آیا ریاست جمهوری ترامپ باعث قدرت گیری بیشتر ایران در خاورمیانه می شود؟



  اخبار بین الملل,خبرهای  بین الملل, ترامپ

روسیه و سوریه مسئول ازادی حلبند و بشار اسد با بازپس گیری حلب مجددا کنترل این شهر را در دست گرفته و جنگ سوریه با این حرکت وارد فاز جدید خواهد شد.با توجه به وعده های داده شده در دوران انتخاباتی ترامپ برای دولت جدید آمریکا حیاتی است که بداند چه رویکردی به شکست داعش کمک میکند و ما به چه شریکی در این جنگ نیاز داریم.

  یو اس نیوز نوشت: هنوز جزییات اولویت های ترامپ در سیاست خارجی مشخص نشده است. مشخصا تجارت یکی از اولویت های اوست و این بعد از مساله داعش قرار میگرد. حوادث آنکارا و برلین قطعا این اولویت را تقویت کرده است. در این رابطه او بیش از یک باز تاکید کرده که روس ها و سوری ها با داعش در حال مبارزه اند و او باید از این حرکت آنها نهایت بهره را ببرد. این حرکت از آنجا که میتواند دست ایران را در خاورمیانه بازتر کند خطیر به نظر میرسد.

 

به گزارش «انتخاب»، روسیه و سوریه مسئول ازادی حلبند و بشار اسد با بازپس گیری حلب مجددا کنترل این شهر را در دست گرفته و جنگ سوریه با این حرکت وارد فاز جدید خواهد شد.با توجه به وعده های داده شده در دوران انتخاباتی ترامپ برای دولت جدید آمریکا حیاتی است که بداند چه رویکردی به شکست داعش کمک میکند و ما به چه شریکی در این جنگ نیاز داریم.

 

شریک کلیدی سوریه یعنی ایران و شبه نظامیان شیعه منطقه در خدمت سوریه بوده اند. در واقع تعداد نیروهای اسد قریب به 20 هزار نیروست و به طور جدی به نیروهای حزب الله و ایران و شبه نظامیان شیعه از افغانستان و سایر کشورهای جهان نیاز دارد تا بتواند سرزمین هایش را نگه دارد.

 

شاخص های خیره کننده از نقش ایران در این درگیری ها مشهود است: قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس در روزهای اخیر در خط مقدم جبهه حلب دیده شده. سلیمانی یکی از شخصیت های در سایه بوده که در درگیری های اخیر سوریه به عنوان یکی از چهره های تاثیر گذار در آینده سوریه مطرح شده است.

 

برای ایران از یک سو و برای ترک ها و سعودی ها و قطری ها و اماراتی ها از سویی دیگر٫ جنگ سوریه برای تعادل قدرت در منطقه حیاتی است. پیوستن به روس ها و اسد در سوریه به آرزوی ایران برای تسلط بر منطقه جامه عمل خواهد پوشاند.

 

علاوه بر جنگ علیه داعش این کار میتواند برای شرکای عرب ما در منطقه که ما به آنها نیاز داریم نیز هزینه های زیادی را در برداشته باشد. آنها کسانی اند که نیروهایشان را برای جنگ علیه داعش روی زمین در اختیار ما می گذارند. آنها کسانی اند که باید برای ساخت مجدد دولت بعد از شکست داعش به ما کمک کنند تا خلا قدرت در منطقه با نیروهای اشتباه پر نشود. آنها د اعش را که مدعی حفاظت از سنی هاست را بی اعتبار کرده اند.

 

مشخصا ترامپ نمی خواهد در دولت سازی یا درگیری های بی پایان خاورمیانه دخالت کند.

 

ترامپ باید برای پیوستن به روسیه در سوریه بدون تغییر در سیاست های روسیه بدگمان باشد.

 

حداقل ولادیمیر پوتین باید از همکاری با ایران دست بردارد. دولت ترامپ نمیتواند بگوید میخواهد به ایران سخت بگیرد و در عین حال به نیروهای روسیه در سوریه بپیوندد. این دو به هم متصل اند.

 

شاید دولت جدید گمان کند که پوتین درباره سوریه انعطاف پذیر تر است. از این منظر او هدف اصلی اش را اینگونه در نظر میگیرد: اسد امروز و به زودی کنترل همه نقاط کلیدی را در دست گرفته و روسیه نیز به پایگاه های هوایی و تسهیلات دریاداری دسترسی خواهد داشت ظرفیت های دفاع هوایی اش را در غرب مدیترانه مستقر خواهد کرد. آنها کاری خواهند کرد که هیچ تصمیمی در سوریه بدون اعمال نظر آنها ممکن نباشد.

 

برای پوتین این مناسبات سیاسی معنا داراست. او در این مسیر نیاز دارد که معارضان سوری نتیجه سیاسی را در سوریه بپذیرند.

 

هیچ شانسی برای ترکیه و سعودی و قطر وجود ندارد که بتوانند اعمال نفوذ کرده یا از منابعشان در معارضان استفاده کنند. روابط انها با دولت اوباما خوب نبود. آنها در دولت جدید به دنبال فرصت جدیدی برای خودشان میگردند اما ترامپ باید نشان دهد که تهدیدهای منطقه را میشناسد.

 

او به عنوان یک کاسب کار میداند که بدون اهرم فشار هیچ کاری ممکن نیست. اگر او خواهان خروج پوتین و ایران از سوریه است باید نشان دهد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------