آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

سوناک: پیروزی پوتین امنیت تمام اروپا را تهدید خواهد کرد

نخست وزیر انگلیس با حمایت از ادامه جنگ در اوکراین مدعی شد: پیروزی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در اوکراین امنیت تمام اروپا را تهدید…

برنی سندرز از پیروزی ترامپ و شکست هیلاری می گوید



  اخبار بین الملل ,خبرهای  بین الملل, برنی سندرز

روزنامه بریتانیایی گاردین مصاحبه ای با برنی سندرز، کاندیدای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا داشته است. این مصاحبه توسط اسپایک لی، کارگردان، تهیه کننده و نویسنده معروف آمریکایی انجام شده است. در ادامه بخش هایی از این مصاحبه را مشاهده می کنید.

  به  گزارش دیپلماسی ایرانی؛برنی سندرز در هتلی در مرکز منهتن حضور دارد، وی فردی است که اوقات فراغت ندارد. این همان برنی دوران تبلیغات نیست، بلکه سندرزی است که بستنی می خورد و جوک می گوید، ما شاهد یک برنی با مزه هستیم.

 

در سوی دیگر اسپایک لی، آدم احساساتی است. وی در کمپین سندرز حضور داشت و برای وی تبلیغ می کرد. به همین دلیل در ابتدا سندرز را در آغوش گرفت و به دنبال این بود که بداند آیا همه چیز درست است. این دو مرد در دو سوی متفاوت قرار دارند، یکی مخالفت سیاسی با ترامپ را نمایندگی می کند و دیگری مخالفت فرهنگی با ترامپ را نمایندگی می کند.

 

برنی سندرز: سلام اسپایک چطوری؟

 

اسپایک لی: وحشتناک سناتور.

سندرز: می فهمم. می فهمم.

 

لی: می خواهم از شما تشکر کنم چون کاری که شما انجام دادید، کار بزرگی بود. شما به خوبی درباره دبی وازرمن شولتز (رئیس سابق کمیته ملی دموکرات ها که پس از افشای ایمیل ها مشخص شد اقداماتی به نفع کلینتون و به ضرر سندرز انجام داده بود) و دانا برازیل (رئیس موقت کمیته ملی که سوالات مناظره سی ان ان را به کلینتون داد) اقدامات افشاگرانه انجام دادید.

سندرز: خوب بله شما در جریان هستید. ما با کل جریان درگیر بودیم و این چیزی بود که اتفاق افتاد. اما ما الآن با مشکلات زیادی روبرو هستیم و باید به پیش برویم و من به جلو نگاه می کنم و با همکاری با شما رو به جلو پیش می رویم.

 

لی: هر کاری برای کمک بتوانم، انجام می دهم. اما به انتصابات ترامپ نگاه کنید، این کیه؟ بنن؟ برنن؟

سندرز: بنن

 

لی: وای

سندرز: وی مشاور سیاسی است

 

لی: (خنده)

سندرز: بله

 

لی: شما می دانید مالکوم ایکس چه گفته است؟ او یک جمله ای گفته بود که برایش مشکل ساز شد و حالا به ذهنم رسید. وی می گوید: «مرغ ها برای خواب به لانه برمی گردند.» و به نظر من تمام اتفاقاتی که هم اکنون می افتد در واکنش به روزی است که اوباما دست راستش را بر روی انجیل لینکلن گذاشت (اشاره به سوگند اوباما در روز تحلیف ریاست جمهوری) من فکر می کنم این داستان از روزی شروع شد که یک مرد سیاهپوست، رئیس جمهور ایالات متحده شد. تمام این ها از هشت سال پیش شروع شد.

سندرز: خوب اسپایک من فکر می کنم این قسمتی از داستان بود نه همه آن.

 

لی: اما من فکر می کنم قسمت بزرگی از آن است.

سندرز: خوب من فکر می کنم تعدادی از مردمی که یک بار یا دو بار به اوباما رای دادند، به ترامپ رای دادند. و فکر می کنم مسئله این است که میلیون ها نفر از مردم در این کشور به ترامپ رای دادند اما وی را تایید نمی کنند. من نمی خواهم منکر این شوم که نژادپرستی، بیگانه هراسی و جنسیت گرایی وجود دارد، بلکه قطعاً وجود دارد. اما افراد زیادی هم وجود دارند که در حال آسیب دیدن هستند.

 

آنها دو یا سه شغل دارند، نگران فرزندانشان هستند، نمی توانند فرزندانشان را به مدرسه یا کالج بفرستند. و ترامپ در این راستا حرکت کرد و گفت: «من قهرمان طبقه کارگر هستم.» وی یک بازیگر و هنرمند توانمند است و مردم وی را باور کردند. اما به نظر من وظیفه ما اکنون در سه حوزه خلاصه می شود. اول: مبارزه با هر گونه نژادپرستی، بیگانه هراسی و جنسیت گرایی که این سه مورد موجب شکاف در کشور ما شده است. دوم: اگر وی صادق بود و ما دیدیم که در راستای برنامه های توسعه و ایجاد شغل و افزایش دستمزدها فعالیت می کند، فکر می کنم باید با وی همکاری کنیم. اما از نگرانی خودمم برای شما بگویم که تنها مربوط به کشور نیست و به سیاره ما مربوط می شود. این آقا فکر می کند تغییرات آب و هوایی شوخی است. خوب، اجازه بدهید بگویم این شوخی نیست. تغییرات آب و هوایی واقعی است و اگر ما در سیستم انرژیمان تغییراتی صورت ندهیم، سیاره مان برای فرزندان و نوه هایمان سیاره زیبایی نخواهد بود.

