اوباما برای ثبت در تاریخ



  اخباربین الملل,خبرهای بین الملل ,اوباما

اوباما این روزها برای ثبت در تاریخ کار می کند و اقداماتی را که فکر می کند در دوران 8 ساله ریاست جمهوری موفق به انجام آن نشده و یا آن گونه که می بایست انجام نداده ، تکمیل می کند.

   به  گزارش  عصر  ایران ؛باراک اوباما رییس جمهور آمریکا در ادامه اعمال و اعلام تصمیمات مهم " دقیقه نودی " خود، تحریم هایی را علیه برخی مقامات روسیه وضع کرده و 35 دیپلمات روس را از خاک کشورش اخراج کرد.

 

اقدام اوباما در تحریم مقامات و نهادهای امنیتی و اطلاعاتی روسیه به بهانه اتهام مداخله دولت روسیه در انتخابات اخیر آمریکا و حمله سایبری به سیستم های کامپیوتری دو حزب اصلی آمریکا به مظور تاثیر گذاری بر روند انتخابات، انجام  شده است.

 

اوباما برای ثبت در تاریخ

 

پیش از اعلام تحریم های جدید علیه روسیه سناتورهای ارشد آمریکایی خواستار تنبیه روسیه و وضع تحریم علیه این کشور شده بودند. تصمیم به تنبیه روسیه تصمیمی است که مورد حمایت و درخواست دو حزب اصلی سیاسی آمریکاست و سناتورهایی ارشد از دو حزب اصلی آمریکا در کنگره پیشتر خواهان تنبیه روسیه بابت این اقدام شده بودند.

 

تنبیه روسیه در واپسین روزهای حضور اوباما در کاخ سفید در حالی که 3 هفته دیگر با مراسم تحلیف جدید، دونالد ترامپ رییس جمهور منتخب آمریکا به عنوان چهل و پنجمین رییس جمهور آمریکا وارد کاخ سفید خواهد شد، انجام شده است.

 

دولت روسیه و دونالد ترامپ هر دو اتهام مداخله مسکو در روند انتخابات آمریکا را رد کرده و این اتهام زنی را بشتر ناشی از فرافکی حزب دموکرات پس از شکست سنگین اخیر در انتخابات هشتم نوامبر اعلام کرده اند.

 

ترامپ دیروز ساعاتی پس از اعلام تصمیم جدید دولت اوباما با صدور بیانیه ای  بار دیگر با رد تلویحی فرضیه مداخله روسیه در انتخابات اخیر آمریکا گفته است: وقت آن رسیده که آمریکا دوران انتخابات را پشت سر بگذارد و به مسائل بزرگ‌تر و بهتری فکر کند. 

 

او همچنین وعده داده هفته آینده با مقامات ارشد اطلاعاتی جلسه ای در این زمینه برگزار خواهد کرد تا بیشتر از واقعیت های این ماجرا اطلاع یابد.

 

تنبیه روسیه در شرایطی که تیم جدید ترامپ آماده آغازی جدید در روابط واشنگتن – مسکو است، اقدامی معنادار و نمادین محسوب می شود . دمیتری پسکوف سخنگوی پوتین در واکنش به این تحریم ها گفته است روسیه در واکنش ناراحتی های جدی برای آمریکا ایجاد خواهد کرد، اما عجله ای در این باره ندارد.

 

پسکوف به این مساله نیز اشاره کرده که 3 هفته دیگر، ترامپ سکان دار کاخ سفید خواهد بود و مسکو دیدگاه های متفاوت و مثبت ترامپ را در زمینه رابطه با روسیه در نظر دارد.

 

انتظار نمی رود کابینه بعدی آمریکا به تحریم های کنونی وضع شده از سوی اوباما علیه روسیه وفادار بمانند؛ به ویژه اینکه وضع این تحریم ها به نوعی موید " دِین " ترامپ به پوتین بابت افشاگری های ویکی لیکس علیه هیلاری کلینتون و حزب دموکرات در جریان انتخابات است، و این مساله ای نیست که از سوی ترامپ قابل هضم باشد.

 

به نظر می رسد اقدام اوباما بیش از آنکه با هدف تاثیر گذاری بر "سیاست عملی" باشد بیشتر نوعی "اعلام  موضع اصولی" دولت او در این باره برای ثبت در تاریخ در واپسین روزهای حضورش در کاخ سفید است.

 

در این راستا دولت اوباما در روزهای اخیر مجموعه ای از اقدامات کم سابقه را به نمایش گذاشته است:

 

1- رای ممتنع به قطعنامه محکومیت اسراییل بابت شهرک سازی های غیر قانونی در اراضی اشغالی از سوی شورای امنیت و عدم وتوی این قطعنامه که صدای اعتراض دولت اسراییل و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر راستگری آن را به دنبال داشته است.

 

2- اظهارات طولانی و کم سابقه  اخیر جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در تبیین سیاست خاورمیانه ای دولت اوباما و ایراد سخنانی کم سابقه در آن سخنرانی علیه دولت راستگری اسراییل و سیاست هایش در رابطه با صلح خاورمیانه

 

3- صدور دستور ممنوعیت اکتشافات نفت در قطب شمال و آلاسکا به عنوان یک سیاست اصولی در راستای مدیریت گرمایش زمین و محیط زیست در حالی که انتظار می رود کابینه بعدی آمریکا که به نظر می رسد اعتقادی به بحرانی بودن روند گرمایش زمین ندارد؛ دست شرکت های خصوصی را در زمینه استخراج منابع کانی باز گذارد.

 

4- و در نهایت ابلاغ تحریم های جدید علیه روسیه در واپسین روزهای حضور اوباما در کاخ سفید و اخراج 35 دیپلمات روسی از آمریکا یکی دیگر از اقدامات دولت اوباما در واپسین روزهای حضورش ر کاخ سفید است.

 

اقدامات و تصمیماتی که به نظر نمی رسد در دولت بعدی آمریکا نیز دوام داشته باشد اما تا حدود زیادی نشان از تفاوت مشی و رویکرد دولت اوباما با " خلف نا خلف" بعدی او در کاخ سفید ، دارد.

 

همگی این اقدامات ، دستورات و تصمیمات " دقیقه 90 " اوباما می توانند تنها با یک نظر و یا یک امضای رییس جمهور بعدی آمریکا لغو شوند؛ - به جز دستور ممنویت حفاری در قطب شمال و آلاسکا و برخی از سواحل اقیانوس اطلس آمریکا که دولت بعدی باید برای لغو آن به دادگاه مراجعه کند.-

 

اوباما این روزها برای ثبت در تاریخ کار می کند و اقداماتی را که فکر می کند در دوران 8 ساله ریاست جمهوری موفق به انجام آن نشده و یا آن گونه که می بایست انجام نداده ، تکمیل می کند و این گونه تفاوت مشی و رویکرد خود را با خلف بعدی خود آشکار می سازد.

 

"تصمیمات آخر اوباما" که همگی مغایر مواضع و دیدگاه های دولت بعدی آمریکاست؛ برای این است که نشان دهد تا چه میزان رییس جمهور 8 سال گذشته آمریکا با رییس بعدی کاخ سفید متفاوت است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------