ادامه واکنشهای آمریکا به توافق فتح و حماس/مفاد توافق نامه



اخبار,اخبار بین الملل,توافق نامه فتح


 اخبار بین الملل - ادامه واکنشهای آمریکا به توافق فتح و حماس

یک مقام بلند پایه آمریکایی اعلام کرد درصورت تشکیل دولت مشترک میان فتح و حماس واشنگتن در ارائه کمکهای خود به فلسطینیها تجدید نظر می کند.

به گزارش  مهر، رویترز به نقل از یک مقام بلند پایه آمریکایی اعلام کرد: اگر دولت مشترکی میان فتح و حماس تشکیل شود، واشنگتن در زمینه ارائه حمایت از فلسطین بازنگری خواهد کرد.

وی افزود: هر دولت فلسطینی که روی کار باشد به صورت آشکار باید به توقف خشونت ها پایبند بوده و رژیم صهیونیستی را به عنوان یک "کشور یهودی" به رسمیت بشناسد و به مذاکرات صلح خاورمیانه پایبند باشد.

این مسئول آمریکایی در ادامه اظهار داشت: هر دولت جدیدی که در فلسطین تشکیل شود ما بر اساس سیاستهای آن و پایبندی به شرایطی که ذکر شد با وی تعامل می کنیم.

این در حالی است که "جی ساکی" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی با اشاره به اعلام توافقات گسترده میان دو جنبش فتح و حماس اعلام کرد: این توافقها باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی خواهد شد و باید بگویم که حقیقتا این مسئله ما را نا امید می کند.


                                                .....................................


مفاد توافق نامه فتح و حماس

امضای توافق نامه فتح و حماس و زخمی شدن چهار فلسطنی در یورش جنگنده های رژیم صهیونیستی به منطقه ای در شمال غزه از مهمترین اخبار فلسطین محسوب می شود.

به گزارش مهر به نقل از پایگاه النشره، منابع آگاه از امضای توافق آشتی ملی فلسطین در منزل اسماعیل هنیه نخست وزیر منتخب در غزه خبر دادند.

هنیه پس از امضای این توافقنامه گفت: دودستگی میان فلسطینی ها پایان یافت و توافق میان گروههای فلسطینی راهکارهای اجرای آشتی ملی مشخص کرده است.

وی افزود: بر اساس این توافقنامه ضرورت پایبندی به توافق قاهره و بیانیه دوحه مورد تاکید قرار گرفته است و به رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اجازه تعیین موعد برگزاری انتخابات با مشورت با دیگر نیروهای ملی را می دهد.

نخست وزیر منتخب ملت فلسطین اعلام کرد: درباره توسعه بخشیدن و فعال کردن سازمان آزادی بخش فلسطین ظرف پنج هفته و نیز فعال کردن مجلس قانونگذاری و تشکیل دولت ظرف پنج هفته و پس از آن برگزاری انتخابات قانونگذاری ظرف شش ماه توافق حاصل شد.

وی به رهبران فلسطینی که توانستند ظرف مدت کوتاهی دودستگی ها را کنار بگذارند تهنیت گفت و افزود: آشتی ملی و تقویت روحیه ملی در برهه کنونی که ملت فلسطین با آن روبرو است یک وظیفه ملی است.

مفاد این توافقنامه عبارتند از:
1-تاکید بر پایبندی به توافق قاهره و همه توافق های الحاقی و استناد به آن به عنوان مرجع هنگام اجرا.

 2-رئیس[ابومازن] رایزنی هایی را برای تشکیل دولت توافقی شروع می کند و مدت قانونی برای تشکیل دولت وفاق پنج هفته است.

3-تاکید بر همزمانی انتخابات ریاستی، قانونگذاری و ملی. رئیس فلسطین اقدام به تعیین موعد انتخابات پس از رایزنی ها با رهبران فلسطینی می کند و تعیین موعد انتخابات پس از شش ماه از تشکیل دولت.

4-درباره برپایی کمیته اجرای و توسعه سازمان آزادی بخش فلسطین ظرف پنج هفته توافق شد.

5- از سرگیری فوری کمیته آشتی و کمیته های فرعی آنها با استناد به توافق قاهره.

6-تاکید درباره اجرای توافق قاهره درباره آزادی های عمومی برای از سرگیری فعالیت آن و اجرای تصمیماتش.

7-تاکید درباره آنچه در مجلس قانونگذاری درباره آن توافق شده است.

از سوی دیگر منابع فلسطینی از یورش جنگنده های رژیم صهیونیستی به موتور سیکلتی در خیابان المنشیه در بیت لاهیا در شمال نوار غزه و زخمی شدن چهار فلسطینی و نجات فرد مورد هدف خبر دادند.

 اخبار بین الملل - مهر

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------