 

لی: این حق ذاتی هیلاری کلینتون نبود که رئیس جمهور ایالات متحده شود، ترامپ تا لحظه آخر در حال فعالیت بود.

سندرز: درست است. تو درست می گویی. هیچ کس نمی تواند منکر این شود که ترامپ سه یا چهار سخنرانی در روز داشت و به تمام کشور سفر کرد و 20 ساعت در روز کار می کرد. این حقیقت است. اما اسپایک من فکر می کنم ما باید فراتر از هیلاری کلینتون صحبت کنیم. همه چیز مربوط به ماهیت حزب دموکرات می شود.

 

لی: کمیته ملی حزب دموکرات.

سندرز: درست است. الآن زمان تغییر در حزب دموکرات است و باید حزب را بیشتر به سمت سیاهپوستان، سفیدپوستان، لاتین تبارها، زنان و همجنس گرایان و دیگر گروه ها ببریم. من فکر می کنم ما در حزب نیاز به یک خانه تکانی داریم. من فکر می کنم کمیته ملی حزب نیاز به جهت گیری جدیدی دارد. من فکر می کنم حزب نیاز به رهبری دارد و فکر می کنم باید خیلی شفاف در کنار خانواده های کارگر قرار بگیرد و با طبقه میلیاردر و وال استریت و شرکت های بزرگ و شرکت های داروسازی و بیمه مبارزه کند. مردم در حال صدمه دیدن هستند و ما نیاز به برنامه ای داریم که در کنار خانواده های کارگر باشیم و مردم را کنار هم جمع کنیم.

 

لی: آیا به شما پیشنهاد پست معاونت رئیس جمهوری شد؟

سندرز: نه. قطعاً نه.

 

لی: سناتور نظر شما درباره اعتراضاتی که در سراسر کشور نسبت به نتایج انتخابات به راه افتاده چیست؟

سندرز: خوب همان طور که اشاره کردی، تو و من صبح پس از انتخابات در حالی از خواب بیدار شدیم که بسیار ناراحت و غمگین بودیم و مردم هم به خیابان ها آمدند تا ناامیدی و عصبانیتشان را نشان دهند. وظیفه ما این است که این عصبانیت ها را تبدیل به اقداماتی سازنده برای متوقف کردن سیاست های بد ترامپ کنیم و وی را مجبور به انجام اقداماتی در راستای خواست مردم آمریکا کنیم.

 

لی: آیا شما هم شنیده اید که گزارش هایی مبنی بر این نظریه وجود داشت که شما می توانستید دونالد ترامپ را شکست دهید؟

سندرز: بله. چند نظرسنجی وجود داشت که این مسئله را تایید می کرد.

 

لی: (سکوت طولانی) این یک سوال مهم است که می خواهم خوانندگان آن را بدانند، خیلی مشخص می پرسم، ما به کجا می رویم؟ باید چه امیدی داشته باشیم؟

سندرز: خوب. امید این است که بدانیم حزب دموکرات در طول چند دهه اخیر در حال لغزیدن است. نه تنها این انتخابات، اسپایک، بلکه فجایع دیگری هم وجود دارد. واقعیت این است که حزب جمهوری خواه کنترل سنا، مجلس نمایندگان و دو سوم کرسی های فرمانداری کشور را در اختیار دارد. در طول هشت سال اخیر، دموکرات ها بیش از 900 کرسی مجالس قانونگذاری ایالتی را از دست دادند. این حقایق به من ثابت می کند که حزب دموکرات نیاز به یک تغییر فکر اصولی دارد که بداند کیست و به کجا می رود. حزب دموکرات باید بگوید ما در سمت 99 درصد مردم کشور هستیم. حزب ما نیاز به حامیان مالی تجملی ندارد. حامیان مالی شامل اتحادیه ها، کهنه سربازان، کشاورزان و شهرهای کوچک می شود. ما باید مردم را حول یک برنامه پیشرو متحد کنیم و دولت را مجبور کنیم که برای همه ما و نه 1 درصد جامعه کار کند. این دلیلی است که من از کیث الیسون برای تصدی پست رئیس کمیته ملی حزب دموکرات حمایت می کنم.

 

لی: چه کسی؟

سندرز: نماینده کیث الیسون از مینه سوتا.

 

لی: آه بله. او مسلمان است درسته؟

سندرز: بله. وی مرد بسیار خوبی است و معاون فراکسیون پیشرو مجلس نمایندگان است. بسیار پیشرو است. و من فکر می کنم کیث می داند که آینده حزب دموکرات در این است که حزب عموم مردم باشد. به همین دلیل من از وی و تغییر در حزب دموکرات حمایت می کنم.  

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------