در یمن برای حمایت از عملیات علیه القاعده در شبه جزیره عرب مستقر کرد و از 13 ژوئن 2016، 18 حمله هوایی داشته است.

 

آمریکا در آفریقا یک پایگاه عملیاتی در جیبوتی دارد و حملات هوایی را علیه اهداف داعش در لیبی انجام داده است. آمریکا در نیجر نیز 575 نیرو دارد و به تبادل اطلاعاتی با نیروهای فرانسوی می‌پردازد. همچنین 285 نیرو در کامرون دارد و به تبادل اطلاعاتی و نظارتی در این کشور می‌پردازد. واشنگتن همچنین نیروهایی را در جمهوری آفریقای مرکزی دارد،‌ به انجام عملیات در دریای سرخ پرداخته و 700 پرسنل نظامی در مصر دارد.

 

کاخ سفید در ادامه گزارش خود آورده است، بیش از 2300 نیروی نظامی در اردن برای حمایت از عملیات ضد داعش و تامین امنیت در این کشور مستقر هستند.

 

زندان گوآنتانامو در کوبا نیز هنوز 59 زندانی دارد.

 

دولت واشنگتن گفته که در تلاش است تا قوانین، عملکردها و سیاست‌هایی را برای مدت طولانی در جنگ‌های قدیمی استفاده می‌شده، به نوع جدیدی از درگیری‌ها بدل کند تا با شبه نظامیان به مقابله بپردازد. چون این شبه نظامیان اغلب لباس نظامی نمی‌پوشند و توجهی به قوانین جنگی ندارند.

 

کاخ سفید در نهایت آورده است: با اعلام اینکه تاکتیک‌های نظامی قانونی یا موثر هستند نمی‌توان گفت که در هر شرایطی اخلاقی یا هوشمندانه تلقی می‌شوند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------