آخرین اخبار بین الملل

حمله تروریستی به مسکو،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل

مقام روسی: مهاجمان حمله تروریستی مسکو تا آخر عمر در محفظه‌ای شبیه به تابوت با ابعاد ۴ در ۶ متر خواهند بود

دبیر اجرایی کمیسیون نظارت عمومی روسیه از مجازاتی بسیار سخت برای عاملان حمله تروریستی به حومه مسکو خبر داد. به گزارش مهر به نقل از تاس،…

افشای فروش پنهانی سلاح از سوی انگلیس به عربستان و سایر رژیم های سرکوبگر



  اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل , دولت انگلیس

نشریه ایندیپندنت روز شنبه در گزارشی فاش کرد که دولت انگلیس به‌ صورت پنهانی اقدام به فروش سلاح به عربستان سعودی و سایر کشورهای سرکوبگر تحت پوشش مجوزهای مبهم صادراتی کرده است.

به گزارش ایرنا، این نشریه با اشاره به اهمیت نقش صنایع نظامی در اقتصاد انگلیس، افزود: بسیاری از کشورهای خریدار سلاح از انگلیس به لحاظ حقوق بشری سوابقی مشکوک دارند و این در حالی است که مقاصد صادرات سلاح باید با معیارهای حقوق بشر مطابقت داشته باشد.

 

به نوشته ایندیپندنت، صنعت دفاعی و نظامی انگلیس با کسب درآمدی بالغ‌بر 7.7 میلیارد پوند در سال،‌ نقشی مهم در اقتصاد این کشور دارد.

 

ایندیپندنت افزود: براساس گزارش 'روزنامه آی' به‌رغم انتقادات نمایندگان مجلس عوام، در حال حاضر تعداد فزاینده‌ای از محموله‌های نظامی ، براساس مجوزهای 'صادراتی تکی نامحدود'( OIEL licences ) پس از تشویق آرام دولت در سال 2015 میلادی فروخته می‌شوند. طبق آن مجوزها، محموله‌های متعددی پس از بررسی اولیه و فقط با صدور یک مجوز می‌توانند تا پنج سال به یک مقصد صادر شوند .

 

به نوشته ایندیپندنت، کالاهایی که با این مجوزها صادر می‌شوند، «کالاهای با حساسیت کمتر» هستند ولی فعالان در انگلیس می‌گویند این موضوع به دلیل اینکه درباره‌اش ابهام وجود دارد، اغلب به تمسخر گرفته می‌شود. علاوه بر این، نیازی نیست ارزش این کالاها به‌صورت علنی اعلام شود بنابراین مشخص کردن ارزش آنها دشوار می‌شود هرچند ارزش آنها ده‌ها میلیون پوند تخمین زده می‌شود.

 

این نشریه افزود: به‌عنوان‌مثال، با استفاده از 32 مجوز یادشده، 150 نوع مختلف کالاهای دفاعی و نظامی ازجمله فن‌آوری و قطعات هواپیماهای جنگنده به عربستان سعودی صادرشده است.

 

ایندیپندنت افزود: این در حالی است که عربستان سعودی به سبب نقشش در جنگ یمن و حملات هوایی اش که موجب کشته شدن تعداد زیادی از غیرنظامیان شده ، به‌ طور گسترده‌ای محکوم‌ شده است.

 

این نشریه اضافه کرد: کالاهای انگلیسی دیگری که براساس مجوز صادراتی' تکی نامحدود' به سایر نقاط جهان صادر شده‌اند، شامل تفنگ، سلاح‌های کنترل جمعیت و بالگرد هستند.

 

ایندیپندنت افزود: در حالی‌ که طرفداران مجوز صادراتی تکی نامحدود بر این باورند که این نوع مجوزها موجب افزایش بهره‌وری و کاهش کاغذبازی می‌شود، مخالفان عنوان می‌کنند این نوع مجوزها باعث می‌شود جلوگیری از فروش‌های نامناسب ناممکن شود.

 

این نشریه اضافه کرد: 'اندرو اسمیت' از گروه مدنی 'کارزار مقابله با تجارت تسلیحات» گفت :' مجوزهای نامحدود فقط سبب عدم شفافیت در معاملات اسلحه می شود. سلاح‌های انگلیسی نقشی مهم در ویرانی یمن ایفاء می‌کنند و این بدان معنی است که میزان صادرات اسلحه می‌تواند حتی بالاتر از آنچه ما اکنون فکر می‌کنیم، باشد.'

 

به گفته 'اندرو اسمیت '، 'صادرات سلاح می‌تواند عواقب مرگباری از جمله حاوی ارسال پیام حمایت از برخی حکومت‌های سرکوبگر، باشد.'

 

به نوشته ایندیپندنت، مجوزهای 'صادراتی تکی نامحدود' در سال‌های اخیر روند افزایشی داشته است به‌نحوی‌که شمار آن از 761 مورد در سال 2009 میلادی به یک هزار و 866 مورد در سال 2015 میلادی رسیده و آمارها حاکی از افزایش این رقم در سال 2016 میلادی است.

 

ایندیپندنت افزود: افزایش این مجوزها به گفته کارزارهای ضد تجارت سلاح به معنای درگیر شدن بیشتر انگلیس در تجارت بین‌المللی سلاح پیش از آنچه از قبل تصور می‌شد و نیز صدور پیام حمایت از رژیم‌های استبدادی خواهد بود. 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------