روسیه: دولت اوباما برای سرپوش گذاشتن بر ناکامی های خود به تحریم روسیه ادامه می دهد



  اخبار بین الملل ,خبرهای بین الملل, اوباما

روسیه اعلام کرد: دولت اوباما در روزهای پایانی خود، برای سرپوش گذاشتن بر ناکامی هایش در عرصه سیاست خارجی به تحریم روسیه ادامه می دهد.

به گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد: دولت اوباما هنوز امید برای انجام اقدامات ضدروسی بیشتر علیه مسکو را ازدست نداده و برای ضربه زدن به روابط با این کشور که تیره شده است ادامه می دهد.

 

«ماریا زاخارووا» گفت: واشنگتن با نشت عمدی اطلاعات در رسانه های آمریکایی بار دیگر سعی دارد با گسترش تحریم های ضد روسی و تدابیر دیپلماتیک و حتی خرابکاری علیه سیستم های رایانه ای روسیه، مسکو را بترساند.

 

وی افزود: دولتمردان نزدیک به اوباما در آستانه سال نو در حالی که برای خروج از کاخ سفید آماده شده اند، می خواهند اقدامات جدید ضد روسی خود را به عنوان پاسخی به حمله سایبری از مسکو قلمداد کنند.

 

سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه در ادامه بیانیه خود تصریح کرد: از اظهارات دروغین در باره هکرهای روسی که از سطوح بالای حکومت امریکا همچنان جاری می شود، خسته شده ایم.

 

«دولت اوباما از 6 ماه پیش این اطلاعات کذب (حملات هکرهای روس) را با هدف به پیروزی رساندن نامزد مورد نظر خود در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا منتشر کرد و پس از آن که به این هدف خود نرسید در جستجوی راهی برای توجیه ناکامی خود می باشد و از روابط روسیه و آمریکا برای این منظور استفاده می کند.»

 

زاخارووا تاکید کرد: اما حقیقت در مورد این اقدام دسیسه جویانه کارگردانی شده از طرف کاخ سفید دیر یا زود آشکار می شود و همین الان هم نشانه های آن به چشم می خورد.

 

وی ادامه داد: رسانه های آمریکایی روز هشتم دسامبر (18 آذر ماه) به نقل از «برایان کمپ دبیر دولتی ایالت جورجیا» اعلام کردند که دولت محلی این ایالت حمله هکری به سیستم شمارش آرای الکترونی را پیگیری کرده و به این نتیجه رسیدند که این حمله از رایانه های وزارت امنیت داخلی آمریکا انجام گرفته است.

 

زاخارووا گفت: دولت آمریکا شتاب زده سعی کرد این اطلاعات را با طرح اتهامات جدید ضد روسی سرپوش گذارد و هیچ گونه مدرک و شواهدی هم برای اثبات ادعای خود مطرح نکردند.

سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه هشدار داد اگر دولت آمریکا اقدامات جدید علیه روسیه تدارک ببیند پاسخ مناسب دریافت می کند.

 

وی افزود: این امر مربوط به هر گونه اقدام علیه مراکز دیپلماتیک روسیه در آمریکا می شود و بلافاصله با اقدام متقابل در مورد دیپلمات های آمریکایی پاسخ داده می شود. شاید برای دولت اوباما سرنوشت روابط روسیه و آمریکا فرقی نمی کند اما تاریخ هیچگاه آن را نمی بخشد.

 

مقام های آمریکایی از امکان اعمال تحریم های جدید در مورد روسیه در رابطه با حمله های هکری به سیستم انتخاباتی آمریکا خبر داده اند.

 

«لیندزی گراهام» سناتور جمهوریخواه کنگره آمریکا با اعلام اینکه «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه را به دلیل دخالت در انتخابات ریاست جمهوری این کشور تحریم خواهند کرد، تأکید کرد: «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری منتخب آمریکا، بر سر این امر در تعارض کامل با سناتورهاست.

 

گراهام، در مصاحبه روز سه شنبه با شبکه خبری «سی ان ان»، درباره مسأله دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر گفت: «کنگره 100 سناتور دارد و من می گویم که 99 درصد از ما عقیده داریم که روس ها این کار را انجام داده اند و در این خصوص اقدام خواهیم کرد. روسیه در انتخابات کشورهای دمکراتیک در سراسر دنیا دخالت می کند و این امر فقط در خصوص ایالات متحده نیست.»

 

وی که به همراه سناتور «جان مک کین» هم حزبی خود روز سه شنبه به کشور «استونی» یکی از سه جمهوری شوروی در منطقه بالتیک سفر کرد، گفت: من و سناتور مک کین بعد از این سفر، جلسه استماع (در کنگره) خواهیم داشت و شخص «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه و حلقه نزدیک به وی را به خاطر دخالت در انتخابات خود تحریم خواهیم کرد.

مک کین هم گفت: باید رفتار خصمانه روسیه را هدف گیری کرد. هیچ شکی نیست که روس ها حملات هکری کردند، اما باید روشن شود که آیا این اقدام ها بر نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تأثیر گذاشته است یا خیر.

 

دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یکی از مسائلی بود که در طول مبارزات انتخاباتی ترامپ و «هیلاری کلینتون» رقیب دمکرات وی، جنجال های زیادی به پا کرد. این امر با توجه به برخی مواضع اعلامی ترامپ مبنی بر لزوم نزدیکی آمریکا به روسیه و برخی اظهارات ستایش آمیز وی از شخصیت پوتین، به این مناقشه دامن زد. اکنون بر سر این مسأله بین ترامپ و کنگره شکاف ایجاد شده است. مقامات روسیه و ترامپ هر دو دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را رد کرده اند.

 

بنا به اعلام روز سه شنبه شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه، در فهرست تحریم های جدید نام هفت شهروند و دهها شرکت روسی و همچنین دو کشتی تحت پرچم روسیه قید شده است.

 

شرکت گازی نوواتک و 9 زیر مجموعه، خط آهن و بنادر کریمه، ترانس فلوت و انستیتو استروی پرایکت از جمله شرکت های تحریم شده از طرف آمریکا هستند.

 

در فهرست آمریکایی نام دو کشتی روسی مارشال ژوکوف و استالینگراد هم قید شده است.

روابط واشنگتن و مسکو از سال 2014 در سه محور گسترش نفوذ نظامی ناتو بوِیژه آمریکا نزدیک و حتی هم مرز روسیه در شرق اروپا، دریای بالتیک و اوضاع سوریه تیره شده است.

 

از سوی دیگر، آمریکا و اتحادیه اروپا از سال 2014 با طرح اتهام دخالت روسیه در درگیری های شرق اوکراین و کمک به مخالفان دولت این کشور، مجموعه ای از تحریم های گسترده اقتصادی و مالی ضد روسی را وضع کرده اند که واکنش متقابل مسکو را در پی داشته است.

 

اکنون راهیابی ترامپ به کاخ سفید می تواند امیدها برای احیای روابط روسیه و آمریکا را که به پائین ترین سطح از زمان فروپاشی شوروی (سال 1991) رسیده است، افزایش دهد.

 

ویتالی چورکین نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل به تازگی اعلام کرد: روابط مسکو و واشنگتن به پایین ترین سطح و دوره جنگ سرد رسیده و وضع کلی بسیار بد و بدترین از سال 1973 (شوروی) است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------