اعتراض رسمی چین به آمریکا در خصوص افزایش تبادلات نظامی با تایوان



  اخباربین الملل ,خبرهای  بین الملل, اعتراض رسمی چین به آمریکا

چین روز دوشنبه به طور رسمی به تصمیم آمریکا در خصوص افزایش تبادلات نظامی و تسلیحاتی در سطح گسترده با منطقه تایوان اعتراض کرد.

به گزارش ایرنا، آمریکا به تازگی در تصویب قانون بودجه دفاعی خود بندی را در نظر گرفته که در آن به داشتن تبادلات نظامی با منطقه تایوان در سطح بالا که چین آن را بخشی از خاک خود می داند، تاکید شده است.

 

بر اساس گزارش ها، سندی که در این ارتباط به امضای اوباما رسیده و به کنگره پیشنهاد شده، از نظر حقوقی و قانونی برای آمریکا اجبار ایجاد نمی کند که حتما با تایوان همکاری نظامی و تسلیحاتی داشته باشد اما چین می گوید همین موضوع را نیز بر نمی تابد و با آن مخالف است.

 

در بیانیه ای که امروز از سوی «هوا چون اینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین منتشر شده، وی ضمن اعتراض شدید به آمریکا، به صراحت اعلام کرد که تایوان جزیی از سرزمین چین محسوب می شود.

 

بیانیه مزبور با بیان اینکه اگر چه همکاری نظامی و تسلیحاتی میان آمریکا و تایوان به لحاظ قانونی الزام آور نیست اما پکن آن را دخالت آشکار در امور داخلی خود دانسته و انجام آن را غیرقانونی می داند.

 

در بخشی از این بیانیه آمده است: چین از آمریکا می خواهد به تعهدات خود در برابر موضوع تایوان به درستی عمل کند و ضمن توقف تماس های نظامی اش با مسئولان این منطقه، از آسیب زدن به روابط دو جانبه پرهیز نماید.

 

بیانیه یادآور می شود که ادامه این روند، صلح و ثبات منطقه دو سوی تنگه تایوان را به خطر می اندازد و این موضوع برای چین پذیرفتنی نیست.

انتشار این بیانیه به فاصله کمتر از یک ماه صورت می گیرد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب آمریکا در تماس تلفنی با خانم «تسای اینگ ون» رئیس اجرایی منطقه تایوان در خصوص «چین واحد» سخنانی را مطرح کرد که باعث عصبانیت چین شد و پکن به آن اعتراض کرد.

 

چین تاکید دارد، همه کشورهایی که با پکن رابطه رسمی دارند باید به اصل «چین واحد» پایبندی نشان دهند و اینکه به رسمیت بشناسند که تایوان بخشی لاینفک از خاک چین است و در دنیا فقط یک چین وجود دارد.

 

آمریکا در حدود چهار دهه گذشته به رغم اینکه به این اصل پایبندی نشان داده و روابط رسمی با تایوان برقرار نکرده اما بزرگترین فروشنده تسلیحات به تایوان بوده است.

 

تماس تلفنی «تسای اینگ ون» رهبر تایوان با «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری منتخب آمریکا که برای اولین بار از سال 1979 میلادی که چین و آمریکا روابط رسمی برقرار کردند، صورت گرفت

 

حتی باعث شد پکن دو هفته پیش رسما یادداشت اعتراضی خود را تسلیم آمریکا کند و این کار را تقبیح نماید.

 

چین و آمریکا اصول مربوط به نحوه برخورد با موضوع حساس تایوان را بر اساس بیانیه های مشترکی که در سال های 1972، 1978 و 1982 امضا شده است تعیین کرده اند که مخالفت با هر گونه حرکت استقلال طلبانه تایوان از چین مهمترین بخش این توافقات است.

 

موضوع تایوان از زمان پیروزی انقلاب چین در سال 1949 میلادی به دلیل حمایتهای آمریکا از حکومت این جزیره، همواره از چالشهای جدی در روابط دو قدرت مهم جهانی یعنی چین و آمریکا بوده است.

 

چین همواره از آمریکا خواسته است بر اساس اصول سیاست «یک چین» (چین واحد) و سه اعلامیه مشترک دو جانبه؛ تبادلات رسمی و نظامی خود را با تایوان قطع کند.

 

اما آمریکا در بیش از سه دهه گذشته بزرگترین فروشنده سلاح به جزیره تایوان بوده است که چین این جزیره را بخشی از قلمرو خود می داند.

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------